CSR: Interviu Alex Bratu, Country Manager JYSK România & Bulgaria

În prag de Moș Nicolae faptele bune au prioritate, fie că povestim despre ele, fie că punem la cale astfel de inițiative. Întâmplarea face ca de această dată să povestim alături de Alex Bratu – Country Manager JYSK România & Bulgaria despre acțiunile de CSR ale organizației. Iată cum au prins viață, cum au luat amploare și ce zâmbete au adus la final:

  1. Cât de important este să integrăm responsabilitatea socială și sustenabilitatea în strategia de business a unei companii? Cum conectați acest aspect cu noile generații de consumatori și cu tendințele la nivel de comportament de cumpărare?

Credem că responsabilitatea socială și folosirea unor practici sustenabile sunt doi factori foarte importanți în prezent. Pentru fiecare an financiar pregătim o strategie în care evidențiem principalii Critical Succes Factors – factorii care credem că sunt cruciali pentru a ne atinge obiectivele. Activitățile de CSR sunt un astfel de factor, iar acest lucru cred că se vede în proiectele și practicile de CSR pe care le derulăm, atât când vine vorba de sponsorizarea unor ONG-uri și asociații în care credem, cât și când vorbim despre CSR-ul de produs – furnizori, materiale folosite și practici sustenabile. Responsabilitatea socială contează pentru noile generații de cumpărători, care preferă să cumpere de la branduri în care au încredere și care dovedesc că vor să dea ceva înapoi comunității în care activează.

  1. Cum considerați că este CSR-ul privit și abordat în acest moment de către mediul de afaceri din România şi cum considerați că va evolua acest aspect în perioada următoare?

Companiile investesc din ce în ce mai mult în acțiunile de CSR. Vedem o mulțime de campanii de conștientizare, o mulțime de proiecte punctuale desfășurate în comunități mici care au nevoie de susținere, vedem o creștere a  numărului de oameni care vor să facă voluntariat. Importanța CSR-ului va fi în creștere în anii următori, pentru că noile generații pun preț pe bunele practici și vor să cumpere de la brandurile care dovedesc că le pasă. În anul 2013 am realizat un studiu printre clienți în toate țările în care activează JYSK Nordic,  iar în urma acestui studiu am obținut un top al factorilor care contează cel mai mult pentru cumpărători. Grija pe care o companie o arată față de comunitate era undeva pe locul 16. În 2016 am refăcut acest studiu, iar în multe țări același factor a ajuns în Top 10 al importanței pentru clienți.

  1. Care sunt principalele beneficii pe care le are o companie care abordează o strategie proactivă CSR? Privind spre rezultatele de business, putem spune că CSR-ul aduce și beneficii concrete sau vedeți dezvoltarea unei politici de CSR mai degrabă ca pe o strategie pe termen lung?

Chiar dacă CSR-ul nu se transpune mâine într-o creștere a vânzărilor, pe termen lung este crucial. Dacă nu ai niște practici sustenabile în business-ul tău, la un moment dat riști chiar să fii penalizat de clienți, care vor prefera să cumpere de la cei care dau dovadă de implicare.  Noi privim pe termen lung toate activitățile de CSR pe care le facem. Majoritatea parteneriatelor noastre sunt realizate pe minim 3 ani, perioadă pe care o vom prelungi dacă totul merge așa cum ne-am planificat. Dorim să realizăm acțiuni pe termen lung, alături de parteneri care au dovedit că au ei înșiși o gândire strategică. De exemplu, parteneriatele noastre cu UNICEF, Hope and Homes For Children România, Comitetul Paralimpic Român sau Plantăm fapte bune în România sunt parteneriate de lungă durată, care au un impact real asupra comunităților în care se desfășoară.

  1. Este bine cunoscut faptul că employer branding-ul joacă un rol tot mai important pentru recrutarea și retenția angajaților. Ce influență are strategia de CSR asupra imaginii de angajator a unei companii?

Acum un an am realizat un studiu în toate țările în care activează JYSK Nordic, pentru a vedea, printre altele, ce e important pentru tineri atunci când aplică la un nou job și ce factori iau în considerare. Acest studiu a arătat că implicarea în activități de CSR este mai importantă pentru tineri decât orele flexibile de lucru sau posibilitatea de a lucra în echipă. Pentru a atrage tinerele talente, CSR-ul este o necesitate, nu o opțiune. Și ne bucurăm să vedem că pentru tineri e important să lucreze într-o companie care se implică social.

  1. Ce rol joacă managementul unei companii în adoptarea unui comportament proactiv al angajaţilor faţă de iniţiativele CSR și de ce este important este lucru?

E important ca managementul să fie un exemplu și să se implice activ în activitățile de CSR. Angajații JYSK au participat la multe dintre campaniile noastre, cum ar fi Plantarea Pădurii JYSK din 2017 și 2018 sau la competiții sportive pentru a promova campania #NICIOSCUZĂ, al cărei scop este creșterea awarnesss-ului referitor la importanța adoptării unei vieți active și promovarea sportivilor paralimpici. Întotdeauna, membri ai echipei de management s-au implicat ca voluntari, alături de ceilalți angajați.

  1. Are CSR-ul influență și asupra strategiei de dezvoltare de produs? Ați identificat un trend în acest sens în România?

JYSK este o companie internațională care activează în 50 de țări. Comercializăm cantități mari de produse și avem furnizori peste tot în lume, ceea ce înseamnă că  avem o responsabilitate mare față de mediul în care activăm. Încercăm să minimizăm impactul pe care îl avem asupra mediului înconjurător și cerem același lucru de la furnizorii noștri. Majoritatea produselor noastre textile – lenjerii de pat, prosoape, cearșafuri, huse de perne, plăpumi și saltele – poartă eticheta Oexo-Tex, care atestă faptul că respectivele textile au fost testate și nu conțin substanțe nocive. Începând de anul acesta, tot mobilierul nostru de grădină din lemn este certificat FSC, ceea ce înseamnă că provine din păduri în care nu este exploatat mai mult lemn decât se poate regenera natural, cu grijă față de cei care locuiesc și care muncesc în respectivele zone. Tot anul acesta am lansat o colecție realizată din bumbac organic, Scandinavian Sense, care include textile pentru baie și pentru dormitor realizate din materiale organice. Acest trend al materialelor organice este din ce în ce mai popular în România.

  1. Cum abordează Jysk sectorul de CSR la nivel global din punct de vedere strategic? Dar local?

La nivel global, grupul scandinav JYSK Nordic, din care face parte JYSK România, pune accent pe CSR-ul de produs și pe sponsorizarea sportivilor paralimpici. JYSK sponsorizează sportivii cu dizabilități în Danemarca încă din 1989, iar în prezent susține sportul paralimpic din șapte țări – Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda, România, Republica Cehă și Slovacia. În funcție de nevoile existente la nivel local, în comunitățile în care activăm, avem strategii diferite în fiecare țară.

  1. Ce proiecte de CSR derulează Jysk România în momentul de faţă?

În România avem patru direcții principale de CSR. Suntem principalul sponsor al Comitetului Paralimpic Român, îi susținem financiar pe sportivii cu dizabilități și desfășurăm, alături de ei, campania #NICIOSCUZĂ, care are ca scop promovarea sportului și a unei vieți active. Avem un parteneriat cu UNICEF, în cadrul căruia susținem proiectul pilot Servicii Comunitare pentru copii, desfășurat în 45 de comunități din județul Bacău. Apoi, mobilăm toate casele familiale construite de fundația Hope and Homes for Children România, care are ca scop închiderea orfelinatelor de tip vechi și deschiderea de case familiale, în care locuiesc maxim 12 copii, care au șansa să locuiască într-un mediu cât mai apropiat de cel familial. Anul trecut am semnat și un contract pe trei ani cu Inițiativa Plantăm fapte bune în România, alături de care am împădurit în noiembrie 2017 și noiembrie 2018 o suprafață de aproximativ 20 de hectare la Șotânga, în județul Dâmbovița. Iar anul acesta am adăugat acestor acțiuni încă două sponsorizări: am susținut financiar câteva proiecte desfășurate de Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism “Micul Prinț” din Bistrița, unde fac terapie aproximativ 80 de copii diagnosticați cu tulburări din spectrul autismului și am devenit principalul sponsor al Asociației Salvamont Victoria, după ce am semnat un contract pe 3 ani prin care îi vom susține financiar.

Alex Bratu l-a întâlnit pe înotătorul paralimpic Arian Notrețu

JYSK în vizită în comuna Stănișești, una dintre cele 45 de comunități care fac parte din proiectul UNICEF Servicii Comunitare pentru copii