Cum să-ți dezvolți compania fără a-i pierde valorile

Conceptul de cultură al unei companii înseamnă inovație, agilitate, asumarea unor riscuri și se formează în jurul valorilor de bază ale fondatorilor săi. Este un proces organic care are loc în orice startup, iar provocarea de a păstra intactă cultura companiei vine pe parcurs ce se mărește echipa și crește afacerea. De aceea, pentru a evita îndepărtarea de la cultura companiei, antreprenorii trebuie să fie atenți la câteva aspecte importante.

În primele zile ale startup-urilor, departamentele de HR demarează procesul de recrutare pentru a aduce oameni în companie. În acest timp, liderii nu ar trebui să fie deconectați de la acest proces, ci să se implice pentru a le vorbi candidaților despre valorile companiei și pentru a atrage angajați de top. Angajatorii trebuie să găsească acei oameni care să se regăsească în valorile companiei. „Dacă avem 10.000 de oameni care lucrează la noi, 10.000 vor spune că se identifică cu valorile noastre. Angajăm persoane care sunt la fel ca noi și le vorbim despre cultura noastră pe parcursul procesului de recrutare, dar și în primele zile de muncă”, a declarat vicepreședintele Facebook într-un interviu. De asemenea, este recomandat ca fiecare concurs de angajare, indiferent dacă este primul sau al zecelea, să îndeplinească aceleași standarde riguroase, deoarece există riscul să fie angajați oameni nepotriviți care să perturbe ecosistemul întregii companii.

Totodată, este important ca valorile companiei să fie puse în practică prin training-uri speciale pentru ca angajații să-și păstreze motivația. Potrivit unui studiu realizat în 142 de țări din întreaga lume de către compania americană Gallup, 63% dintre angajați nu sunt implicați la locul de muncă, ceea ce înseamnă că nu sunt motivați să investească efort pentru a contribui la dezvoltarea companiei în care lucrează. De asemenea, 24% sunt activ neimplicați, adică sunt nefericiți și neproductivi la locul de muncă, răspândind energie negativă printre ceilalți colegi, în timp ce doar 13% dintre angajați sunt implicați și ar putea contribui în mod pozitiv la atingerea scopurilor companiei. La nivel european, în țările din Europa de Vest, 14% sunt implicați, 20% sunt activ neimplicați, iar 66% sunt total neimplicați la locul de muncă. În ceea ce privește țările din Europa Centrală și de Est, procentul angajaților implicați la locul de muncă este și mai mic, adică 11%, în timp ce 26% sunt activ neimplicați și 63% sunt total neimplicați. În urma acestor date, observăm că mai mult de jumătate dintre angajații din întreaga lume nu sunt motivați să lucreze, ceea ce înseamnă că angajatorii trebuie să se implice mai mult în activitatea membrilor echipei lor și să investească în ei. Conform unui studiu realizat de Universitatea Middlesex din Londra, se pare că 56% dintre managerii de resurse umane consideră formarea și dezvoltarea profesională un aspect esențial în afaceri. De asemenea, angajații apreciază oportunitățile de dezvoltare, întrucât 9 din 10 cred că formarea este importantă, mai ales dacă este livrată la locul de muncă, 83% ar accepta să urmeze un curs relevant la domiciliu, iar 72% ar fi dispuși să contribuie financiar cu scopul de a învăța mai mult.

Pentru ca valorile companiei să rămână intacte, antreprenorii trebuie să identifice lacunele și să încerce să le rezolve. De aceea, unii lideri aduc în companiile lor specialiști care să-i ajute să mențină dorința de implicare a echipei și astfel să evolueze afacerea. Însă, acest lucru poate deveni riscant pentru valorile companiei. Antreprenorii trebuie să le explice clar acestor specialiști cine sunt ca organizație și ce încearcă să obțină, astfel încât să lucreze cu oameni care să se alinieze cu scopurile și cultura companiei lor.

A rămâne fidel culturii companiei este o mare provocare și de aceea este esențial ca atenția fondatorilor să se îndrepte spre echipa pe care o formează atât în timpul procesului de recrutare, cât și după angajare. Oamenii trebuie să rezoneze cu valorile organizației, să fie informați, să lucreze într-un mediu dinamic pentru ca spiritul de echipă și performanța să fie valori care primează.