Interviu cu Liliana Caimacan – Business Transformation Strategist/ Professor of practice HULT INTERNATIONAL BUSINESS SCHOOL (UK)

Odată cu progresul tehnologic, schimbări majore au loc atât pentru angajatori, angajați și business-uri în sine. Am vorbit cu Liliana Caimacan – Business Transformation Strategist/ Professor of practice HULT INTERNATIONAL BUSINESS SCHOOL (UK)

  1. Odată cu progresul tehnologiei, joburile din sales & marketing se schimbă și ele. Sunt necesare noi skill-uri, iar profilul specialiștilor din aceste domenii capătă noi valențe. Cum gestionăm această situație la nivel de leadership?

Marketingul viitorului devine tot mai specializat, iar în viitor folosirea Inteligenței Artificiale în marketing va fi din ce în ce mai actuală. Aceste tendințe transpuse în noul profil al unui om de marketing vor necesita într-adevăr schimbări majore cunoștințelor și expertizei pe care trebuise să le demonstreze un on de marketing. Ceea ce rămâne constant este capacitatea de a se conecta cu consumatorii, de a înțelege nevoile și așteptările lor pentru a putea genera insight-uri care să genereze acele produse/servicii care să poată satisface cât mai bine aceste nevoi. Având acces la o mai mare cantitate de date de diverse tipuri omul de marketing al viitorului va trebui să aibă capacitatea de a folosi Inteligența artificială pentru a genera date coerente care să răspundă unei anumite probleme specifice, de a le interpreta si de a da o direcție clară conceptului care va sta la baza noului produs/serviciu și aceasta capacitate devine din ce în ce mai importantă.

Creativitatea și abilitatea de a folosi inteligența emotională pentru a construi branduri și produse relevante și care să creeze un impact major la nivelul oricărei piețe sunt alte două arii de specializare în marketingul viitorului.

Pe scurt va fi nevoie de oameni de marketing cu capacitatea de a analiza date și a genera insght-uri relevante, precum și de oameni cu o viziune de business foarte clară și cu o creativitate si empatie foarte dezvoltate pentru a fi capabili sa dezvolte produsele și servicille care să răspundă cel mai bine nevoilor consumatorilor

2. Content, storytelling par a fi cuvintele viitorului. Construcția de conținut din jurul unui brand capătă tot mai mare importanță în ochii cumpărătorilor. Cum pot colabora specialiștii de sales și marketing pentru a construi content util, relevant, racordat la realitate?

Primul pas este sa înțeleagă consumatorii la un nivel cât mai profund, respectiv toate elementele principale de comportament și componenta emoțională a acestuia. Consumer journey, respectiv înțelegearea consumatorului în orice moment al zilei și a principalelor activități pe care acesta le are de-a lungul zilei este fundamentală pentru a putea crea o conversație relevantă în momentele optime.

Conținutul campaniilor de marketing cred că trebuie să se centreze pe nevoile consumatorilor și cum produsele /brandurile pot satisface aceste nevoi, precum pasiunile lor prin care se pot conecta cu un brand sau un produs (de exemplu, cei pasionați de fotbal cu siguranță vor alege o bere în timp ce urmăresc un meci de fotbal, deci e important care brand de bere va comunica foarte relevant cu respectivul public țintă).

  1. O abordare 360 este esențială, iar prezența unui brand, indiferent de mediu, trebuie calibrată unei strategii holistice. Cum integrăm toate elementele într-un scenariu fără ”spații goale”?

Cred că în marketingul de astăzi nu mai vorbim de o abordare 360, aceasta fiind în opinia mea un concept depășit.

Acum vorbim de campanii care respectă ’consumer journey’ și care comunică în mod relevant cu publicul țintă folosind modalități de comunicare relevante (de la publicitatea tradițională la social media și alte modalități de comunicare online, în magazine, în spațiul public sau în spațiile unde consumatorii petrec timp. În plus, este foarte important ca mesajul transmis să fie relevant în fiecare situație.

  1. Care sunt trendurile majore în 2019 în marketing?

În 2019 personalizarea și experiența personală rămân cele două mari trenduri în comportamentul consumatorilor. Ei își doresc produse/servicii care să fie cât mai apropiate de persoanlitatea și preferințele lor și care să le ofere o experiență unică. În plus, aș adăuga partea de sustenabilitate, oamenii, mai ales milenials și gen Z au devenit foarte atenți la impactul pe care produsele și noi, oamenii îl avem asupra planetei și cum acesta poate fi redus. Toate acestea în conjuncție cu nevoia de a crea comunități și de a înlătura decalajele de dezvoltare socială. Cred că vor câștiga brandurile care vor construi campanii relevante bazându-se pe aceste trenduri.

  1. Cum construim un brand cu ‘purpose’?

Pentru a construi un brand with purpose este foarte important să se definească în primul rând care este obiectivul prin care brandul respectiv va avea un impact asupra societății în general. Este relevant? Este conectat cu brandul? Dacă aceste lucruri sunt clare atunci raman două activități majore:

  1. Brandul să se implice si să facă acțiuni prin care aduce un impact pozitiv în viața respectivei comunități/societăți
  2. Comunică foarte clar care sunt acțiunile pe care le-a desfășurat pentru a genera și mai multă implicare

6. Astăzi, aspectele tehnice ale marketingului și, din ce în ce mai mult, publicitatea încă mai domină titlurile de presă ale zilei. Dar ce se       întâmplă când toți avem același potențial tehnologic? Sigur că am atins punctul în care, într-o lume în care fiecare are aceleași           instrumente și date, însă aceste instrumente mai prezintă un avantaj competitiv?

Răspunsul este simplu: e important cum folosești tehnologia și avantajele pe care le ai pentru a crea produse/servicii care pot transforma viața consumatorilor în bine atât prin beneficii funcționale, cât mai ales prin cele emoționale în contextul în care wellbeing este o preocupare majoră a lumii în care trăim.

7. Care sunt elementele unui brand vizionar, cu ‘purpose’ și care sunt valorile pe care acesta trebuie să le ofere pentru retenția angajaților?

Cred că trebuie să fie consistent și coerent și să își țină promisiunile față de consumatori și angajați în orice moment. Și acest lucru e valabil și pentru companii pentru a putea reține angajații și a crea loialitate.