Au crescut investiţiile în programele de CSR strategice conform studiului România CSR Index 2017

Articol scris de Azaleea Cadinoiu, 28 iunie 2017

Suntem din ce în ce mai familiarizaţi cu termenul de CSR (responsabilitate socială corporatistă), dar nu întotdeauna ne este cunoscut impactul pe care îl produc companiile care se implică în societate.

Fie că vorbim despre sponsorizări şi donaţii, promovarea voluntariatului în rândul angajaților, înfiinţări de fundaţii, campanii de marketing comunitar şi nu numai, derularea inițiativelor de CSR determină o serie de beneficii la nivelul companiei.

Agenţia de consultanţă The Azores Sustainability & CSR Services a lansat studiul „Romania CSR Index 2017”, cea mai importantă analiză din România în domeniul responsabilităţii sociale.

Obiectivele acestui index au fost de a recunoaşte companiile lider în abordarea dezvoltării durabile, de a analiza care sunt tendinţele în România, de a furniza un instrument de analiză comparativă pentru companii şi de a creşte gradul de conştientizare a domeniului CSR în România.

Studiul arată că cele mai implicate companii în domeniul responsabilitaţii sociale provin din industrii precum: băuturi răcoritoare și bere, produse de larg consum şi construcţii. La polul opus, cele mai puţin interesate industrii sunt cele din domeniile utilităţi, energie şi auto. 

Interesul pentru sustenabilitate şi responsabilitate socială (CSR) a crescut destul de mult în ultimii ani, motivele principale fiind efectele schimbărilor climatice tot mai pregnante, adâncirea prăpastiei dintre păturile sociale şi a creşterii în consecinţă a excluziunii sociale sau risipa alimentară din ţările bogate. În plus, sustenabilitatea este considerată un factor cheie în inovarea tehnologică în industriile auto, energie, construcţii şi nu numai. Prin studiul România CSR Index am dorit să recunoaştem cele mai transparente şi implicate companii mari, să analizăm statusul CSR-ului în 2017 şi să creştem nivelul de conștientizare privind practicile sustenabile în afaceri”, au declart realizatorii studiului.

Principalele rezultate ale studiului au fost:

– Indicatorul la care au punctat cele mai multe companii (60%) se referă la: Programele de dezvoltare şi protecţie din comunitatea locală;

– Indicatorul pentru care nicio companie nu a obţinut punctaj a fost auditarea raportului de CSR;

– 21% dintre companiile analizate dezvoltă programe de CSR strategic;

– Indicatorii care se referă la protecţia mediului înconjurător au fost foarte slab reprezentaţi în indexul de anul acesta.

Conform studiului, cele mai responsabile companii din România sunt:

Coca-Cola HBC România (un punctaj de 94.57%), Ursus Breweries (un punctaj de 82.56%); Raiffeisen Bank (un punctaj de 82.35%); Siveco România (un punctaj de 81.94%); OMV Petrom (un punctaj de 72.62%); ArcelorMittal Galați (un punctaj de 68.42%); Heineken România (un punctaj de 66.28%) și Telekom (un punctaj de 64.44%).

În 2017, există o îmbunătățire în ceea ce privește implicarea companiilor în acțiuni de CSR. Acestea manifestă un interes crescut pentru programele de formare profesională și dezvoltare culturală. De asemenea, continuă eforturile începute în anii precedenți prin implicarea în acțiuni de dezvoltare comunitară, conservarea tradițiilor, protejarea patrimoniului sau sprijinirea tinerilor artiști.