Antreprenorii români, mai optimişti decât media europeană când vine vorba de afacerile lor

Articol scris de Azaleea Cadinoiu, 5 iulie 2017

Atitudinea pozitivă a românilor cu privire la afacerile pe cont propriu este în creștere și foarte mulți oameni din ecosistemul antreprenorial vorbesc despre un an 2017 al antreprenoriatului.

Antreprenoriatul în România a început de la o mai bună percepţie a ce semnifică acest lucru.  Reflectarea antreprenoriatului în conștiința românilor este importantă pentru a înregistra progrese în dinamica proiectelor lansate pe cont propriu. La nivel de guvern, percepțiile românilor față de antreprenoriat din anii 2016-2017 s-au urmărit pe baza următoarelor trei studii: 70% dintre respondenți au o atitudine pozitivă față de antreprenoriat (Amway și GFK); doar 14% dintre respondenți cred că societatea românească tolerează eșecul în afaceri, în timp ce 81% consideră că acesta va reprezenta o barieră pentru viitoarele proiecte de afaceri (Barometrul EY) și un studiu mai vechi al Romanian Business Leaders, conform căruia 68% dintre români spun că nu privesc drept model demn de urmat niciun afacerist român, în timp ce numai 32% dintre respondenți au declarat că sunt inspirați de către cel puțin un om de afaceri din România.

Microsoft, unul dintre cei mai mari furnizori de platforme de productivitate şi cloud din lume, a realizat un studiu destinat sectorului companiilor mici şi mijlocii, considerat cel mai dinamic al economiei continentului – 99% dintre afacerile europene sunt IMM-uri, iar 85% dintre angajaţii de pe teritoriul UE lucrează în cadrul acestora.

Acest studiu arată caracteristicile definitorii ale activităţii afacerilor mici şi mijlocii, dar şi atitudinea acestora în raport cu schimbările economice şi tehnologice. La studiu au participat 13.000 de IMM-uri din 19 ţări europene – inclusiv România, unde au participat 500 de reprezentanţi.

Segmentul afacerilor mici şi mijlocii este unul favorabil în România – comparat cu ţările din jur. 31% din reprezentanţii români consideră că munca într-un IMM le-a adus avantaje financiare – cu 12 puncte procentuale mai mult decat media europeană a studiului, aflându-se pe locul doi după Polonia conform acestor raspunsuri. România a fost urmată de ţări din regiune precum Ungaria, unde doar 21% din respondenţi au menţionat avantajele financiare drept beneficiu al activităţii într-un IMM, de Cehia, unde 18% dintre intervievaţi au aceeaşi opinie.

În ceea ce priveste încrederea în viitor, atitudinea pozitivă a celor intervievaţi din Romania a depăşit media europeană de 59% – pe plan local, 78% dintre respondenţi sunt optimişti în ceea ce priveşte viitorul. Primul loc din acest clasament este ocupat de Olanda, cu 79% dintre angajaţi şi proprietari de afaceri încrezători în viitorul lor. La polul opus este Grecia, unde 70% dintre respondenţi se declară pesimişti cu privire la viitor, urmată de Turcia.

Antreprenorii din România nu pornesc întotdeauna cu un plan de business bine stabilit. România se află în top 3 ţări care nu întocmesc niciun plan de afaceri, cu un procent de 25%. Turcia este tara fruntaşă din punctul acesta de vedere.

La nivel european, o părere care a înregistrat cote înalte de răspuns, este aceea potrivit căreia tehnologia aduce flexibilitate unei afaceri. Tot la capitolul impact pozitiv al tehnologiei în afaceri, peste 90% dintre respondenţii Greciei, României sau Kazahstanului consideră că tehnologia îi ajută să economisească timp, comparat cu o medie mult mai ponderată a reprezentanţilor din Olanda, Suedia sau Germania, unde media se situează în jurul valorii de doar 60%.

Comparată cu restul ţărilor incluse în studiu, România are deopotrivă cei mai mulţi antreprenori care declară că folosesc în mod regulat aceeaşi tehnologie acasă şi la birou, dar şi cei mai mulţi (44%) care spun că deciziile de tehnologie sunt o componentă regulată a afacerii lor. De asemenea, România se situează aproape de media europeană pe patru din cinci categorii de interacțiune analizate (email, portal de e-commerce, discuţii faţă în faţă, via telefon) şi peste media europeană atunci când vorbim de o interacţiune cu clienţii via social media.

Un lucru este cert, antreprenoriatul în România este într-o continuă creştere, iar reprezentanţii afacerilor mici şi mijlocii sunt din ce în ce mai optimişti cu privire la viitorul lor în România şi potenţialul pe care l-ar putea aduce.