Încrederea în companie îi face pe angajați să lucreze mai bine

Articol scris de Azaleea Cadinoiu, 20 Iulie 2017

În România, conform studiului EY, doar 24% din respondenți au încredere mare în angajator. Un nivel de încredere ridicat în companie influențează în cea mai mare măsură mulțumirea angajatului la locul de muncă (62%), nivelul de retenție în companie (60%) și dispoziția de a inova și a contribui cu idei noi (54%).

Comparativ cu situația la nivel global, țara noastră se situează cu un pas în fața japonezilor, care au cu 21% mai puțină încredere în angajatori față de români. În topul clasamentului se află India, unde doi din 3 angajați au foarte mare încredere în compania în care lucrează. Pe locurile următoare se poziționează Mexic (65%), Brazilia (59%), Germania (44%), China (40%), Statele Unite ale Americii (38%) și Marea Britanie (33%).

Factorii care determină lipsa de încredere în companie

Studiul „Barometrul încrederii angajaților români în companii – 2017” evidențiază faptul că lipsa unui leadership puternic determină pierderea încrederii în angajatorii români (64%), față de lipsa unei compensații corecte la nivel global (53%). Pentru angajații români, lipsa unei compensații juste, inegalitatea oportunităților de salarizare și promovare se situează pe locul al doilea.

„Faptul că leadership-ul joacă un rol atât de important în determinarea pierderii încrederii în angajator poate fi un indicator al lipsei de încredere în cei care conduc firmele din România. Disproporția între salariul liderului și performanța financiară a companiei este aproape de două ori mai importantă la nivel global decât în România, ceea ce poate fi explicat prin faptul că salariile locale nu sunt comunicate într-o măsură la fel de mare ca în străinătate”, se precizează în studiul EY România.

Nu le spune oamenilor cum să facă bine lucrurile; spune-le ce să facă şi lasă-i să te surprindă cu rezultatele lor – George S. Patton

Dacă ne referim la echipă, procentul celor care au foarte mare încredere în aceasta este același cu cel care indică încrederea în șef (33%). Cu toate acestea, procentul celor care au un anumit grad de încredere în echipă crește cu zece puncte. Mai mult, factorul determinant pentru lipsa de încredere este acelaşi ca şi în cazul superiorului direct – faptul că nu comunică deschis și transparent (66%). Top trei factori se completează cu o colaborare deficitară (57%) și o muncă lipsită de calitate din partea celorlalți membri ai echipei (50%).

Să formezi o echipă este doar începutul, să rămâi împreună este progresul, să lucrezi împreună este succesul – Henry David Thoreau

Liderii au un rol important în consolidarea echipelor, fapt ce contribuie la creșterea încrederii și implicit a productivității, performanței și satisfacției angajaților la locul de muncă. În acest sens, există o serie de lucruri pe care liderii le pot face pentru a îmbunătăți relația cu ceilalți colegi:

  • Simţul scopului comun – stabilirea clară a viziunii, perspectivelor şi obiectivelor companiei;
  • Orientarea angajaților către obținerea rezultatelor prin îndeplinirea responsabilităților și claritatea în luarea deciziilor;
  • Comunicarea deschisă – exprimarea gândurilor duce, de cele mai multe ori, la rezolvarea unor posibile neînțelegeri;
  • Dezvoltarea încrederii şi respectului reciproc;
  • Prezentarea unor modalități de lucru eficiente – echipa trebuie să știe cum să organizeze şi să evalueze informaţiile;
  • Recompensarea – identificarea unui sistem eficient de recompensare;
  • Încurajarea creativității, a inovaţiei şi asumarea riscurilor;
  • Flexibilitatea şi adaptabilitatea – delegarea responsabilităţilor poate duce la o îmbunătăţire continuă;
  • Proactivitatea – membrii echipei învaţă din experienţe şi încurajează dezvoltarea altor persoane din echipă.

Nu în ultimul rând, câștigarea încrederii poate fi influențată de comunicarea transparentă, respectarea promisiunilor sau oferirea constantă a feedback-ului. Astfel, 66% dintre respondenții studiului declară că lipsa comunicării i-a determinat să-și piardă încrederea în coordonator, în timp ce 59% menționeză lipsa feedback-ului constructiv.

Prin urmare, o companie cu potențial de leadership are șanse mai mari să aibă angajați mai fericiți și productivi. Cum se poate observa acest lucru? Atât prin rezultatele obţinute, cât și prin motivația continuă de a aduce plus valoare companiei.

 

Cum reușești să stabilești încrederea angajaților

Studiul EY arată faptul că respectarea promisiunilor asumate de angajator este cel mai important factor în stabilirea încrederii angajaților față de acesta (90%). Comunicarea deschisă și transparentă se situează pe locul al doilea în ordinea importanței (86%), urmată de un nivel corect de compensații și beneficii (81%). Încurajarea gestionării echilibrului dintre viața personală și cea profesională nu a intrat în top 5 factori pentru încrederea în angajator.

La nivel global, respectarea promisiunilor este cel mai important factor în stabilirea încrederii în angajator – 67%. Stabilitatea la locul de muncă se situează pe locul al doilea – 64%%, în timp ce pentru angajații români acest factor se situează pe locul al șaselea (77%). Locul al treilea, în România, corespunde cu preferințele la nivel global, și anume un nivel corect de compensații și beneficii (63%).

Leadershipul este arta de a mobiliza pe ceilalţi din jur să lupte pentru nişte aspiraţii comune – Kouzes & Posner

Încrederea între angajați și angajatori este un element cheie în ceea ce privește dezvoltarea unor companii eficiente. În contextul în care relația dintre aceștia se redefinește continuu, iar provocările sunt pe zi ce trece mai mari, preocuparea modului prin care liderii pot crește încrederea angajaților devine un aspect din ce în ce mai important. Și atunci, care este ingredientul care face diferența? Implică-te și fă-i pe angajații tăi să se simtă parte din companie!

Sursa: SCRIBD