Retailul românesc crește peste media europeană

Consolidarea afacerilor din retail de anul trecut va continua și în 2016, potrivit unui studiu GfK privind situația retailului în 33 de țări europene.

Pentru țările UE, creșterea va fi de aproximativ 1% (pe baza valorilor euro nominale). Vor exista evoluții pozitive în special în România (+7%), în statele baltice (în jur de 5%), care, treptat, prind din urmă piețele mai mature. Ne așteptăm, de asemenea, la o dinamică robustă în retail în Suedia (+5%) și Spania (+4%).

Ponderea cheltuielilor populației în retail: În 2015, consumatorii europeni s-au bucurat de costuri reduse pentru energie și combustibil, precum și de o situație economică bună și o creștere a veniturilor în multe țări europene. Totuși, printre principalii beneficiari ai acestor condiții favorabile nu s-a numărat și retailul. Prin urmare, tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației în retail a continuat și în 2015. Cota medie pentru toate țările este de 30%. În timp ce consumatorii au mai mulți bani disponibili, cheltuiesc acești bani în principal pentru servicii, călătorii și activități recreative, mai degrabă decât pentru consum din retail.

Profitabilitatea spațiilor comerciale: Pe parcursul anului trecut, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape 3%, la puțin sub € 4,200 pe m². Aceasta este o veste bună pentru retail care a avut câștiguri timp de doi ani la rând, după o lungă perioadă de declin. Dinamica online a încetinit pe piețele mai mature și retailul clasic, în magazine, se adaptează treptat la noile condiții. Magazinele neprofitabile

Puterea de cumpărare în 2015: Economia a crescut, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor în 2015. Această evoluție se reflectă în puterea de cumpărare care a crescut în Uniunea Europeană cu o medie de 3,7% față de anul precedent. Acest lucru a oferit fiecărui cetățean UE o medie anuală de 15,948 € pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii. Puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din fostele țări sovietice, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia și Albania. Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt: București și județele Timiș și Cluj.

Despre studiu

GfK a derulat un studiu – analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2016. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 33 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale. Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri și puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu 2015 pentru monedele naționale în cauză (așa cum sunt ele raportate de Comisia Europeană).