Responsabilitatea socială corporativă – investiția companiilor într-un viitor sustenabil

Programele de responsabilitate socială au devenit o prioritate pentru mediul de afaceri din România. Dacă în urmă cu câțiva ani inițiativele de CSR se limitau la acțiuni filantropice sau de mediu, astăzi încep să fie parte integrată a strategiei generale a unei afaceri. Potrivit unui studiu realizat în 2017, „Dinamica și perspectiva domeniului CSR în România”, 55% dintre companiile respondente spun că au o strategie locală pe care o implementează.

În același timp, companiile care derulează proiecte de CSR au înregistrat o creștere de 17% a bugetelor, cu valori cuprinse între 50.000 si 100.000 euro, în timp ce bugetele cuprinse între 10.000-50.000 euro înregistrează o scădere de 12%. Aceste aspecte sugerează faptul că mediul de afaceri din România manifestă un interes din ce în ce mai crescut pentru implicarea în societate și dezvoltarea durabilă a comunităților românești. Din 2018, companiile care au peste 500 de angajați, cele listate la bursă, băncile și firmele de asigurări vor fi obligate să raporteze activitatea lor non-financiară precum impactul social și de mediu pentru anul financiar 2017. Sunt companiile din România pregătite pentru această schimbare? Răspunsul este optimist cu atât mai mult cu cât, de curând, Comisia Europeană a aprobat o metodologie de raportare a informațiilor nefinanciare.

Care sunt direcțiile de intervenție? 65% dintre companii vizează domeniul social pentru intervenție și sprijin, la egalitate cu domeniul educației. În funcție de specificul și misiunea fiecărei companii, programele de CSR pot lua diverse forme: de la acțiuni ce promovează o atitudine responsabilă față de mediul înconjurător până la investitiția în proiecte de dezvoltare comunitară, educație, sănătate, artă și cultură, sport sau antreprenoriat social. Scopul final este de a găsi soluții la problemele sociale și de a crea un impact pe termen lung. Cele mai multe proiecte de responsabilitate socială (59 %) sunt derulate la nivel național, iar diferența la nivel local.

Există mai multe direcții de implicare în comunitate pe care companiile le pot lua în considerare atunci când construiesc strategia de CSR. Vă prezentăm câteva modalități pe care le puteți implementa cu ușurință:

  • Încurajarea angajaților să se implice în acțiuni de voluntariat. După anul 2014, când a fost adoptată legea voluntariatului, tot mai multe companii caută să dezvolte în rândul angajaţilor lor această componentă educativă, voluntariatul. Altfel spus, reprezentanții mediului de business își doresc ca angajații să aibă sau să dezvolte în interiorul companiei un comportament social responsabil.

De asemenea, există studii care dovedesc faptul că voluntariatul are numeroase beneficii asupra angajaților: 56% din companii susţin faptul că voluntariatul sporeşte moralul angajaţilor (Points of Light/LBG Associates), în timp ce 60% dintre angajaţii antrenaţi în voluntariatul corporativ au o percepţie mai bună despre angajator (MORI, “Good Companies, Better Employees”). Mai mult, practicarea voluntariatului îi ajută să dezvolte spiritul civic și munca în echipă  și îi determină să conștientizeze importanța implicării în comunitate.

  • Susținerea unui ONG sau a unei cauze sociale. Marketingul legat de o cauză (Cause Related Marketing) este o tactică prin care companiile pot veni în sprijinul organizaţiilor nonprofit. Potrivit unui studiu PRWeek / Barkely PR Case, două treimi dintre branduri se angajează în marketingul cauzelor, iar 97% dintre directorii de marketing consideră că aceasta abordare este o strategie de afacere viabilă.
  • Află care este opinia celorlalți. În contextul în care consumatorii își doresc să interacționeze direct cu organizațiile și au la dispoziție tot mai multe instrumente online pentru a face acest lucru, companiile pot apela cu încredere la ideile acestora de implicare în proiecte de CSR. Astfel, se pot bucura de avantajul unei opinii directe care poate aduce plus valoare planului strategic.

Implicarea  companiilor în programe de CSR necesită o viziune pe termen lung, iar pentru a obține rezultate palpabile fiecare proiect trebuie tratat prin prisma impactului pe care îl generează în comunitate.

Nu în ultimul rând, companiile care iau în calcul dezvoltarea unor strategii de CSR se bucură de diverse beneficii: impactul generat în societate prin soluționarea unor probleme, câștigarea încrederii comunității, anticiparea şi gestionarea eventualelor riscuri, îmbunătăţirea managementului, atragerea, angajarea și menținerea personalului, cât şi posibilitatea de a obţine o imagine mai bună în mediul competițional.

Conceptul de responsabilitate socială a migrat, în ultimii ani, spre sustenabilitate și abordare strategică în cadrul companiilor. Acest lucru îi determină pe reprezentanții mediului de business să conștientizeze că dincolo de influența pe care o au în societate, responsabilitatea socială se reflectă în indicatorii de performanță și influențează relația cu stakeholderii, shareholderii, angajații, clienții și furnizorii.

Puteți consulta Ghidul Comisiei Europene AICI.

Sursă: Studiu Dinamica și perspectiva domeniului CSR în România 2017

Articol scris de Azaleea Cadinoiu