Pana in 2020, 40% din forta de munca va fi formata din reprezentanti ai generatiei Y

Saptamana trecuta, pe 10 si 11 martie, am organizat la JW Marriott Bucharest Grand Hotel evenimentul HR Business Strategist. Alaturi de peste 160 de participanti- specialisti in zona de Resurse Umane  si 25 de speakeri am reusit sa deschidem cateva discutii foarte interesante pe care suntem bucurosi sa le impartasim prin articolul de fata.

Ziua 1 – 10 martie – Sesiunea I

Vorbitorii primei sesiuni de discutii au fost: Gabriella Carello, Head of Human Resources, Nestle Romania, Carmen Buruiana, HR Manager, Bitdefender, Bogdan Georgescu, Fondator, Bookster, Andreea Mihnea, HR Director, EY Romania, Alice Tirșea, Managing Director, UCMS Group, Ioan Dumitrascu, Partener, PeliFilip, Florin Luca, Director HR, KazMunayGas Internaţional.

“Liderii sunt oamenii care pot controla si schimba riscul. Sunt oamenii care fac diferenta, care pun clientul pe primul loc, exploateaza oportunitatile si controleaza afacerea. Dar care este rolul departamentului de resurse umane in susținerea lor? Trebuie sa ne asiguram ca business executivii sunt constienti ca trebuie sa dezvolte strategii de leadership si mai trebuie sa ne asiguram ca lucrurile se intampla. Desigur, nu este usor, dar nici imposibil”, a declarat Gabriella Carello, Head of Human Resources, Nestle Romania.

Aceasta a subliniat faptul ca oamenii de HR trebuie sa schimbe concentrarea companiilor de la a oferi traininguri la a dezvolta capabilitati.

”Traim intr-o economie globala, cu o dinamica extraordinara. Nu este usor sa stai in fata competitorilor. Trebuie sa vii cu ceva nou, iar intraprenoriatul, care este un amestec de arta si stiinta, poate fi solutia. Persoanele care inoveaza in cadrul unei companii nu inoveza pentru sine. Au mereu un scop comun si sunt foarte atasate de companie. Sunt acei visatori care fac”, a declarat Carmen Buruiana, HR Manager, Bitdefender.

Bogdan Georgescu, Fondator, Bookster, spune ca educatia sta la baza dezvoltarii oamenilor si a companiilor.

”Din pacate educatia, in Romania, nu reuseste sa aduca forta de munca, corespunzatoare cerintelor pietei. Cand am plecat la Bookster am fost foarte sceptic referitor la acest proiect. Dar educatia continua este cea mai importana, iar companiile care inteleg rolul eduactiei sunt cele care isi doresc sa creasca mai mult business-ul”, a potrivit Bogdan Georgescu.

Acesta a precizat ca in prezent Bookster are o rata de retentie a clienților de 98%, in cazul celor cu care colaboreaza de un an.

Andreea Mihnea, HR Director, EY Romania, a citat Gender Gap Report, studiu potrivit caruia, mai sunt necesari 80 de ani pentru a atinge egalitatea de gen la locul de munca.

”De asemenea, tot 80 de ani vor trece pana cand companiile si guvernele vor fi conduse in mod egal de catre barbati si femei. Acesti ani sunt necesari pana vom putea profita la maxim de resursa umana pe care o avem”, a afirmat Andreea Mihnea.

Potrivit acesteia, modelele de succes prin care femeile au ajuns lideri trebuie sa fie cunoscute.

”In cadrul divizei de software avem un proiect de intraprenoriat. Consider ca initial trebuie sa ne uitam la content, sa fim atenti la oameni, sa le incurajam creativitatea. In ceea ce ne priveste, dupa ce am facut acesti pasi, am creat proiectul de intraprenoriat. Avand ca obiective cresterea rapida a business-ului si imbunatatirea profitului dupa perioada de criza, am trecut de la discutiile one-to-one la discutiile de grup si la deciziile luate in echipa”, a declarat Alice Tirsea, Managing Director, UCMS Group.

Ioan Dumitrascu, Partener, PeliFilip, a vorbit despre rezolvarea conflictelor.

”Rezolvarea optima a unui conflict inseamna un raport avantajos intre cost si prejudiciu, transmiterea semnalului corect in organizatie si mai inseamna inchiderea pentru totdeauna a conflictului. Utile in situatiile conflictuale sau in prevenirea acestora sunt si: viziunea & preventia, grad inalt de emotional intelligence, comunicare eficienta si utila, coerenta intre actiuni si fapte, punct unic de coordonare”, a declarat Ioan Dumitrascu.

Florin Luca, Director HR, KazMunayGas Internaţional, este de parere ca inteligenta sociala, intuitia si gandirea inovativa sunt competente de invatat pana in 2020.

”Criza genereaza in primul rand: stoparea recrutarilor, reducerea cheltuielilor de protocol, reducerea finantarilor pentru training, reducerea bonusurilor. Dar daca urmarim care este impactul asupra salariatilor, in majoritatea cazurilor avem de aface cu un impact negativ asupra motivatiei salariatilor si desigur acest impact este vizibil in rezultatele de business”, a mai precizat Florin Luca.

Ziua 1 – 10 martie – Sesiunea II

Vorbitorii celei de-a doua sesiuni de discutii au fost: Cristian Popescu, Vice President HR, URSUS Breweries SA – Romania – Subsidiary of SABMiller plc., Corina Licea, Country HR Manager Romania, Coca Cola – HBC, Monica Costea, HCM Senior Sales Consultant, Oracle Romania, Minola Jac, Senior Consultant, Deloitte Romania, Roxana Dobrescu, Sr HR Manager, Romania & Moldova, AVON, Alina Radulescu, Director Resurse Umane, Scandia.

“Pentru a ne implini misiunea trebuie sa distribuim berea in cat mai multe magazine, in prezent sunt 70.000. De aceea avem nevoie de ajutorul distribuitorilor. Trebuie insa sa masuram nivelul de profitabilitate, atingerea tintelor de vanzări, calitatea executiei in magazine. Departamentul de HR poate ajute la atingerea tuturor acestor obiective”, a declarat Cristian Popescu, Vice President HR, URSUS Breweries SA – Romania – Subsidiary of SABMiller plc.

Pentru a preveni si rezolva problemele cu care se confrunta distribuitorii, compania a organizat workshopuri, cursuri de recrutare, suport prin coaching si a asistat la interviurile pentru forta de vanzari.

“Chiar daca toata lumea stie cu ce se ocupa compania, nu este suficient pentru a atrage talente. Avem pentru fiecare nivel din organizatie sisteme pentru identificarea si construirea talentului. Vrem sa dezvoltam acea capacitate de a reactiona foarte bine in situatii neprevazute. Dezvoltam in manageri capacitatea de a evalua si de a genera talent in angajati”, a declarat Corina Licea, Country HR Manager Romania, Coca Cola – HBC.

Potrivit acesteia, compania este foarte atenta la pregatirea succesorilor.

“Si pe noi ne preocupa foarte mult subiectul talentelor. Acestea se aseamana diamantului, care este initial un mineral de carbon. Gasim talente in interiorul companiei, scoli, piata fortei de munca. Am inceput sa caut in scoli profesionale si in liceu. Am insa colegi care au inceput sa caute chiar in ciclul primar. In ceea ce ma priveste creez ocazii de expunere prin: concursuri, stagii de practica, voluntariat, project management“, a declarat Alina Radulescu, Director Resurse Umane, Scandia.

Alina Radulescu a afirmat ca sunt situatii in care talentele sunt pierdute din cauza unor mentori nepregatiti.

“Companiile care lucreaza la talent management au rezultate mai bune. Sunt capabile, chiar si in perioade de criza, sa creasca si sa aiba rezultate bune. Poate ca si criza este pana la urma un pretext pentru rezultatele proaste”, a declarat Monica Costea, HCM Senior Sales Consultant, Oracle Romania.

Compania pe care o reprezinta investeste in oameni resurse materiale, timp si mentorat.

“Care sunt avantajele si dezavantajele faptului de a le spune oamenilor ca sunt high potential. Desigur este mai usor sa le spui oamenilor care sunt planurile tale cu el. Oamenii se simt recunoscuti si creste fidelitatea pentru companie. Trebuie sa le explici in fata tuturor ca au capabilitati si ca reprezinta viitorul companiei. Daca nu ii spui ar putea pleca in alta companie. Dar asta poate genera si incapacitatea de a le controla asteptarile si o dinamică negativa a fortei de munca pentru ca unii oameni sunt pusi in lumina, iar altii nu”, a explicat Roxana Dobrescu, Sr HR Manager, Romania & Moldova, AVON.

Roxana Dobrescu este de parere ca inainte de a le impartasi oamenilor astfel de informatii este nevoie de o cultura organizationala, de un plan al talentelor  etc.

“Angajatul, talentat sau nu, trebuie sa se simta incurajat si motivat. Este foarte greu de stabilit o astfel de punte. Nu exista formule corecte sau gresite ci formule folosite de fiecare companie”, a declarat Minola Jac, Senior Consultant, Deloitte Romania.

 

Ziua 2 – 11 martie – Sesiunea I

Printre temele abordate in de-a doua zi de eveniment s-au numarat:

  • Rolul reputatiei in procesul de recrutare
  • Comunitatile online si recrutarea prin accesarea comunitatilor potrivite Recrutarea si noile tehnologii.
  • Importanta engagement-ului angajatilor pentru succesul si profitabilitatea companiei
  • ”Vocea angajatilor” si importanta ei pentru a creste nivelul de engagement.

Vorbitorii primei sesiuni au fost: Radu Panait, CEE Recruitment Leader, IBM, Cristina Randjak, Avocat senior coordonator, bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ, Mihai Găvan, Sales Manager, Romanian Software, Monica Stanciu, Recruitment Lead, EY Romania si Diana Pantlik, Human Resources Director, Thales Systems Romania.

Radu Panait, CEE Recruitment Leader, IBM, a vorbit despre recrutarea in era digitala.

”Generatia Mileniala este de fapt mult mai putin dispusa decat Gen X si Baby Boomers sa utilizeze conturile lor de social media pentru motive de business. De asemenea, Gen X – nu Generatia Millenniala– folosesc conturile lor de social media pentru scopuri profesionale cu  o frecventa mai mare decat alte generatii”, a explicat Radu Panait.

Cristina Randjak, Avocat senior coordonator, bpv GRIGORESCU STEFANICA, a vorbit despre restrictiile de prelucrare a datelor personale in procesul de recrutare.

”Fiecare dintre noi lucram cu date personale si este foarte important sa stim cum putem sa facem acest lucru. Principiile dupa care sunt prelucrate datele personale: cu buna-credinta si conform legii; colectare in scopuri determinate, explicite si legitime; date personale adecvate, pertinente si neexcesive in raport cu scopul prelucrarii; stocare intr-o forma care sa permita identificarea persoanei vizate strict pe durata necesara realizarii scopului prelucrarii”, a precizat Cristina Randjak.

Romanian Software este o companie cu patru linii de business: prima este deidcata dezvoltarii de software pentru departamentele de HR, servicii de externalizare a activitatilor care tin de administrarea personalului, leasing de personal si a patra traininguri de personal dedicate.

“Platforma Human Resources Planning aduce la propriu culoare in departamentele de  resurse umane. Sunt foarte multe procese statice care ocupa foarte mult timp. Oamenii din aceste departamente ar trebui să investeasca timpul astfel pierdut in identificarea de talente, in planurile de succesiune etc. Ori platforma asta face: optimzeaza timpul”, a declarat Mihai Gavan, Sales Manager, Romanian Software.

„Studiile spun ca pana in 2020, 40% din forta de munca va fi formata din reprezentanti ai generatiei Y. De aceea pentru noi este foarte important sa stabilim un cadru adecvat pentru dezvoltarea si menţinearea in companie a acestor reprezentanti ai generaţiei Y”, a declarat Monica Stanciu, Recruitment Lead, EY Romania.

Diana Pantlik, Human Resources Director, Thales Systems Romania, a subliniat faptul ca este dificila gasirea de oameni potriviti.

“Devine dificil sa gasim oameni buni in aproape orice domeniu, nu numai in IT. Este esential sa aducem in companie, la timp, oameni pregatiti pentru a duce la bun sfarsit proiectele in timpul alocat. Noi, oamenii de resurse umane trebuie sa intelegem noile generatii”, a afirmat Diana Pantlik.

Ziua 2 – 11 martie – Sesiunea II

Vorbitorii celei de-a doua sesiuni au fost: Nadia Badea, HR & Legal Manager, 3M,  Andreea Voinea, HR Director, Banca Comerciala Romana, Andreea Gherghina, Senior Consultant, Deloitte Romania, Felicia Georgescu, Head of HR and Internal Communication, Sodexo Pass Romania, Adrian Sarbu, Manager Operațional & Co-founder, BenefitOnline.ro si Mirela Iordan, HR Director, Pfizer Romania.

”Printre regulile pe care le-am aplicat in cadrul companiei se numara: acordarea de premii juniorilor, angajatilor cu salarii mai mici si am oferirea de recunoastere angajatilor. Suntem de parere ca recunoasterea si recompensele materiale au cel mai mare impact asupra perceptiei angajatilor despre pachetul lor salarial atunci cand vine de la seful lor. Pentru a maximiza beneficiul acestor programe de recunoastere si recompensare, trebuie premiati in jur de 60% din totalul angajatilor”, este de parere Nadia Badea, HR & Legal Manager, 3M.

Banca Comerciala Romana are in Romania 7.200 de angajati si 540 de unitati.

„ In 2014 am implementat un program menit sa creasca nivelul de angajare al salariatilor prin cresterea vizibilitatii managerilor. Derulam la doi ani un sondaj de engagement. Ultimul a fost facut anul trecut. Unul dintre rezultatele acestui studiu a relevat faptul ca angajatii isi doresc ca managerii să fie mai prezenti, mai vizibili”, a declarat Andreea Voinea, HR Director, Banca Comerciala Romana.

 

Andreea Gherghina, Senior Consultant, Deloitte Romania a vorbit despre provocarea de  a fideliza angajatii.

”Cum facem fata provocarii de a ne fideliza angajatii? Suntem de parere ca exista cinci elemente care genereaza dedicarea lor: munca semnificativa, hands-on management, munca pozitiva, oportunitati de crestere, incredere in leadership. Pe scurt, ne concentram pe simplitate”, a declarat Andreea Gherghina.

Sodexo este o multinationala frantuzeasca, este o firma de familie.

“Serviciile companiei ajung catre angajati. Ma refer in special la divizia de benefits & rewards care este cea mai cunoscuta in Romania, prin intermediul tichetului de masa. Oferim insa multe alte solutii care m-aa bucura sa fie mult mai folosite si in Romania”, a declarat Felicia Georgescu, Head of HR and Internal Communication, Sodexo Pass Romania.

„Oferim sau nu beneficii flexibile? Este o intrebare care in contextul generatiei y este din ce in ce mai importanta. Am inceput acum un an sa oferim astfel de beneficii, iar in prezent lucram pentru mai bine de 3.000 de salariati”, a precizat Adrian Sarbu, Manager Operational & Co-founder, BenefitOnline.ro.

Pfizer are la nivel global peste 100.000 de angajati.

„De ce engagement? De ce este acesta o prioritate strategica? 47% dintre companii stimulează inovatia. 40% au ca si componenta strategica transformarea proceselor de resurse umane. 44% sunt preocupate de managementul talentului si de succesiune. Acestea reprezinta o parte dintre directiile noi ale companiilor”, a declarat Mirela Iordan, HR Director, Pfizer Romania.

Partenerul oficial al evenimentului a fost Romanian Software.

Partenerii HR Business Strategist au fost: Sodexo, WorldClass, Benefit, MaxRelax, EdenSPA, Biroul de Traduceri Champollion si 7 Card.

De asemenea, partenerii media au fost: Calendar Evenimente, PromoAfaceri, Ziare.com, Business24, Jurnalul de afaceri, Business Woman, Romanian Copywriter, Startups, Business Woman, Kompass, Doing Business, MLM News, Femei in afaceri, DeBizz, Legal Magazin, Brightway, Learn & Go, 4 Career, Social Media Romania, Social Media Romania, Romania Insider şi City Compass Media.