Trafic aerian în creștere în prima jumătate a anului

AAR aduce vești bune pentru industria aeroportuară românească și operatorii aerieni. Primul semestru al lui 2014 a înregistrat o creștere cu 6,65 % a numărului de pasageri raportat la aceeași perioadă a anului.

Aeroportul “Henri Coandă” din București a a avut un trafic de 3,73 milioane de pasageri în prima jumătate a anului, Aeroportul din Cluj-Napoca aproximativ 517.000, iar de pe “Traian Vuia” din Timișora au zburat 331.000 de pasageri.

Nu se investește încă suficient în infrastructura aeroportuară românească, de cele mai multe ori Ministerul Transporturilor sau Consiliile Județene neavând suficiente fonduri sau neprioritizând prima poartă de intrare în țară pentru investitorii străini. Pentru o țară în care infrastructura rutieră este departe de a fi competitivă pentru investitori, aeroporturile sunt o soluție viabilă.

Dacă este să ne gândim regional, lucrurile sunt destul de dezechilibrate din punct de vedere al traficului.

Avem pe de o parte Bucureștiul, un aeroport unde s-au făcut eforturi de investiții, lucrurile merg în direcția bună și traficul este în creștere.

În Transilvania avem aeroporturile din Cluj-Napoca și Târgu Mureș, aflate în concurență. Aeroportul “Avram Iancu” din Cluj are un trafic de trei ori mai mare comparativ cu cei 166.000 de pasageri pe primul semestru de pe aeroportul Târgu Mureș. Sibiul a transportat doar 86.000 de pasageri în primele șase luni ale lui 2014. Iar la Brașov sunt sceptic că vom avea aeroport curând, deși se tot discută de ani de zile de acel proiect.

Timișoara este cel mai dinamic aeroport din Banat, iar mergând mai la nord, Aradul și Oradea au avut un trafic cumulat de puțin peste 30.000 de pasageri.

Traficul aerian în Moldova este în creștere în ultimii ani, dar încă mult sub potenţial. De pe aeroporturile din Iași și Bacău au zburat în prima jumătate a anului 263.000 de pasageri. În Iași a fost inaugurată noua pistă, iar investițiile continuă. Modernizarea aeroportului Iaşi va continua cu prelungirea platformei de parcare a aeronavelor şi se va construi un nou terminal, T3, care va fi operațional din primăvara lui 2015.

Este trist că nu reușim să facem ceva cu aeroportul din Tulcea, că nu se înțelege conceptul de aeroport turistic. Turisții care vin în România să viziteze Delta Dunării aterizează în general în București și mai fac aproximativ trei ore cu mașina până în Tulcea. Iar pe aeroportul din Tulcea au zburat  în prima jumătate a anului un numar de doar 937 de persoane …

Perspectivele sunt bune. Vin operatori noi, alții plecă, dar per total suntem pe plus. Trendul cred că se va păstra și pe viitor. Pentru a atrage operatorii trebuie să fii competitiv, să reziști presiunii prețului și a concurenței aeroporturilor regionale. Operatorii, și cei de linie, și cei low-cost, și-au optimizat la maxim costurile, iar taxele aeroportuare sunt o componentă importantă a prețului biletelor și a costurilor.

Vom urmări în continuare industria aeroportuară, investițiile, perspectivele și companiile care operează în România. Vom și dezbate aceste aspecte în această toamnă, în cadrul unui forum, dar despre asta vom mai vorbi.

Daniel Drăgan