Tax & Finance Forum București: ultimele modificări fiscale din România creează mai multă incertitudine decât predictibilitate

Noile modificări fiscale și legislative au fost dezbătute pe 10 noiembrie, la București, de către experții din cele mai mari companii de consultanță din România, care au abordat subiectele de actualitate la nivel național, dar și tendințele la nivel internațional, modificări din Codul Fiscal și Normele de Procedură Fiscală și noi reglementări contabile. În continuare, vă prezentăm câteva dintre aspectele prezentate în cadrul evenimentului “Tax & Finance Forum” București:

CLAUDIA CHIRAN – Tax Manager, EY România a deschis conferința și a discutat despre trendurile în controalele fiscale efectuate de autorități, cu accent pe: etapele inspecției fiscale, impozitul pe profit, prețurile de transfer, taxa pe valoare adăugată, impozitul pe venit. În final, Claudia Chiran a menționat o parte din așteptările în această zonă: extinderea sferei de investigare în afara fiscalului, interpretarea agresivă a legii și atitudinea inflexibilă a inspectorilor, menținerea focusului pe existența documentației justificative și pe documentația de prețuri de transfer, schimbul obligatoriu de informații.

FLORENTINA ȘUȘNEA – Managing Partner, PKF Finconta a prezentat noile reglementări BEPS și a oferit mai multe informații despre raportul Country-by-Country și testul privind scopul principal (PPT). Pe de altă parte, întrebată de reprezentanții mass-media care va fi atitudinea față de transferul contribuțiilor de la angajator către angajat, Florentina Șușnea răspunde: „Îmi doresc să-mi păstrez echipa, sigur că voi încerca cât de mult pot să cresc salariile. Ne vom mulţumi cu o marjă mai mică pentru a creşte costurile salariale”.

MARIANA BARBU – Director Consultanță Fiscală și CRISTINA MOGOȘ – Senior Manager în cadrul PwC România au subliniat importanța gradului de pregătire a departamentelor fiscale pentru a răspunde solicitărilor business-ului.

În prima parte a intervenției au prezentat care sunt tendinţele în materie de raportare fiscală la nivel mondial, subliniind ca pe viitor, în materie de raportare fiscală, trebuie o atenție sporită asupra substanței, transparenței, implementarea de programe de conformare extinsă (ex: Monitorizare orizontală sau Raportare voluntară), SAF-T (transmiterea jurnalelor; informaţii detaliate asupra creanţelor/datoriilor; informaţii referitoare la bunurile deţinute, etc). De asemenea, au atras atenția asupra impactului măsurilor BEPS – taxare profiturilor la locul generării acestora.

În ceea ce privește România, au punctat ca țara noastră nu are încă un program de conformare voluntară, însă pe site-ul Senatului a fost înregistrat spre dezbatere un proiect de Lege privind stimularea conformării voluntare, iar în Camera Deputaților se află spre analiză proiectul Legii prevenției. Specialiștii PwC România au subliniat și necesitatea evaluării funcției fiscale și avantajele unei funcții fiscale mature.

ALEXANDRU COMĂNESCU – Senior Manager în cadrul Deloitte România a prezentat principalele modificări ale legislației europene, ce vor fi implementate începând cu 1 ianuarie 2022 în ceea ce privește livrările de bunuri – locul livrării = SM unde sosesc bunurile (extindere aplicare MOSS); persoană impozabilă atestată; armonizarea / simplificarea regulilor privind stocurile la dispoziția clienților (evitarea înregistrării în scopuri de TVA); Cod TVA = condiție de fond nu de formă pentru aplicarea scutirii (Plockl); clarificarea regulilor privind alocarea transportului pentru tranzacțiile în lanț.

Drd. LUISIANA DOBRINESCU – Partener, Dobrinescu Dobrev SCA a analizat, în cadrul conferinței, top 10 modificări recente în procedura fiscală: (1) Limba de prezentare a înscrisurilor, (2) Comunicarea actelor administrative, (3) Mutarea domiciliului fiscal, (4) Răspunderea pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale, (5) Răspunderea solidară a altor persoane, (6) Răspunderea solidară pentru debitorul în insolvență, (7) Inactivarea fiscală pentru contribuabilii în insolvență, (8) Perioada pentru care se efectuează inspecția fiscală, (9) Verificarea persoanelor fizice, (10) Fiscal versus penal: măsuri asigurătorii.

CRISTINA SPIRESCU – Tax Associate Manager, KPMG România a adus în discuție aspectele privind inspecția fiscală: tipuri de controale fiscale, etapele inspecției fiscale, contestanții litigii, cât și alte subiecte de interes: statistici ANAF, subiecte preferate de inspectori și aspecte procedural problematice. Printre punctele privind inspecția fiscală a menționat: începerea inspecției fiscale (selectarea contribuabililor, avizul de inspecție fiscală, legitimația și ordinul de serviciu, consemnarea în Registrul Unic de Control, carta drepturilor și obligațiilor contribuabililor, amânarea inspecției fiscale), desfășurarea inspecției fiscale (durata inspecției fiscale, încetarea și suspendarea acesteia), finalizarea inspecției fiscale (proiectul de raport de inspecție fiscală, punctul de vedere – opțional, decizii de impunere provizorii, raportul de inspecție fiscală).

INGE ABDULCAIR – Senior Manager, Consultanță Fiscală, PwC România a prezentat câteva perspective asupra plății defalcate a TVA. Aceasta a menționat cine este afectat de noul mecanism de plată defalcată a TVA: impact semnificativ – persoanele impozabile (TVA) cu obligaţii restante de TVA la 31.12.2017 / după 1 .01.2018 (plafoane); persoane impozabile (TVA) în procedura de prevenire a insolvenţei sau de insolvenţă; persoane impozabile care optează, impact mediu – persoane impozabile înregistrate / neînregistrate în scopuri de TVA (societăţi, companii de asigurare, instituţiipublice, etc.); fără impact – persoane fizice neînregistrate în scopuri de TVA și nerezidenți neînregistrați în scopuri de TVA.

MIHAI PETRE – Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România a încheiat conferința cu discuții despre beneficiile certificării AEO (Authorised Economic Operator) – o metodă de optimizare a costurilor, dar și aspecte ce țin de Fondul pentru Mediu. Printre beneficiile vămuirii centralizate la nivel național a menționat: Eliminarea tranzitului unional (eliminare costuri cu deschidere/închidere tranzit, comisioanelor de garantare), înjumătățirea timpilor de staționare a transporturilor, reducerea costurilor de transport, accelerarea procesului de vămuire, control al operațiunilor vamale (standardizarea setului de documente de depus, consistența clasificării tarifare), optimizarea lanțului logistic de aprovizionare și predictibilitate.

Discuțiile din cadrul conferinței au fost completate de trei seminarii tematice:

  • Primul seminar a avut ca temă Combaterea evaziunii fiscale. De la deziderat la realitate și a fost susținut de FLORINA PARÎNG – Tax Senior Manager și CĂTĂLINA MARCU – Tax Consultant din cadrul EY România.
  • Cel de-al doilea seminar a fost susținut de specialiștii Mazars România. LIVIU GHEORGHIU – Senior Manager Tax Advisory a discutat despre Analiza prețurilor de transfer și obligațiile contribuabililor, CĂTĂLINA CĂLINESCU – Senior Manager HR & Payroll Services despre Modificările aduse Codului muncii în 2017 și GEORGEL GHEORGHE – Senior Manager Audit & Financial Advisory Services despre Regulamentul General de Protecție a Datelor: Cine este vizat?.
  • În cadrul celui de-al treilea workshop, specialiștii Dobrinescu Dobrev SCA au abordat Cele mai frecvente greșeli fiscale identificate în inspecție fiscală; strategii de procedură în inspecția și în contenciosul fiscal. LUISIANA DOBRINESCU – Partener, Dobrinescu Dobrev SCA a discutat despre problemele de natură fiscal.

            Evenimentul “Tax & Finance Forum” a fost organizat de BusinessMark alături de: EY România, PwC România, FINEXPERT, Mazars România, PKF Finconta, Dobrinescu Dobrev SCA, Camera Consultanților Fiscali din România, Deloitte România, Camera de Comerț Bilaterală Bulgaria – România și Plantăm fapte bune în România.