Optimizarea fiscală poate aduce rezultate financiare mult mai bune

PKF Finconta, cu spijinul BusinessMark Event Management și al Camerei Consultantilor Fiscali, a organizat cea de-a doua ediție a Autumn tax update forum , eveniment care a avut loc pe 12 octombrie 2016, la Bucureşti, Hotel Athenee Palace Hilton.

Evenimentul a constituit un prilej de analiză şi dezbatere a fiscalităţii în România și a reunit reprezentanţi ai Ministerului Finanțelor si experți fiscali.

În cadrul evenimentului au fost dezbătute subiecte legate de: impozitul pe profit, definirea veniturilor din alte surse (inclusiv dividende și convenții civile) și condițiile de obținere a rezidenței fiscale, TVA, aspect privind prețurile de transfer, beneficul numirii unor administratori profesioniști independenți.

În prima sesiune de discuții invitații au fost: MARIA POPA, Tax Manager, PKF Finconta, GABRIELA POPESCU, Human Capital Manager, PKF Finconta și ANGELA ENE, Președinte, Asociația Administratorilor Independenți.

MARIA POPA, Tax Manager, PKF Finconta, a vorbit despre scutirea pentru profitul reinvestit și deducerea cheltuielilor de cercetare – dezvoltare.

”De anul acesta este posibilă scutirea de impozit a profitului reinvestit pentru calculatoare, echipamente electronice etc. Pentru a beneficia de scutirea pe profitul reinvestit, echipamentele trebuie să fi fost achiziționate noi, să fie folosite până la 31.12.2016, să fie utilizate în scopul activității economice. Aceste active trebuie să fie păstrate în portofoliul entității pentru o perioada egala cu cel putin ½ din durata de utilizare economica. Când microîntreprinderile trec in randul platitorilor de impozit pe profit, beneficiază și ele de această facilitate. Profitul brut se calculează din trimestrul în care entitatea a devenit platitoare de  impozit pe profit. Facilitatea se acordă începand cu trimestrul în care echipamentul este achiziționat si pus in functiune”, a explicat MARIA POPA.

Potrivit acesteia, există deduceri suplimentare pentru cheltuielile aferente activităților de cercetare dezvoltare. Pentru a fi eligibile aceste activități trebuie să fie cuprinse într-un proiect care să aibă următoarele elemente: obiectivul stabilit, perioada de desfășurare, domeniul de cercetare-dezvoltare, sursele de finanțare, categoria rezultatului, caracterul inovativ.

GABRIELA POPESCU, Human Capital Manager, PKF Finconta, a vorbit despre definirea veniturilor din alte surse (inclusiv dividende și convenții civile) și condițiile de obținere a rezidenței fiscal.

”Veniturile din convențiile civile au fost încadrate drept venituri din alte surse. Înainte aveam obligativitatea de reținere ca venituri in activitati independete. Acum avem mențiunea pe norme cum că nu trebuie să aibă caracter de continuitate. Dacă avem continuitate persoana respectivă trebuie să fie încadrată fiscal. Din punctul meu de vedere continuitate înseamnă al doilea contract. Dacă avem un prim contract de o lună de zile din nou acea persoană trebuie să se înregistreze pentru că e clar că nu vorbim despre o activitate punctuală și accidentală”, a declarat GABRIELA POPESCU.

Ea a explicat că ”S-au adus clarificări cu privire la rezidența fiscală. Dacă o persoană care nu este rezidentă dorește să aibă rezidență fiscală pe teritoriul României este posibil. Dacă se solicită plecarea de pe teritoriul României ca rezident fiscal, organul fiscal este obligat să noteze data la care se face această retragere.”

ANGELA ENE, Președinte, Asociația Administratorilor Independenți, și-a centrat prezentarea pe subiectul beneficiului numirii unor administratori profesioniști independenți.

”În timpul unui an folosiți două cuvinte de sute de ori: optimizarea fiscală. Guvernanța coporativă înseamnă optimizarea corporativă. Noi, administratorii, avem obligația de a face guvernanță corporativă. Acesta este un instrument de creștere a profitabilității companiei. Înseamnă alinierea grupurilor de interese dintr-o companie. Vrem să convingem acționarii că locul lor este în activitatea companiei”, a precizat ANGELA ENE.


Invitații celei de-a doua sesiuni au fost: CRISTINA SĂULESCU, Transfer Pricing & Corporate

Services Manager, PKF Finconta și FLORENTINA ȘUȘNEA, Managing Partner, PKF Finconta.

FLORENTINA ȘUȘNEA Managing Partner, PKF Finconta și-a intitulat prezentarea ”Prețurile de transfer în slujba rezultatului financiar”.

”Este un subiect fierbinte la nivel național și internațional în ceea ce privește persoanele juridice afiliate și nu numai. Globalizarea duce la apariția tot mai multor corporații cu entități care sunt înregistrate fiscal în jurisdicții diferite. Companiile multinaționale urmăresc să-și dezvolte afacerile iar în acest scop se folosesc de strategii fiscale. Managementul strategic poate contribui la optimizarea economică, care, în mod normal, ar trebui să conducă și la optimizarea fiscală.

Taxele ne afectează pe toți, afectează activitatea companiilor, au impact în bugetul unei țări, pot contribui la dezvoltarea unor zone etc. Fără taxe și impozite nu se poate, deoarece sunt principala sursă a veniturilor unui stat. Când vorbim de taxe, avem doi jucători importanți: statul și companiile. Statul își dorește venituri cât mai mari, iar acționarii companiilor își doresc profit net cât mai mare. Managementul companiei este responsabil să obțină acest profit. În acest scop, apare necesitatea planificării fiscale”, a declarat FLORENTINA ȘUȘNEA.

Potrivit acesteia, planificarea fiscală se realizează în strânsă legătură cu restructurarea circuitului economic al bunurilor și serviciilor, cu penetrarea de noi piețe, cu reducerea costurilor operaționale și redefinirea funcțiilor și riscurilor.

CRISTINA SĂULESCU, Transfer Pricing Manager, PKF Finconta, a vorbit despre prețul de transfer vs prețul de piață și despre reorganizarea afacerii.

”Sper că știe toată lumea că reorganizarea și restructurarea nu înseamnă numai închidere de firme și să dai oameni afară. Principalele obiective ale unei reorganizări înseamnă eficientizarea costurilor pe lanțul creator de valoare al unei tranzacții și minimizarea impozitării profiturilor, prin folosirea unor pârghii legale. Orice reorganizare trebuie să fie ușor de implementat. Este important ca în cadrul unei reorganizări, restructurări, să transferăm și activele către juridicțiile fiscale care oferă anumite facilități. Plusul de valoare nu se poate produce în altă parte decât acolo unde sunt folosite activele”, a explicat CRISTINA SĂULESCU.


În cea de-a treia parte a zilei speakerii au fost: OANA IACOB, Șef Serviciu, Serviciul de TVA din cadrul Direcției Generale de Ligislație Cod fiscal și Reglementări Vamale din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.

OANA IACOB, Șef Serviciu, Serviciul de TVA din cadrul Direcției Generale de Ligislație Cod fiscal și Reglementări Vamale din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, a vorbit despre TVA și măsurile introduse prin codul fiscal rescris.

”Principalele modificări din acest an referitor la TVA fac parte din trei categorii: reducerea cotei, sfera de aplicare pentru taxările inverse în interiorul țării și extinderea taxării inverse pentru produsele electronice pentru care se aplică și un plafon, iar a treia categorie este compusă din măsuri de ordin tehnic. Reducerile au fost semnificative. S-a implementat cota redusă pentru evenimentele sportive și cele culturale de 5%. S-a redus TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016. S-a redus cota TVA la 9% pentru livrarea apei potabile și a apei pentru irigații în agricultură de la 1 ianuarie 2016. TVA de 9% pentru alimente s-a păstrat. S-a redus cota TVA la 9% pentru livrarea de îngrășăminte, pesticide utilizate în agricultură, semințe și alte produse agricole destinate însămânțării sau plantării precum și pentru prestările de servicii de tipul celor specific utilizate în sectorul agricol, tot de la 1 ianuarie 2016”, a explicat OANA IACOB.

ALINA DAVID, Tax Manager, PKF Finconta, a vorbit despre aplicabilitatea scutirii de TVA în cazul serviciilor medicale – obligativitatea înregistrării în scop de TVA pentru studii clinice și alte venituri taxabile.

”În afară, serviciile medicale sunt scutite de TVA (de exemplu spitalizarea, îngrijirile medicale și operațiunile strâns legate de acestea; prestările de servicii efectuate de către stomatologi și tehnicieni dentari, etc.), legislația de TVA prevede, începand cu acest an, ca serviciile medicale, de natura studiilor clinice, sunt operațiuni taxabile, prestatorii unor astfel de servicii având obligația înregistrării în scopuri de TVA la depășirea plafonului de scutire de 65.000 eur”, a explicat ALINA DAVID.

Un eveniment: PKF Finconta.

Cu sprijinul: BusinessMark Events Management si Camera Consultanților Fiscali.