Andrei Chirilă: “Potenţialul de creştere al comerțului online de fashion este foarte mare, în aproape toate piețele europene”

Într-o companie bazată în mare măsură pe online, aceasta fiind o piață destul de nouă, care sunt pilonii care susțin strategia dumneavoastră de marketing?

Strategia de marketing se bazează pe diferențiatori puternici. În primul rând, oferim clienților noștri o mare variatate de branduri și de produse: îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii (peste 500.000 de produse de la peste 1000 de branduri). În al doilea rând, dezvoltăm servicii care aduc beneficii clienților noștri, precum: livrare și retur gratuite și investim constant în technologie. Noi optimizări sunt dezvoltate în permanență atât pentru platforma online, cât și pentru aplicațiile de mobil (iOS și Android), folosite deja de jumătate din clienții noștri pentru a crea o experiență de cumpărare cât mai plăcută, ușoară și rapidă. De exemplu, implementat de curând opțiunea Pay by Click, o soluție care ușurează procesul de check-out și simplifică experiența de plată prin reducerea timpului necesar pentru finalizarea unei tranzacții. Prin înregistrarea în „Pay by Click”, datele cardului sunt salvate în contul de client Fashion Days. Astfel încât la următoarele comenzi pentru care se va alege plata prin „Pay by Click” clientul nu va mai fi nevoit să introduca  datele aferente cardului.

În ceea ce privește promovarea brandului fiind o destinație de ecommerce, ne îndreptăm în principal către campanii online şi tactici de „performance marketing”.  În același timp, strategia noastră se indereapta și către mediul offline în campanii 360 ce au ca obiectiv principal stabilizarea pozitionarii Fashion Days în piața  ca destinația numărul 1 de shopping online. 

În ce constă autenticitatea brandului Fashion Days? Cât de importantă este autenticitatea atunci când vorbim despre e-commerce?

Indiferent dacă este online sau offline, succesul unui brand depinde în mare măsură de autenticitatea acestuia. Pentru Fashion Days autenticitatea este strâns legată de produsele și serviciile pe care le oferim clienților, dar și de promisiunea pe care o facem clienților zilnic de a le oferi o experiență unică de cumpărare. În 2009, Fashion Days a pus la dispoziția tuturor clientilor săi o  mare variatate de branduri internaționale la care nu aveau acces și și-a asumat misiunea de a-i ghida către definirea stilului lor personal. Mai mult, in 2013, Fashion Days a fost primul retailer de fashion online care a lansat o aplicație de mobil prin care consumatorii puteau plăti comenzile folosind cardul. De-a lungul timpului, am mărit portofoliul de branduri și ne-am adaptat modelul de business la nevoile actuale ale clienților noștri. De asemenea, am construit o echipă puternică de specialiști în modă, care inspiră și incurajeaza clienții să experimenteze, să încerce branduri si stiluri noi, toate acestea, prin intermediul canalelor de social media și al blogului companiei – The Daily Issue.

Cum ați defini piața de e-commerce din România și ce fel de abordare trebuie să ai la nivel de poziționare pe piață pentru a avea succes?

Potenţialul de creştere al comerțului online de fashion este foarte mare, în aproape toate piețele europene. Analizele ne arată că piaţa locală de fashion online a cunoscut în ultimii ani o evoluţie consistentă, ajungând în 2015 la 170 de milioane de euro, cu 20% mai mult faţă de 2014. În ceea ce priveşte 2016, estimăm o creştere de peste 20%, trend care credem că se va menţine. Cred că următorii cinci ani vor fi decisivi pentru dezvoltarea şi maturizarea pieţei locale de fashion online.

Care este profilul cumparătorului Fashion Days? Cum veniți în întâmpinarea acestuia?

Din punct de vedere demografic, clienții noștri sunt preponderent femei (65%), din mediul urban, cu venituri medii și peste medie. Dincolo de aceste date, clienții noștri sunt preocupați de stil și de ultimele tendințe și caută mereu cele mai noi piese de îmbrăcăminte. Produsele și serviciile sunt cele care împing brandul în preferințele consumatorilor. Așa că, anul acesta, ne vom concentra în continuare pe completarea portofoliului Fashion Days cu cât mai multe colecții noi (in season) de la branduri de top și pe dezvoltarea de noi facilități pentru shop și aplicațiile de mobile. Pregătim noi lansări de colecții de la branduri renumite, unele se vor găsi în exclusivitate în mediul online, la Fashion Days.

Creativitate vs. Profitabilitate. De la ce premise trebuie să plecăm pentru a reuși să creăm un raport echilibrat între cele două? Din experiența dumneavoastră, cât de greu este să cultivăm o creativitate ”pragmatică”?

Cred că cele două concepte ar trebui să se completeze și nu să fie în antiteză. Creativitatea ar trebui pusă în slujba profitabilității pentru că ea poate să fie un diferențiator puternic pentru orice companie. Pentru Fashion Days în mod sigur este. Când vorbesc despre creativitate mă refer la o paletă largă de sectoare unde ea este aplicată, de la idei de campanii sau lansari de evenimente  și până la procesele de business din interiorul companiei. Creativitatea nu există întotdeauna de la sine, este ca un mușchi ce necesita antrenament zilnic zilnic și de multe ori vine din documentare, din cunoștințe solide despre piața în care activăm, din discuțiile cu ceilalți și din experiențele zilnice. Ca ea să existe trebuie create aceste premise, iar la Fashion Days am dezvoltat un mediu propice pentru idei creative.

Luând in calcul dezvoltarea companiei din ultimii ani, care sunt perspectivele de viitor?

Ultimii ani au însemnat pentru Fashion Days o creştere rapidă în ţările din Europa de Est, direct proporţională cu evoluţia din ultimii ani a industriei ecommerce din regiune. Creşterea se va menţine şi în următorii ani, odată cu schimbarea comportamentului de consum al clienţilor, care se îndreaptă tot mai mult către online. Pentru 2016, estimăm o creştere de aproximativ 25% a cifrei de afaceri, peste creșterea pieței.

Time to change” este o campanie de care vă ocupați, cum a luat naștere?

Am început să lucrăm la strategia campaniei „Time to Change” încă din toamna anului trecut, în momentul în care procesele noului model de business al companiei erau deja demarate, pe toate palierele (logistică, achiziţii, HR). Precum spuneam, povestea Fashion Days a pornit cu misiunea de a le oferi clienților accesul la o multitudine de branduri care aduc cu ele shimbarea pozitivă a look-ului și a stilului. Acesta a fost și mesajul campaniei Time to Change: ne-am încurajat clienții să experimenteze, să încerce stiluri noi și să se redescopere în fiecare zi. Însă, de data aceasta și prin a le oferi o experiență de shopping îmbunătățită de noile beneficii pe care știm că și le doresc: livrare rapidă, retur gratuit, o platformă mult mai ușor de utilizat etc. Pe acest pilon am construit și celelalte campanii din primăvara și vara aceasta: Time to win a Mini, Epic Sale, dar și participarea la festivalul Summer well, cea mai nouă activare de brand.