Piața de imobiliare devine din ce în ce mai matură, clienții au așteptări mari, iar dezvoltatorii au planuri optimise pentru începutul anului 2018

Piața imobiliară și de construcții din România s-a bucurat, anul acesta, de o dezvoltare puternică, fapt ce îi determină pe marii dezvoltatori să continue investițiile și să aducă în București și în marile orașe din țară produse care să satisfacă nevoile clienților să țină pasul cu tehnologia și evoluția societății. În acest context, cei mai mari reprezentanți din domeniu s-au reunit pe 8 noiembrie, la București, în cadrul evenimentului “Real Estate & Construction Forum” și au supus dezbaterii subiecte ce țin de bilanțul pieței imobiliare în 2017, cât și perspectivele pentru anul următor pe fiecare segment: office, retail, rezidenţial, industrial & logistic.

            Pe parcursul celor două sesiuni, Office – Retail – Construcții și Rezidențial – Industrial & logistic – Construcţii, fiecare invitat a avut ocazia să-și exprime punctul de vedere cu privire la evoluția pieței, să discute despre provocările întâmpinate și să răspundă întrebărilor adresate de către cei doi moderatori: LAURENȚIU LAZĂR – Senior Partner, Colliers International România și MIHAI PĂTRULESCU – Senior Associate, Investment Services, Colliers International România. Pe scurt, o radiografie a pieței de real estate și construcții:

FLORIN FURDUI – Country Manager, Portland Trust este de părere că în momentul de față, la nivel fundamental există piață de finanțare și cerere și că nu sunt parametrii de criză din 2007. În ceea ce privește dezvoltarea în 2018, acesta menționează că vor aduce produse noi în piață și că Portland Trust va investi aproximativ 80 de milioane de euro în trei clădiri de birouri din București. Expo Business Park este un proiect amplu de birouri din zona Expoziției, care a primit autorizație de construcție și a atras deja primii chiriași.

DIMITRIS PERGAMALIS – Head of Construction and Development, Globalworth Real Estate Investments Ltd. a împărtășit celor peste 100 de participanți din experiența sa de mai bine de 15 ani în Project & Construction Management, în România și în străinătate. Pe parcursul discuțiilor, acesta a menționat faptul că piața este mult mai pregătită decât în anii precedenți, există loc de creștere în țară, iar dezvoltatorii și clienții construiesc o relație mult mai solidă, ceea ce oferă perspective pozitive de viitor.

RUXANDRA BEȘE – Director Dezvoltare în cadrul Immochan România, una dintre cele mai importante companii de dezvoltare imobiliară din Europa consideră că dacă acum 10 ani criza ne-a prins pe un picior greșit pentru că nu ne așteptam să vină, acum, când se vorbește din ce în ce mai des despre aceast subiect, piața este mult mai pregătită. În plus, Ruxandra Beșe a menționat că a stat de vorbă cu oameni simpli, reprezentanți din mediul politic și mediul de business și a avut curajul de a propune niște proiecte de investiții cu rezonanță, cum este exemplul dezvoltării centrului comercial Coresi Brașov. Mai mult, a pătruns pe piața rezidențială și a câștigat treptat votul de încredere al investitorilor.

Întrebată care sunt perspectivele pentru piața de office în anii următori, MĂDĂLINA COJOCARU – Partner, Office Agency Cushman & Wakefield Echinox este de părere că vestul capitalei se va dezvolta foarte mult, vor fi demarate proiecte importante care vor consolida poziția în piața de imobiliare: The Bridge, Orhideea Tower sau Business Garden. În 2019, investitorii se vor muta spre zona Expoziției, care continuă să atragă proiecte interesante. Aceasta a menționat că, în comparație cu 2017, când au existat livrări de spații de birouri de doar 75.000 de metri pătrați, pentru anul viitor se așteaptă la creșteri de peste 300.000 de metri pătrați.

Printre subiectele abordate, ALEXANDROS IGNATIADIS – Co-fondator, Octagon Contracting & Engineering a punctat câteva aspecte cu privire la tendința de a forța creșterea salariului minim brut până la 2.000 de lei. Deși consideră că trebuie să existe creșteri salariale în România, își manifestă îngrijorarea față de noua tendință și dorința de a recupera 10 ani într-unul singur. Mai mult, în ceea ce privește preocuparea legată de ocuparea forței de muncă în domeniul construcțiilor, acesta declară că ar fi util să existe o orientare către bazinele de migrație din Spania și Italia sau către populația minoritară din Serbia, Banat și Republica Moldova.

La începutul prezentării sale, DANIEL MOREANU – Managing Partner, Moreanu Law precizează că piața serviciilor juridice din România prezintă o particularitate față de statele Central Europene. Piața locală de avocatură este dominată de firme locale și pe cale de consecință, capacitatea de adaptare este mult mai mare. Pe de altă parte, creșterea salariului minim brut este un punct imprevizibil, mai ales în cazul contractelor cu succesiune întisă în timp, mai ales cele de prestări servicii, întinse pe trei, cinci, șapte ani.

GEO MĂRGESCU – Co-Founder & CEO, Forte Partners are o experiență de peste 10 ani pe piața imobiliară locală, dezvoltând câteva proiecte importante în sectorul industrial, office și în cel rezidențial din România, care au fost recunoscute și premiate pe plan internațional. Întrebat cum a perceput cererea de spații de office în 2017 și ce preconizează pentru 2018, Geo Mărgescu răspunde: „În 2017 piața de birouri a fost extrem de activă, au fost chiriași care au căutat spații pentru relocare  sau extindere, sunt nume noi care au intrat pe piață, prin urmare vorbim despre o piață solidă. Mai mult, dezvoltatorii au prins încredere și au construit proiecte din ce în ce mai bune. Considerăm, astăzi, că proiectele pe care noi și ceilalți dezvoltatori le construim în România sunt la nivelul celor care se construiesc în Europa Centrală și de Vest. Vedem o nevoie a chiriașilor de consolidare, de eficientizare a spațiilor și un interes crescut pentru angajații companiilor.” 

Întrebată ce proiecte dezvoltă în zona de office, MELINDA REIKLI – Country Manager România, S+B Gruppe precizează: „În momentul de față avem: două clădiri de birouri în București, clădirea Pipera Business Tower (finalizată în 2009 și menținută în portofoliu) și clădirea Magheru One, care probabil este unul dintre cele mai cunoscute proiecte (finalizată în 2013), o clădire în zona Charles de Gaulle pe care o renovăm. Pe lângă acestea, mai avem un proiect pe termen lung, în dezvoltare, lângă aeroportul din Otopeni, unde vom dezvolta un hotel și încă patru clădiri de birouri. Așteptăm moemntul potrivit pentru a lansa prima parte, cea de hotel și vor urma și clădirile de birouri.” 

ANDREI POGONARU – Partner, Central European Financial Services S.A. a anunțat în cadrul evenimentului că a primit acordul băncii pentru extinderea mall-ului Veranda din zona Obor. Acesta a precizat că în decursul a două săptămâni, au existat cinci retaileri care și-au exprimat interesul de a colabora și de a vizita mall-ul Veranda. Andrei-Mihai Pogonaru este fondator partener al Asset Management Arm of CEFS. A fost implicat în structurarea și strângerea de fonduri atât pentru REP, cât și pentru BOF. În prezent, acesta conduce câteva dintre portofoliile de investiții ale REP.

SÎNZIANA PARDHAN – Country Head, P3 România a afirmat că își doresc să aibă clădiri care rezistă pentru mulți ani, iar acest lucru este susținut de un investitor cu o viziune pe termen lung. În momentul de față, integrează în clădiri toate tehnologiile actuale: de la eficiență energetică și până la automatizare. Mai mult, lucrează cu chiriașii pentru a le pune la dispoziție toate lucrurile de care au nevoie. Cu o experiență bogată în investiții, achiziții și vânzări, Sînziana Pardhan a lucrat timp de 9 ani pentru compania de real estate Colliers. Înainte să se alăture echipei Colliers, Sînziana a colaborat cu SOPOLEC și cu Romanian Green Building Council în România.

ANA DUMITRACHE – Co-Country Head, CTP România a arătat deschidere în ceea ce privește creșterea stocului de spații logistice și industriale din România. În acest sens, a anunțat că exită cerere și că intenționează să ajungă la 1 milion mp până la finalul anului 2018. Aceasta a menționat că Phoenix Logistics Center este o proprietate bine poziționată, în proximitatea capitalei și cu expunere comercială foarte bună.

ELENA APOSTOLESCU – Director, CMF Consulting a abordat principalele modificări de Cod Fiscal și de standarde de contabilitate cu privire la reevaluarea proprietăților: „Noul Cod Fiscal spune ca societățile să își reevalueze proprietățile imobiliare. Până la data de 31 martie 2018, dacă nu aplică acest lucru vor plăti o cotă de impozit majorată de 5%, în loc de 1,5% de exemplu în București. Din punct de vedere al standardelor de contabilitate, de la 1 ianuarie 2018, va intra în vigoare un standard nou, IFRS 9, care se referă la instrumente financiare, care va avea un impact în profitabilitatea băncilor și efecte, probabil, o creștere a dobânzilor.”

La capitolul tendințe pe piața rezidențială, BARTOSZ PUZDROWSKI – CEO, Impact Developer & Contractor precizează că oamenii caută calitate, inițial se discuta despre calitatea construcțiilor, dar că în prezent ne referim și la calitatea vieții (orientarea către facilități ce țin de factori ecologici, clădiri verzi, distanța față de birou, locuri de joacă, distanța față de mijloacele de transport în comun). „Clienții sunt mult mai sofisticați, iar noi încercăm să atingem așteptările, să potrivim prețul cu calitatea și să le luăm în considerare atunci când dezvoltăm proiectele viitoare.” 

MAURICIO MESA GOMEZ – Director General, Cordia România (Futureal Group) consideră că, în acest moment, prioritatea este în București. Acesta reconfirmă faptul că, din ce în ce mai mult, clienții sunt atenți la detalii și educați, se uită la avantajele pe care le au și analizează extraopțiunile. În acest sens, dezvoltatorii ar trebui să ia în considerare toate aceste dorințe și să încerce să facă pe placul clienților.

OANA PĂUN – Coordonator Vânzări & Marketing în cadrul Maurer Imobiliare, una dintre cele mai mari companii de dezvoltare imobiliară din România, prezentă de peste 10 ani pe piață și cu peste 3500 de apartamente noi în Brașov, Sibiu și Cluj-Napoca, afirmă că echipa sa construiește „orașe” în interiorul orașelor și că reușesc să aducă totul într-un singur loc. Este de părere că fiecare detaliu contează pentru clienți și este important ca aceștia să beneficieze de toate condițiile și de experiențe diferite pentru a nu fi nevoiți să plece.

INGE ABDULCAIR – Senior Manager, Consultanță Fiscală, PwC România și ALEXANDRA SMEDOIU – Director Consultanță Fiscală PwC au subliniat principalele aspecte de ordin fiscal pe care dezvoltatorii ar trebui să le aibă în vedere la finalul anului. Acestea au menționat faptul că, în România se vorbește mai mult despre incertitudine, mai degrabă decât despre predictibilitate. Întrebată care este impactul Split TVA asupra zonei de real estate, Inge Abdulcair afirmă: „În ceea ce privește mecanismul acesta de plată defalcată despre care se discută în prezent pe piața din România, în cursul săptămânii anterioare, Senatul a propus o modificare a Ordonanței care este în prezent în vigoare astfel încât aceasta să fie limitată către anumiți contribuabili: cei care au obligații restante și cei care sunt în insolvență. Deși s-a pornit de la ideea unei simplificări, totuși acest mecanism va afecta inclusiv companiile care nu vor aplica acest sistem.”

            Evenimentul “Real Estate & Construction Forum” a fost organizat de BusinessMark alături de: AON, TITAN MAR, BRISK Group, Colliers International Romania, Camera Franceză de Comerț și Industrie în România (CCIFER), Asociația Română de Dreptul Construcțiilor, Camera de Comerţ Bilaterală Bulgaria – România, Biroul de Traduceri Champollion, Plantăm fapte bune în România.