Ce așteptări au oamenii de afaceri de la 2014?

Conform studiului O nouă viziune a creşterii, publicat de EY România, pe zona cu aşteptări de scădere a veniturilor s-au situat 12% dintre respondenţi, faţă de doar 2% la ediţia precendentă a studiului, realizată la începutul anului 2014.

Am stat de vorbă cu Marius Ghenea, antreprenor și business angel și Cosmin Ulmean, Country Sales Manager România & Serbia, Takko Fashion International despre așteptările lor pentru 2014 în privința business-urilor în care sunt implicați.

Dacă la începutul anului, liderii de business din România aveau aşteptări majoritar pozitive în privinţa creşterii afacerilor lor în 2014, dar distribuite mai ales într-o zonă prudentă, în segmentele 1-5% şi 5-10%, cu cât ne apropiem de sfârşitul anului aşteptările suferă corecţii şi încep să se accentueze extremele: fie creşteri mai mari, pentru afacerile care au fructificat oportunităţile din piaţă, fie scăderi.

În acelaşi timp, zona de creştere 1-5% a pierdut 19 puncte procentuale, acestea redistribuindu-se mai ales în zona de aşteptări negative la această ediţie a studiului.

Studiul EY are la bază răspunsurile a 305 executivi de top şi analizează percepţia acestora în privinţa perspectivelor mediului de afaceri din România în 2014. Răspunsurile au fost colectate în perioada 28 iulie – 8 august 2014. Majoritatea respondenţilor (51%) provin din companii cu cifre de afaceri mai mari de 50 de milioane EUR, iar 54% dintre aceştia deţin funcţia de CEO/Preşedinte de companie.

Oamenii de afaceri care au răspuns chestionarului EY aşteaptă într-o măsură mai mare decât la începutul anului ca numărul angajaţilor din compania lor să crească în 2014. Odată cu clarificarea direcţiei pieţelor în care activează şi a tendinţei cererii, numărul celor care se aşteptau la o stagnare a forţei de muncă a scăzut cu 15 puncte procentuale, de la 37% la 22%, puncte ce s-au distribuit mai ales în zona de creştere, pe palierele 1-5% şi 5-10%. La extrema pozitivă, 2% dintre angajatori se aşteaptă la o creştere de peste 30% a forţei de muncă în propria companie.

Sub presiunea liberalizării pieţei muncii din Uniunea Europeană, ca şi a altor factori, creşterea salariilor a trecut din zona 1-5% în zone cu creştere mai mare. Astfel, dacă la începutul anului, 60% dintre respondenţi considerau că salariile vor înregistra rate de creştere între 1-5% în 2014, la această ediţie cei care au această aşteptare a scăzut la 51%. Cele 9 puncte procentuale s-au distribuit după cum urmează: 4 puncte în zona 5-10%  (ajungând la 23% aşteptări de creştere cu 5-10% a nivelului salariilor), tot 4 puncte în zona de creştere de 10-20% (6%) şi 1 punct în zona cu creştere a salariilor de peste 20% (1%).

Costurile reduse revin în prim plan ca avantaj competitiv în răspunsurile oamenilor de afaceri chestionaţi: 38% consideră că acestea reprezintă principalul punct forte al celorlalţi jucători.

În contrast cu aşteptările de creştere a salariilor, accentul pe costuri reduse nu poate fi însă sustenabil, în timp ce cercetarea şi dezvoltarea sunt indicate doar de 6% dintre respondenţi ca avantaj competitiv al pieţei.

În acelaşi timp, viziunea asupra următoarelor 6 luni asupra industriei în care activează companiile începe să capete şi nuanţe negative, cu 8 puncte procentuale dintre răspunsurile care considerau la începutul anului că perspectivele industriei sunt foarte bune, transferându-se acum în zona de răspunsuri negative.

9% dintre respondenţi se aşteaptă ca şi cererea să scadă în următoarele 6 luni. Ca răspunsuri la această tendinţă, cele mai mai creşteri pot fi observate în creşterea activităţii de marketing şi vânzări (creştere cu 9 puncte procentuale, până la 33%) şi scăderea preţurilor (14% dintre respondenţi întrevăd această măsură pentru a creşte vânzările).

Marius Ghenea, antreprenor și business angel, consideră că finalul de an este cel mai important sezon de business pentru foarte multe afaceri.

“Desigur ca la inceputul unui an, orice manager sau antreprenor are anumite estimari si asteptari de la propria companie si de la piata, care nu sunt insa foarte precise de la inceput, pentru ca reprezinta o proiectie incerta in viitor. Cu cat ne apropiem de finalul anului, cu atat suntem mai aproape de niste estimari reale, atat in ceea ce priveste cifra de afaceri, cat si in legatura cu ceilalti indicatori importanti de business. Ar mai fi probabil o singura precizare importanta de facut: pentru foarte multe afaceri, perioada septembrie-decembrie este cel mai important sezon de business al anului, astfel incat chiar si in septembrie este inca devreme pentru a trage concluzii clare. Un sezon de Craciun puternic (sezon care in anumite afaceri, mai ales cele de retail si respectiv retail online, incepe inca din noiembrie cu Black Friday) poate schimba semnificativ rezultatele de final de an atat pe linia de sus (cifre de afaceri), cat si pe linia de jos (profitabilitate), fata de estimarile refacute in august sau la inceputul lunii septembrie. Fie in sus, fie in jos…” este de părere Marius Ghenea.

“Viziunea mea in privinta cresterii afacerilor in anul 2014 este alimentata pozitiv de convingerea ca un mediu macroeconomic dificil aduce intotdeauna progresul. In aceste conditii vitrege, se nasc cele mai bune idei si se materializeaza cele mai productive strategii” consideră Cosmin Ulmean, Country Sales Manager România & Serbia, Takko Fashion International.

Cosmin Ulmean este de părere că studiul EY Romania evidentiaza doua evolutii distincte pe piata de bussines dupa jumatatea anului curent: cea pozitiva, a afacerilor care au stiu sa speculeze oportunitatile pietei si cea negativa, in care companiile nu si-au atins targetul. Ma bucur sa pot integra Takko Fashion in prima categorie, cea a succesului, datorat in mare parte abilitatii noastre de a fi flexibili si de a ne adapta perfect cerintelor pietei. Cu aproape 1900 de magazine in Germania si in toata Europa, compania opereaza ca un retailer de vestimentatie care furnizeaza imbracaminte de calitate pentru intreaga familie, la preturi accesibile. Dezvoltarea pe verticala permite companiei sa functioneze la un nivel inalt de eficienta si flexibilitate pe piata

“Ma astept sa urmam acelasi trend ascendent, prin strategia noastra de expansiune centrata pe client. Cei mai multi lideri de business cred, la ora actuala, ca scaderea preturilor este singura masura prin care se pot creste vanzarile. As adauga acestei formule nevoia de a oferi clientilor un raport calitate-pret atractiv. Oamenii au devenit mult mai precauti in gestionarea bugetului personal, fara sa renunte totusi la a fi pretentiosi. Noi le respectam aceasta necesitate si, de aceea, ne asteptam la o crestere a cererii, chiar si intr-un mediu atat de competitiv. Cu toate ca studiul EY arata ca liderii din mediul de afaceri au inceput sa adopte o viziune pesimista in privinta perspectivelor industriei, Takko Fashion s-a adaptat perfect dinamismului retailului de fashion, speculeaza orice oportunitate de crestere, deci va continua sa functioneze la un nivel inalt de eficienta pe piata de profil.” consideră Cosmin Ulmean.