Interviu cu Pauliina Jamsa– Global Senior Online Marketing Manager, SIEMENS

  1. Odată cu progresul tehnologiei, joburile din sales & marketing se schimbă și ele. Sunt necesare noi skill-uri, iar profilul specialiștilor din aceste domenii capătă noi valențe. Cum gestionăm această situație la nivel de leadership?

Ce este foarte important pentru companii este că acestea au nevoie top talents mai mult decât top talents au nevoie de companii – mulțumită inovațiilor tehnologice, oamenii au opțiunea de a lucra de oriunde, în loc de a alege o carieră într-o corporație. De aceea, liderii au nevoie să ofere flexibilitate, susținere și încurajare talentelor ‘digitale’ în parcursul lor profesional și personal. De asemenea, este esențial să nu ignorăm ‘the silver foxes’: oamenii cu abilități de planificare, gestionare bugete și politici interne; sunt valoroși și joacă un rol important în change management; ei sunt mult mai capabili să asimileze noi abilități. Telentele digitale și cei din categoria professionals cu experiență sunt o combinație bună atâta timp cât fiecare se înțelege reciproc și se apreciază reciproc.

  1. Cum arată creatvitatea din departamentele de marketing în prezent?

Creativitatea prin definiție s-a schimbat: e o nevoie mai mare de focus pe consumator. Ceea ce a determinat schimbarea, sunt canalele și tehnologia disponibile.

  1. Content, storytelling par a fi cuvintele viitorului. Construcția de conținut din jurul unui brand capătă tot mai mare importanță în ochii cumpărătorilor. Cum pot colabora specialiștii de sales și marketing pentru a construi content util, relevant, racordat la realitate?

Conținutul și storytelling-ul sunt deja elemente esențiale în prezent. Astfel că produsele nu se mai diferențiază neapărat prin funcționalități, oamenii își îndreaptă atenția mai mult către brand și povestea din spatele produsului. Nu poți concura doar cu produsul: există întotdeauna cineva mai rapid și mai ieftin decât tine.

Oamenii de sales cunosc consumatorul în persoană, pe când marketing-ul analizează comportamentul acestora în mediul online. Împreună, aceștia sunt capabili să construiască profilul de tip persona, un avatar, pentru care vor crea conținut. Când știi cine este targetul tău și care îi sunt punctele sensibile și de interes, poți crea conținut extrem de relevant.

  1. O abordare 360 este esențială, iar prezența unui brand, indiferent de mediu, trebuie calibrată unei strategii holistice. Cum integrăm toate elementele într-un scenariu fără ”spații goale”?

Toată lumea, de la customer service până la marketing și sales ar trebui să fie conștientă de valorile brand-ului și mesajele cheie: ce transmiți în social media ar trebui să se reflecte în ceea ce ai pe website sau în broșuri. Este foarte important să pui consumatorul pe primul loc. Pe de-o parte, pentru a verifica cât de unitar este procesul, trebuie să te pui în locul lui și să parcurgi tot procesul. Astfel vei fi capabil să observi toate inconsistențele.

  1. Care sunt trendurile majore în 2019 în marketing?

Comenzile vocale. User experience. Social selling la următorul nivel.

  1. Cum ai descrie profesia dintr-un departament de marketing unei persoane din generația Z?

Găsirea unei soluții pentru o problemă pe care oamenii o au – în locul potrivit, la momentul potrivit.

  1. Astăzi, aspectele tehnice ale marketingului și, din ce în ce mai mult, publicitatea încă mai domină titlurile de presă ale zilei. Dar ce se întâmplă când toți avem același potențial tehnologic? Sigur că am atins punctul în care, într-o lume în care fiecare are aceleași instrumente și date, însă aceste instrumente mai prezintă un avantaj competitiv?

100% – de aceea user experience și customer expereince sunt atât de importante. User/customer experience nu artrebui să se oprească în momentul achiziției – trebuie să te uiți la întreg procesul și mai ales la customer service. Când un partener sau Amazon îți vinde produsul, prima experiență a consumatorului pe care o are cu brand-ul tău ține de customer experience. Încă sunt puține companiile care investesc în atragerea talentelor care să se ocupe în mod specific de customer experience. Tot ce trebuie să faci e să reglezi această problemă, să îți centrezi atenția pe experiența consumatorului și pe rezultatele pe care le vei obține cu produsul tău, nu exclusiv pe funcționalitățile tehnice.

 8. Este nevoie de o schimbare de mindset când vorbim despre transformarea digitală într-o organizație?

Nu există transformare digitală fără o schimbare de mindset. Companiile au tendința de a cheltui milioane pe cele mai sofisticate soft-uri care să le ajute în procesul de schimbare, fără să investească în schimbările de management. Așa cum mulți învață the hard way, companiile nu pot concura doar din prisma tehnologiei și proceselor.

Dacă oamenii opun rezistență, pot bloca inițiative și pot refuza să folosească sisteme noi sau canale digitale. Așadar, status quo rămâne în ciuda milioanelor investite.