Cum arată sectorul agricol din România la finalul anului 2017 și care sunt previziunile pentru perioada următoare

Agricultura din România se află pe un trend ascendent. Anul acesta, reprezentanții Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale au inclus pe lista de obiective susținerea producției autohtone, acordarea subvențiilor către fermieri sau crearea cooperativelor. Totodată, mediul de business din România încearcă în continuare să țină pasul cu schimbările ce au loc la nivel local și internațional și să se adapteze pentru a rămâne competitivi și a crește producția. Pe 23 noiembrie BusinessMark a reunit, la București, unii dintre cei mai importanți jucători din sectorul agricol, în cadrul evenimentului “Romanian Food & Agribusiness Conference 2017”. În acest context, au fost prezentate câteva perspective și soluții pentru creșterea agriculturii românești:

ELENA TATOMIR – Director General în cadrul Direcției Generale Politici Agricole, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a deschis conferința și a oferit câteva aspecte importante referitoare la industrie: 2017 a fost un an agricol bun, iar ponderea medie a agriculturii în PIB, în ultimii 10 ani, este de 5,2%. În privința exporturilor, cerealele au cea mai mare pondere, cu mențiunea că ar trebui să punem accent pe zootehnie și procesare. Mai mult, aceasta a precizat că instituția în care lucrează încurajează asocierea. În acest sens, s-a făcut o întreagă campanie la nivelul Direcțiilor Agricole pentru crearea de cooperative și grupuri de producători. Unul dintre exemplele de reușită este cel al programului de sprijin pentru tomate. Până pe data de 7 noiembrie 2017, a fost înregistrat un număr de 195 de beneficiari ai programului de susținere a tomatelor cultivate în spații protejate din ciclul II, care au fost plătiți cu suma de 2.628.873 lei. De asemenea, aceasta a menționat că lucrurile se mișcă într-un sens pozitiv, iar acest lucru se întâmplă și datorită răspunsurilor pe care le trimit la solicitările fermierilor.

LAURENȚIU BACIU – Președinte, Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România consideră că 2017 a fost un an agricol destul de bun. Chiar dacă la unele culturi, de exmplu la grâu și porumb, s-a ajuns la producții mari la hectar, încă suntem la jumătatea potențialului pământului românesc.  El a menționat că s-au luat câteva decizii în favoarea fermierilor, hotărâri pe care le-au așteptat de mai bine de 20 de ani. Chiar și cu aceste schimbări, există o serie de aspecte ce necesită o îmbunătățire. Acesta a adus în discuție faptul că intrarea României în Uniunea Europeană a dus la închiderea mai multor abatoare, fapt ce i-a determinat pe fermieri să renunțe să mai crească animale. Efectul pe termen lung? Dispariția treptată a zootehniei, o piață importantă pentru cultura vegetală. De asemenea, a subliniat că programul de susținere a tomatelor ar trebui extins și la alte legume și că România ar trebui să își protejeze mai mult terenurile, făcând referire la liberalizarea pieței.

În continuarea discuțiilor, CORNEL ȘTEFAN – Director în cadrul Direcției Rețelei Naționale de Dezvoltare Rurală și Infrastructura Rurală, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a confirmat faptul că România se află pe un trend ascendent cu produse, cantitativ și calitativ, bune. „Pe partea de procesare, nu avem acea dorință din partea procesatorilor de a dezvolta capacitățile de producție. Pe scurt, fiind la final de an și încercând să oferim o concluzie pentru programul PNDR 2014-2020, avem o absorbție de aproximativ 33%. Avem 53 de proiecte deja contractate și încă 120 de proiecte în curs de evaluare și contractare, iar în primele luni ale anului viitor vom începe sesiuni de deschidere proiecte.”

AURICA GAGU – Director Adjunct, Direcția Relații Externe și Finanțări Structurale, CEC Bank a prezentat mai multe soluții de finanțare pentru sectorul agricol, cu accent pe următoarele aspecte: credite acordate în cadrul unor Programe cu finanţare externă, alte tipuri de credite acordate de Bancă, noi produse de creditare pentru fermieri în conformitate cu OUG 43/2013 completata prin OUG nr. 22/2017, 48 birouri de consiliere clienți, posibili parteneri în implementarea proiectelor europene de succes, principalele aspecte în abordarea proiectelor cu fonduri UE, finanțare pentru IMM-uri prin programe externe, finanțări BEI, finanțări prin Programul Romano-Elvetian pentru IMM-uri, finanțări prin Programul Romano-Elvețian, Programul PROSME, modul de lucru în cadrul EEN.

SORIN MINEA – Președinte Angst, Președinte Romalimenta a discutat în cadrul evenimentului despre provocările întâmpinate în industrie, dar și despre criza prețurilor „Industria din România supraviețuiește. Aici nu se controlează prețurile. Prețurile sunt dictate de piață. „Întrebat de unde provine materia primă, în general, acesta răspunde: „carnea de porc provine în procent de 75-80% din produse interne și sunt mulțumit de calitate; carnea de vită 60-70% sunt produse interne, iar restul din Brazilia, Argentina, Polonia. Sunt unul dintre vânzătorii de carne de oaie, iar sursa este Noua Zeelandă. De ce? Aș cumpăra și de la țăranii români, dar le cer să îmi vândă același lucru de fiecare data și să nu-mi ofere oaia întreagă. Am nevoie de diferite piese: cotlete, pulpe etc. Marea oportunitate în România este oferită de carnea de rață și gâscă. Nu produce nimeni rațe în România. Cumpăr din Bulgaria și China.”

FLORIN CĂPĂȚÂNĂ – Vicepreședinte, Asociația Marilor Rețele Comerciale din România: „Anul 2017, din perspectiva noastră, a fost un an bun. Consumul și apetitul pentru consum a crescut, iar acest lucru se vede în cifre. Vorbim despre un 2017 care ne-a făcut să fim încrezători că se poate să inovăm și să ne îndreptăm într-o direcție mai bună: s-au dezvoltat linii de comerț online. Nu în ultimul rând, vorbim despre un an al provocărilor și ne referim aici la legislație și impactul financiar. Ultimele schimbări au făcut să se mai piardă din vedere predictibilitatea de care toți avem nevoie.” Acesta a precizat și câteva momente care au marcat evoluția anului în curs: „am reușit să realizăm proiecte având sprijin din programele Ministerului (ex. Programul tomatelor), am acoperit din necesarul intern mai mult, am creat anumite cooperative, nu este suficient. Pe viitor, încercăm să-i aducem pe toți la aceeași masă de discuție. Succesul unui business va apărea atunci când vor fi unul lângă celălalt pentru că atunci vor putea negocia cu lanțurile comerciale.”

ALEXANDRU GHEORGHE – Proprietar în cadrul Somalex: „Avem o fermă de 3400 de ha în județul Ialomița, iar principala noastră activitate este cultivarea (grâu, floarea soarelui, porumb etc.) Anul acesta se află pe un trend ascendent, exceptând problemele întâmpinate cu producția de floarea soarelui (pierderi de 25% din producție). Ne comparăm cu piața Mării Negre, cu Rusia și Ucraina, a căror agricultură a crescut într-un ritm accelerat. Important de menționat este că agricultorii și-au dezvoltat în ultimii ani capacitatea de depozitare.” Acesta a mai precizat că într-o astfel de industrie, trebuie luați în calcul factorii climatici. A menționat, de asemenea, că în ceea ce privește sprijinul cu fonduri europene, există speranța că nivelul susținerii va fi identic cu cel din vest.

CORNEL CĂRĂMIZARU – Director General, FrieslandCampina a deschis cea de-a doua sesiune a evenimentului și a precizat următoarele aspecte referitoare la parcursul domeniului în care lucrează: „Pentru noi, cei care activăm în industria lactatelor, anul 2017 a fost unul bun, dar un an mai greu decât ne așteptam. În acest moment, consumul crește, încrederea este ridicată, dar pot apărea mai multe elemente care pot afecta industria. În ceea ce privește anul 2018, putem spune că este destul de incert, cu un amestec de probleme și oportunități.” Întrebat dacă va continua să investească, Cornel Cărămizaru a completat: „În fiecare an investim sume considerabile în dezvoltare pentru a asigura sustenabilitatea business-ului. Anul acesta am investit 1,3 milioane de euro într-o linie de producție în fabrica din Cluj-Napoca. Suntem aici pentru viitor. Chiar dacă ne așteaptă ani grei, acest lucru nu înseamnă că nu investim. Investim pe termen lung și avem deja planurile făcute: investim în oameni și în inovație.”

CARMINA PARASCHIV conduce compania Ana și Cornel, o afacere de familie care produce mezeluri și comercializează în 20 de județe din România: „2017 a fost un an mai greu decât anul trecut. Consider că acest lucru a fost generat și de creșterea prețurilor cu 15%. Cu investiții în oameni și în tehnologie am reușit să menținem vânzările. Pentru anul viitor, depindem foarte mult de import. Dacă prețul cărnii o să fie bun, vom fi profitabili.” Întrebată ce părere are despre lipsa de personal, Carmina Paraschiv răspunde: „Nu știu dacă suntem în fața unei lipse de personal. Cred că angajatorii trebuie să-și adapteze ofertele la nevoile angajaților. Consider că ambele părți pot îmbunătăți o relație de colaborare. Nu totul se învârte în jurul salariului. Ar trebui să adăugăm apreciere, respect și implicare. Managementul înseamnă un mix al talentelor, fiecare om are un talent, iar datoria managerului este să-l descopere și să-și motiveze angajatul.”

Următoarea prezentare a vizat Principalele modificari ale Codului Fiscal începand cu 01.01.2018 și impactul acestora asupra industriei. NARCISA CHIRILĂ  –   Tax Manager, PKF Finconta  a adus mai multe lămuriri cu privire la: plata defalcată a TVA (cine, cănd și cum se aplică mecanismul plății defalcate a TVA; Cine este obligat să plătească TVA în cont distinct; Ce sume pot fi încasate în contul de TVA; Principalele contravenții și sancționarea lor; Propunerile de modificare – forma care se discută în Senat), principalele modificari legislative impozit pe profit și principalele modificari legislative contribuții sociale și impozit pe venit. În prima parte a prezentării, aceasta a menționat că mecanismul plății defalcate a TVA  nu schimbă nicio regulă fiscala existentă în domeniul TVA. În acest sens, nu se modifică: regulile de exigibilitate a TVA, regulile de înscriere a operațiunilor în decontul de TVA, regulile de rambursare a TVA de la bugetul de stat, termenul de depunere a decontului de TVA, termenul de plată a TVA către bugetul de stat, nu sunt obligații suplimentare de raportare etc.

MARIUS BÎCU  Managing Partner, Unilact Transilvania – De la Ferma „Spre deosebire de anii anteriori, nu ne-am planificat investiții în utilaje și extindere. Am investit în marketing și rebranding. Suntem o afacere de familie și alături de încă 70 de oameni facem brânzeturi în județul Alba. Pentru că lucrurile se schimbă, am simțit nevoia unui rebranding. Vom avea o nouă gamă de produse, brânza de burduf.” În cadrul discuției, Marius Bîcu a discutat și despre echipa pe care o conduce: „O investiție mare, care a costat mai mult timp deâct bani a fost recrutarea unei echipe noi. Ne-am dat seama că, în 2016, firma noastră a crescut și că aveam o dificultate între a comunica între noi. În primele șase luni am angajat oameni noi, iar pirncipalele repere au fost: să fie harnic, isteț și modest. Am descoperit că valoarea noastră cea mai importantă este omenia. Să angajăm cu omenie.”

DORIN COJOCARU  Președinte, Asociația Patronală Română din Industria Laptelui: „Prețul este un studiu complex, înglobează toți factorii și costurile. În acest sens, 2017 a fost un an imprevizibil, prețul untului pe bursă a început să crească din august. Să fii competiv la raft, să poți să vinzi un produs pe care să îl cumpere consumatorul trebuie să fii competitiv cu oferta care vine din Uniunea Europeană. În România, pe zi ce trece se diminuează furnizorii de produse. Există 14 județete în care nu mai sunt fabrici de lapte. Acest lucru va avea repercusiuni în 2018 și va afecta buzunarul consumatorului.”

ALINA CONSTANTINESCU este administrator în cadrul Fermei vegetale Nasul Roșu, o fermă vegetală în conversie ecologică din România. Aceasta a expus câteva aspecte despre provocările pe care le întâmpină: „Am reușit să adunăm o bază de clienți (prieteni). Pot spune, cu siguranță, că este o piață în creștere. Mă aștept ca anul viitor să fie și mai bun. Avem cerere mai mare decât oferta. Suntem de părere că trebuie să faci un lucru și pe acela să îl faci foarte bine. În momentul de față, încercăm să ne optimizăm procesele.”

ALEXANDRU BEU – Director Comercial în cadrul Wise Finance Solutions, o companie cu peste 9 ani de activitate și proiecte de peste 500.000.000 Euro a încheiat evenimentul. În cadrul prezentării, acesta a discutat despre: PROGRAMUL NAȚIONAL DE DEZVOLTARE RURALĂ, perioada 2007-2013, cu 79.864 contracte distincte de finanțare încheiate, 5,71 mld. € acordați ca sprijin nerambursabil și 86% grad de absorbție și perioada 2014-2020 cu buget total de 9,85 mld. €, 4 345 proiecte selectate și 890 mil. € valoare proiecte selectate.  Alexandru Beu a subliniat principalele priorități de dezvoltare rurală pentru perioada de programare 2014‐2020 și a punctat mai multe aspecte importante despre finanțările agricole.

            Evenimentul “Romanian Food & Agribusiness Conference 2017” a fost organizat de BusinessMark alături de: CEC Bank, PKF Finconta, Wise Finance Solutions, Camera Franceză de Comerț și Industrie în România (CCIFER), AVIS, Camera de Comerț Bilaterală Bulgaria – România și Plantăm fapte bune în România.