Legislație mult prea laxă pentru normele de poluare

Cât de ecologice sunt mașinile europene și ce înseamnă scandalul VW “Dieselgate” pentru industria auto europeană?

Mediatizarea de care se bucură scandalul legat de măsluirea de către Volkswagen a rezultatelor testelor legate de emisiile poluante ale propriilor motoare diesel a adus în centrul atenției industria europeană a automobilelor.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a declarat ca nu există nicio dovadă că problema ar fi comună întregii industrii europene, iar constructorii de automobile Renault, Peugeot Citroen și Fiat Chrysler au negat toți că ar încălca regulile de testare a nivelului de poluare produs de motoarele mașinilor lor.

Iar dacă situația din SUA este gravă, pentru Volkswagen ea este un dezastru, iar în Europa există un potențial seismic important pe care această problemă îl generează.

Cererea de mașini echipate cu motoare diesel a crescut foarte mult în ultimii 20 de ani, ajutată și de prețul mai mic al combustibilului, dar și de diverse stimulente, cum ar fi scutirile de taxe ori taxe de parcare mai mici.

Statisticile din industrie arată că în 2014 mai mult de jumătate (53%) dintre mașinile vândute în Europa au avut motoare diesel, cu mult peste media globală (19,8%) și cu foarte mult peste ponderea din Statele Unite a vânzărilor de mașini echipate cu motoare deisel în totalul mașinilor vândute (2,75%).

VW a recunoscut că a instalat un software ilegal pentru măsluirea rezultatelor testelor de emisii poluante în 11 milioane de vehicule la nivel mondial.

Incidentul constituie un puternic și nesperat sprijin pentru cei care clamau că legislația europeană în domeniu este mult prea laxă – și că de ani de zile industria constructorilor de automobile a manipulat testele.

Grupurile de mediu, cum ar fi Consiliul Internațional pentru un Transport Curat (CITC), care au descoperit primele înșelătoria în cazul emisiilor motorelor diesel ale VW, au avertizat de ani de zile că testele sunt “măsluite” de actorii din industrie – o vedere acum împărtășită de către Comisia Europeană.

CITC spune că presupusa eludare de către VW a testelor pentru determinarea emisiilor poluante subliniază necesitatea ca legile din domeniu să fie mai stricte și aplicabile în întreaga industrie auto, adăugând că cercetarea sa în Europa a găsit în mod repetat diferențe între emisiile produse în mod real de automobilele aflate în circulație și niveluri certificate.

Comisia pentru mediu a Parlamentului European a susținut elaborarea unor norme de testare mai stricte menite să contracareze potențialele încercări de înșelăciune.

Standardele de control al poluării sunt de mult timp în vigoare, dar conform analistului Max Warburton, de la compania Bernstein, “toți producătorii, în mod deliberat, au preparat motoarele produse de ei pentru a ieși bine la teste”. În orice caz, a adăugat el, “riscul ca producătorii de automobile să păcălească testele a crescut probabil în ultimii ani”.

Unele guverne europene merg și mai departe, pe fondul îngrijorării că producătorii de automobile ar putea folosi alte software-uri interzise pentru a păcăli testele. Germania, Franța și Marea Britanie se numără printre țările care au cerut investigații sau au lansat propriile investigații.

Conform Agenției pentru Protecția Mediului din SUA, VW riscă o amendă de circa 18 miliarde USD (16 miliarde EUR). În urma declanșării scandalului, la începutul acestei săptămâni, acțiunile VW pe Bursa din Frankfurt au scăzut cu cca. 30% pentru a-și reveni parțial în următoarele zile cu 5% și  respectiv 6%.