Coface: capacitate excedentară de oțel în întreaga lume

După o lungă perioadă de creștere a cererii condusă de China din 2000, industria oțelului suferă din cauza unei evoluții slabe în economia mondială, potrivit Coface.

Dezechilibrul dintre cerere și ofertă este alimentat de supracapacitate și de exporturile chinezești.

În 2014, China a reprezentat 45% din producția totală de oțel din lume. Acum, oricum, apetitul său este în scădere, cu o contracție -3,3% în 2014 și un consum de -5% în 2015. Între timp, capacitatea de producție a Chinei a continuat să crească, sporind dezechilibrul global dintre cerere și ofertă. În timp ce producția globală este slăbită (-3.1% la finele lunii februarie 2016), iar o treime din liniile de producție de oțel sunt în impas, aprovizionarea este încă abundentă. Acest lucru a dus la o presiune puternică asupra prețurilor, care au scăzut în mod semnificativ. China exportă în prezent surplusul de producție (+20% în volum în 2015), ceea ce slăbește în special structurile de producție de oțel din Europa, Statele Unite ale Americii și din țările în curs de dezvoltare.

Coface a înregistrat o degradare treptată a riscurilor de credit în producția de metale la nivel mondial. Acest sector este cel mai riscant dintre cele 12 evaluate de Coface. Este evaluat cu “risc foarte înalt” în America Latină, Asia emergentă, Orientul Mijlociu și  Europa de Vest, și “risc ridicat” în Europa Centrală și America de Nord. 

De fapt, acesta este unul dintre cele mai puțin profitabile sectoare din lume (clasat pe locul 90 din 94) dar și cu cele mai mari datorii.

Perspectivă: O revenire la normal în 2018?

Cu toate acestea, reechilibrarea cererii și a ofertei ar putea fi posibilă din 2018. Primele reduceri ale capacității producției chineze vor începe să se materializeze. În timp ce economiile emergente vor avea mai puțin succes în faza de recuperare decât în trecut,  urbanizarea și extinderea claselor de mijloc vor reprezenta noi relee de creștere.

Trei sectoare care folosesc mai mult oțel continuă să aibă perspective pozitive pe termen mediu:

  • Industria auto are o marjă substanțială de creștere în economiile emergente. De exemplu, în India, sunt 100 de mașini la 1.000 de locuitori (comparativ cu 808 la 1.000 de locuitori în SUA);
  • Utilajele, de asemenea, beneficiază de numeroase relee de creștere, atât pe piețele emergente cât și în economiile avansate;

În final, activitatea de construcții ar trebui să crească din nou, datorită potențialului puternic de pentru urbanziare în cele mai multe dintre țările emergente