Studiu: 62% dintre angajații români se declară mulțumiți de locul de muncă

BusinessMark a organizat pe 21 și 22 septembrie 2016 cea de-a III-a ediție a evenimentuluiOperational HR”, la București, la Hotel Radisson Blu.

Printre temele abordate în cadrul evenimentului s-au regăsit:

  • cultura organizațională în era tehnologică
  • dinamica pieței muncii; context, efecte și perspective
  • măsurarea performanței angajaților; criterii și evaluare
  • care sunt factorii ce influențează performanța?
  • importanța implementării unui sistem de performance management
  • pregătirea potențialilor angajați; lacunele sistemului educational

În cea de-a doua zi a evenimentului, speakerii primei sesiuni de discuții au fost: ANA AFTENI, HR Manager South Eastern Europe, Reckitt Benckiser, MIHAELA CORGHENCI, Reward & Support Functions HR Manager, Coca-Cola HBC, OANA CIOBANU, HR Director, UP România, MIHAI MIRT, HR Manager, Decathlon și

JANJAAP BOOGAARD, Head of EMEA Workplace Solutions, Colliers International.

Dezvoltarea femeilor în cadrul organizațiilor a fost subiectul de deschidere al celei de-a doua zile a Operational HR”.

“Femeile s-au emancipat foate mult, mai ales din perspectiva drepturilor în societate și dreptului la educație. Femeile termină printre primele, iar paritatea la începutul carierei este de 50% – 50%, dar pe la mijlocul ierarhiei rămân tot mai puține. La nivel global, în top management doar 16% sunt femei și numai 4,8% dintre CEO sunt femei. În România, la nivelul anului 2013, doar o singură companie dintre cele listate la Bursă avea ca CEO o femeie”, a spus ANA AFTENI, HR Manager South Eastern Europe, Reckitt Benckiser.

Aceasta a insistat asupra preconcepțiilor existente privind capacitățile femeilor de a lua decizii importante și a exemplificat demersul Reckitt Benckiser de a promova femeile în rândul organizației, dar fără a cădea în capcana discriminării pozitive.

La nivel global, echipa Reckitt Benckiser a demarat o cercetare pentru a determina inhibitorii de carieră în rândul femeilor. Astfel, au reieșit patru teme majore: echilibrul dintre viața personală și locul de muncă, suportul și flexibilitatea, mobilitatea în carieră și leadership.

 

“Eu, ca femeie, am ales să ajut alte femei să facă un pas înainte. Mai ales femeile tinere au nevoie de ajutor la început de carieră”, a mai spus ANA AFTENI.

MIHAELA CORGHENCI, Reward & Support Functions HR Manager, Coca-Cola HBC, a vorbit despre programul Recognition@Coke, o serie de premii interne prin care se aduc în centrul atenţiei realizările și oamenii din spatele lor.

“Avem 1500 de angajați care reprezintă un mix de generații interesant. Acest mix creează o complexitate de a avea o cultură organizațională care să îmbine aceste profile. Programul de Recognition recompensează altceva decât livrarea rezultatelor conform fișei postului. Am gândit programul pe două fire roșii: valorile coporative, care definesc cultura organizațională, și ceea ce vrem să recompensăm.Vrem să recompensăm extra efortul și extra performanța, trăirea valorilor companiei și păstrarea valorilor în comportamentul lor și inovația”, a declarat MIHAELA CORGHENCI.

OANA CIOBANU, HR Director, UP România, a prezentat rezultatele unui studiu privind calitatea vieții la locul de muncă în ceea ce privește angajații din România.

“62% dintre angajații români se declară mulțumiți și foarte mulțumiți de locul de muncă, în special cei cu studii superioare și salarii de peste 2.000 de lei. 9% s-au declarat nemulțumiți și foarte nemulțumiți. De asemenea, 57% dintre angajați, în special cei cu studii superioare și cei cu vârsta până în 35 de ani și peste 50 de ani, s-au declarat optimiști cu privire la viitorul actualului loc de muncă. Doar 33% dintre angajați au declarat că își vor găsi cu ușurință un nou loc de muncă. Bărbații tineri, până în 35 de ani, sunt cei mai optimiști”, a spus OANA CIOBANU.

De asemenea, rezultatele prezentate au relevat faptul că factorii importanți în determinarea calității vieții la locul de muncă sunt sănătatea, climatul de muncă, echilibrul dintre muncă și viața personală, motivarea și solidaritatea din cadrul echipei.

O altă parte interesantă a sondajului a arătat că peste 50% dintre angajații din România sunt stresați de locul de muncă. 27% dintre respondenți s-au declarat deseori stresați, iar 28% se simt uneori stresați.

MIHAI MIRT, HR Manager, Decathlon, a povestit de ce Decathlon România a desființat deparatmentul de HR și de ce compania, unde media de vârstă este de 25 de ani, nu are nevoie de un astfel de departament.

„Angajații vor să se interconecteze. Ei nu vor să fie conectați la un singur departament. Mai ales generația nouă. Vor să știe ce face IT-ul, ce face departamentul de resurse umane. Și vor să simtă că își pot aduce aportul. Și atunci am desființat departamentul de resurse umane. Am decis să nu mai avem experți. Și atunci am decis să lansăm o comunitate Happy Team. De ce să nu folosim puterea și fiecăruia? Cine e mai bun să creeze ceva pentru un asistent de vânzări decât un asistent de vânzări? Cine e mai bun să facă ceva pentru un manager de department decât un manager de department?”, se întreabă MIHAI MIRT.

Potrivit acestuia, rezultatele nu au întârziat să apară. În doar 12 luni au avut rezultate mai bune decât în trei ani în care a funcționat un department de HR.

“Fișa postului la noi avea șapte pagini. Cei din comunitate s-au întâlnit și au discutat. Acum fișa postului are o pagină, pentru toate job-urile din companie, și aceea cu poze”, a exemplificat MIHAI MIRT.

JANJAAP BOOGAARD, Head of EMEA Workplace Solutions, Colliers International, a subliniat importanța pe care mediul de lucru și comunicarea o au în rândul echipelor, că pot da un impuls extraordinar productivității, care crește cu până la 80%.

“Când ne uităm la productivitatea echipei, la nivel de grup, vorbim despre conectarea oamenilor, de schimbul de informații, de interacțiuni spontane. Modul lor de a lucra și de a colabora depinde de locul în care sunt amplasați în clădire, de exemplu. Trebuie să ne concentrăm pe rezultatul final și pe ceea ce vrem să obținem. Cum ar trebui ca ceea ce facem să aibă impact asupra oamenilor și să-i responsabilizeze, pentru că ei atunci promovează organizația și o reprezintă mult mai bine”, a spus BOOGAARD.

 

În cea de-a doua parte a zilei, vorbitorii au fost: GEORGIANA BOBOC, HR Business Partner, UniCredit Bank, CORINA GHIAȚĂU, Organizational Development Manager, Orange Romania, DAN BORCEA, Product Manager, TMF Group – UCMS Group, MIHAELA MATEI, EMBA- Expert, EXEC-EDU și SPECIAL GUEST: LEVENTE NAGY, Head of HR, National Instruments Hungary.

GEORGIANA BOBOC, HR Business Partner, UniCredit Bank, a ales să vorbească despre modul în care angajații UniCredit Bank sunt implicați în zona de HR.

În prezent, banca implementează programul strategic Together for 2020 alături de angajații săi. Dacă până acum erau oameni care se ocupau strict de proiectele de expertiză și de business, acum se încearcă cooptarea tuturor celor care doresc să se implice. Pe baza experiențelor acestora ca angajați ai UniCredit se încearcă dezvoltarea de proiecte, proceduri, simplificare, adaptarea la noul mediu de business din această perioadă.  

“Noi încercăm să înțelegem profilul angajaților. Trebuie să fim prezenți, pentru ca atunci când facem o promisiune să ne ținem de cuvânt. Să facem follow-up, să avem feed-back, să ne ducem către ei și să-i facem să înțeleagă că tot ceea ce spun este foarte important”, GEORGIANA BOBOC, HR Business Partner, UniCredit Bank.

 

DAN BORCEA, Product Manager, TMF Group – UCMS Group a prezentat o nouă aplicație dedicată delegațiilor și deconturilor.

“Cei care știu cel mai bine ce este necesar sunt cei care fac respectivele activități. Eu ca dezvoltator al aplicației nu pot să spun că știu în detaliu procesele respective. Și atunci, preferăm să lucrăm în parteneriat cu clienții noștri și să dezvoltăm soluții reale”, a spus DAN BORCEA.

MIHAELA MATEI, EMBA- Expert, EXEC-EDU, a reamintit mediului de afaceri rolul educațional pe care organizațiile îl au în comunitățile din care fac parte.

“Uitându-ne la noi și la societatea din care facem parte și momentul în care suntem , simțim nevoia, ca organizație, să venim în comunitatea noastră și să dăm o mână de ajutor. Ce înseamnă asta? Înseamnă că pot să mă implic în acțiuni de voluntariat, nu neapărat să adun gunoiul de pe stradă, dar pot să învăț o societate cum să recicleze. Mi se par cele mai mari zone de interes pentru noi acum și să începem cu copiii. Chiar dacă părinții nu fac asta copiii, auzind prin prezența noastră cum se face, vin acasă și îi trag de mânecă. Putem să educăm. Dând din programul nostru lucruri pe care noi știm să le facem și la care suntem experți, intrând în comunitate și ajutând persone care nu au acces la astfel de informații”, a spus MIHAELA MATEI.

Invitatul special al zilei, LEVENTE NAGY, Head of HR, National Instruments Hungary, s-a folosit de experiența sa de voluntar într-o instituție de învățământ din Mozambic pentru a exemplifica importanța deschiderii managementului către angajați.

“A fost un proces pe care managerul voia să-l schimbe. L-am întrebat de ce vrea să-l schimbe, deși rezultatele vor fi sub cele actuale.  Acesta a spus că trebuie să facem așa pentru că el este șeful și el decide. Atunci a fost momentul în care am decis că nu voi lucra într-un loc unde argumentul suprem este “eu sunt șeful”, a povestit NAGY.

Acesta a subliniat faptul că, de cele mai multe ori, problemele dintre angajați și management sunt tratate la un nivel superficial pentru că nimeni nu își asumă să vorbească deschis despre ele.

“Dacă nivelul de implicare al angajaților scade și îi întrebi ce se întâmplă, nimeni nu va spune ca șeful său nu dă feed-back, ci se vorbește de calitatea mâncării de la cantină sau despre faptul că aerul condiționat merge prea tare sau prea încet”, a spus LEVENTE NAGY.

Acesta a subliniat faptul că implicarea angajatului are loc la nivel personal și trebuie să existe un echilibru între viața personală și locul de muncă.

Un eveniment BusinessMark.

Partenerii oficiali ai evenimentului au fost: TMF Group – UCMS Group și  Romanian Software.

Parteneri: Signal Iduna, Wise Finance Solutions, PKF Finconta, Medlife, Colliers International RomaniaUp Romania, World Class, Wellington, Max Relax, Graphtec Design și Leo HR.