Anul trecut am fost cu aproape 30% mai conectați

Numărul total de conexiuni afectate (6.410.657) anul trecut a fost cu 27% mai mic față de cel raportat pentru anul 2014 (8.836.821 conexiuni), conform Raportului privind incidentele care au afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice publicat de ANCOM.

Anul trecut, 281 de incidente cu impact semnificativ au afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, cu aproape 22% mai puține decât în anul anterior.

Conexiuni afectate și durata

Cele mai multe conexiuni afectate de incidente în 2015 au fost cele de telefonie mobilă (2,7 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (2,5 milioane de conexiuni afectate), telefonie fixă (aproximativ 660 de mii de conexiuni afectate) și internet fix (aproximativ 350 de mii de conexiuni afectate per serviciu), cele mai puține conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 140 de mii).

Potrivit datelor raportate de furnizori catre ANCOM, anul trecut un incident de securitate a afectat în medie 22.773 de conexiuni. Durata medie a unui incident a fost de aproximativ 4 ore, în timp ce durata totala a incidentelor raportate pe anul 2015 este de 1.050 de ore. Cele mai multe incidente de securitate au avut loc în București, urmat de județele Gorj, Teleorman și Dâmbovița.

Cauzele incidentelor

26% dintre incidente au avut cauze care au vizat erori de sistem software sau hardware, erori umane constând în configurarea și operarea greșita a echipamentelor), majoritatea de 74% fiind însa determinate de factori externi (ex. întreruperea alimentarii cu energie electrica sau secționarea accidentala a fibrei optice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).

În total, aproximativ 40% dintre incidente au fost cauzate de probleme de alimentare cu energie electrica. În luna aprilie s-au raportat cele mai multe dintre incidente (40 din totalul de 281), majoritatea fiind generate de întreruperi în alimentarea cu energie electrica.

Impact asupra 112

90% dintre incidentele raportate ar fi putut împiedica sau perturba apelurile de urgenta la numarul 112, dat fiind ca cele mai multe dintre incidentele din 2015 au vizat serviciile de telefonie mobila. Totuși, utilizatorii au putut apela numarul de urgența daca zona din care s-a inițiat apelul era acoperita de alt furnizor de telefonie mobila sau de alte stații de baza din rețea, neafectate de incident.