Întreprinzătorii deschid afaceri datorită oportunităților și nu din necesitate

Nouă ediţie 2015 a raportului Global Entrepreneurship Monitor (GEM) arată că, la nivel mondial, antreprenoriatul este perceput ca având un statut social ridicat iar două treimi dintre adulţi considera că este o alegere bună pentru o carieră de viitor

România se situează pe locul 4 la nivel mondial în ceea ce priveşte planurile antreprenorilor de a recruta în următorii 5 ani şi peste media europeană a intenţiilor de a demara o afacere

66% dintre adulţii din întreaga lume văd antreprenoriatul că pe o alegere bună de carieră şi mai mult de jumătate din populaţia activa simte că are capacitatea de a începe o afacere – arata raportul Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2015 Global Report publicat luna aceasta, studiu sponsorizat de Babson College, Universidad Del Desarrollo, Universiti Tun Abdul Razak, Tecnológico de Monterrey şi London Business School.

Majoritatea întreprinzătorilor din întreaga lume încep o afacere mai degrabă pentru că au o oportunitate decât din necesitate. Aceasta în proporţie de 78% în economiile bazate pe inovaţie şi de 69% în cele care se bazează pe eficiență. În România, care este de asemenea o economie bazată pe eficiență, acest procent este de 69,3%.

În România, rata activităţii antreprenoriale în stadiu incipient (TEA*) este de 10,8% în 2015, fiind vorba de procentul din populaţia activă care a făcut ceva pentru demararea unei afaceri (a strâns bani, a elaborat un plan de afaceri etc.) sau care are deja o companie cu o vechime de până le 3,5 ani. Acest indicator specific GEM are tendinţa de a scădea pe măsură ce economia se dezvoltă. România se situează în anul 2015 la mijlocul clasamentului (ocupând locul 30 printre cele 60 de ţări care au participat la proiectul GEM în anul 2015). Faţă de 2014, România înregistrează o uşoară scădere de 0,5 puncte procentuale, însă depăşeşte în continuare media europeană care este de 7,8% sau rata TEA a unor ţări precum Ungaria (7,9%), Polonia (9,2%) sau Bulgaria (3,5%).

Aproape un sfert dintre adulţii din cele 60 de ţări care fac parte din această anchetă intenţionează să înceapă o afacere în următorii trei ani. Procentul este de 29% în România, ceea ce o situează pe locul 16 în lume şi mult peste media europeană de 12,8%. Se înregistrează însă o uşoară scădere faţă de 2014, când 32 % dintre romanii de peste 18 ani erau interesaţi să se lanseze în afaceri. În paralel, implicarea guvernului rămâne foarte redusă: locul 48 din 62 în ceea ce priveşte programele şi politicile de sprijinire a antreprenoriatului.