Piața auto din România este pe un trend ascendent cu aproape 18,1% în primele 5 luni ale anului

Articol scris de Azaleea Cadinoiu, 26 iunie 2017

Conform raportului Eurostat, România a înregistrat cea mai mare creştere a Produsului Intern Brut (PIB) din Uniunea Europeană în primul trimestru din 2017, comparativ cu trimestrul anterior şi cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

La nivel European, ritmul de creştere a vânzărilor de autoturisme noi a fost mai temperat.  Astfel, în primele 5 luni din 2017, s-a remarcat o creştere generală de +5,3%, aceasta fiind susţinută de creşterea ceva mai consistentă înregistrată în luna mai 2017 (+7,6% faţă de mai 2016). Cele mai mari pieţe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), cu excepţia UK (-0,6%), sunt, în continuare, în teritoriul pozitiv, înregistrând următoarele evoluţii: Franţa +3,3%, Germania +4,7%, Italia +8,1%, Spania +7,3%.

În România, vânzările de autoturisme realizate în primele cinci luni din 2017 au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 73% (față de 27% persoane fizice). Comparativ cu primele 5 luni din 2016 este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea cât şi volumul achiziţiilor realizate de către persoanele fizice (ponderea, de la 13% la 27%, iar volumul, cu 166%). Cifrele ne arată că Programul Rabla începe să-şi reducă efectul de aşteptare pe care l-a generat în ultimii ani în piaţă.

Referitor la autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se observă faptul că, în primele cinci luni din 2017, au fost înmatriculate peste 214.000 unităţi (cca. 71% din volumul îregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5,8 ori mai multe decât cele noi. Această situaţie se datorează eliminării de la 1 februarie a Timbrului de Mediu.

În acelaşi timp APIA atrage atenţia faptului că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Normele Euro3 si Euro2), respectiv de la 29.672 unități în 2016 la 87.099 unități în 2017.

La nivelul producției naționale de autovehicule, per ansamblul anului trecut s-au consemnat 359.306 de unități. Dacia a produs 320.457 de unități, iar 38.849 unități compania Ford. Cele mai mari volume ale vânzărilor le-a consemnat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 190.825 de unități (+11,9% față de 2015), urmat de Dacia Sandero (51.778 unități,—10,8%), Dacia Logan MCV (40.480 unități, +0,6%), Ford B-Max (38.849,—19%) și Dacia Logan (37.014 unități,—47,2%). Cel mai exportat model a fost Dacia Duster — cu 183.860 unități (+13%), urmat de Dacia Sandero (44,317,—15,1%) și Ford B-Max (38.857 unități,—19%).

Clasamentul vânzărilor de mașini noi este condus de Dacia, cu 35.448 unități (30,8% cotă de piață), urmată de Volkswagen (11.983 unități, 10,4% cotă), Skoda (10.268 unități, cotă de 8,9%), Renault (8.351 unități, cotă de 7.3%) și Ford (6.957 unități, cotă de 6%).

Piaţa maşinilor second-hand din import a înregistrat un an record, în care a avansat cu 18% şi s-a apropiat de pragul de 300.000 de unităţi, nivel de peste trei ori mai mare faţă de 2011.

În funcție de tipul de combustibil utilizat, autoturismele diesel continuă să fie majoritare în piață, cu o pondere de 50,5%, care este însă mai redusă comparativ ca cea din aceeași perioadă a anului trecut (56,1%). Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 9 brand-uri si respectiv 6 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (50,5%).

În ceea ce priveşte autoturismele verzi” (electrice şi hibride), acestea au ajuns la o pondere de 1,6% din totalul livrărilor realizate în primele cinci luni ale lui 2017. Chiar dacă volumele sunt foarte mici, creşterile sunt importante (cele electrice s-au dublat, +114,3%, iar cele hibride, s-au triplat +194,6%) şi arată faptul că exista un potenţial important de creştere al acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzator, va realiza volume importante şi va contribui, astfel, la reducerea poluării din trafic.

În funcție de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 32,0% şi respectiv, 25,6% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 13,2% şi negru cu 10,7%.

Vânzările de autoturisme noi şi second hand din România au atins un adevărat record, mai precis s-a înregistrat o creştere de 18,1 % faţă de anul 2016. Acest lucru s-a datorat eliminării timbrului de mediu începând cu 1 februarie 2017.  De asemenea, un impact important l-a avut şi Programul Rabla care, deşi a început abia în iunie 2016 a avut succes şi a primit mai multe suplimentări în acest interval impulsionând astfel piaţa.