Change management – regulile jocului în 2018

Managementul schimbării este o disciplină în continuă schimbare, mai ales în ultimele decenii. Deși principiile de bază în acest proces de tranziție au rămas aceleași, practicile au evoluat și evoluează pentru a răspunde nevoilor mereu în schimbare ale indivizilor din organizații. Tendințe precum fenomenul de globalizare sau economia de tip gig, mobilitatea în industria forței de muncă, digitalizarea sau chiar explozia tehnologiilor AI, ne obligă să renunțăm la abordările tradiționale în favoarea unor abordări ‘fresh’, bazate pe feedback pentru implementarea unei strategii de schimbare organizațională de succes.

Iată care sunt tendințele în sectorul de management al schimbării la nivel organizațional la care se așteaptă consultanții din domeniu:

#ÎnTrend1: Managementul schimbării de la artă la știință

Deși managementul schimbării a câștigat credibilitate semnificativă în ultimii ani, încă sunt vizibile eforturile organizațiilor de a își justifica investițiile în acest sector. E clar că nevoia constă într-o mobilizare mai puternică cu focus pe beneficii și rezultate: obiective de performanță, măsurabile care să susțină impactul în interiorul organizației și la nivel de business. Un sistem de beneficii bine pus la punct este un instrument util pentru maparea obiectivelor, a rezultatelor așteptate (calitative și cantitative), dar și a impactului obținut. Această practică este des întâlnită, mai ales în cazul proiectelor digitale – investițiile în abilitățile din sectorul digital ar trebui orientate către rezultatele de business – și nu în sens invers.

#ÎnTrend2: Managementul schimbării ca practică internă

Organizațiile care trec frecvent prin inițiative de schimbare multiple și suprapuse, recunosc necesitatea internalizării unui departament care să gestioneze managementul schimbării. Această practică este evaluată ca fiind un avantaj competitiv: eficiență, productivitate crescută și majorarea capacității de schimbare organizațională în viitoarele inițiative. Un studiu recent McKinsey a arătat faptul că organizațiile cu capabilități excelente în zona managementului de schimbare au înregistrat, în medie un procent al succesului de 143% în proiectele implementate.

#ÎnTrend3: Abordări noi în colaborarea cu stakeholderii

Managementul schimbării din organizațiile de azi și cele din viitor are nevoie de un nivel de implicare mai activ, mai deschis, participativ și bazat pe feedback-ul stakeholderilor. Social Media a devenit deja un canal care diminuează ‘distanța’ dintre angajat și angajator, folosit de asemenea, pentru a descoperi în mod activ feedback-ul angajaților, dar și anticiparea comportamentului acestora. Instrumente folosite în eficientizarea modului de lucru la nivel de echipă, precum Slack sau Microsoft promit o nouă formă de productivitate prin co-interesarea și activarea echipelor inter-funcționale. În același timp, tehnicile de gamification și principii din economia comportamentală sunt puse în aplicare pentru depășirea inerției organizaționale. În era exploziei informaționale, util este să ajutăm la reducerea sentimentului de copleșire a oamenilor din organizație prin abordări noi și inovatoare.

Interesant de urmărit va fi evoluția managementului schimbării, un sector în plină dezvoltare. Liderii responsabili de managementul schimbării vor trebui să se adapteze și să își adapteze strategiile în funcție de noile practici aplicate dacă vor să nu dea greș în procesele tranzitorii la nivel organizațional.