Interviu cu Daniela Gănescu, HR Director River Development: „Companiile sunt tot mai interesate de starea de bine a angajaților”

„Well-being” este un concept pe buzele tot mai multor angajatori. Astfel, companiile au devenit tot mai interesate de starea de bine a angajaților săi. Ce măsuri iau organizațiile în acest sens, aflați de la Daniela Gănescu, HR Director River Development, care a acordat un interviu pentru BusinessMark Blog.

Î: Cum vedeți evoluția relației dintre workplace și wellbeing atât de discutată în ziua de azi?

Daniela Gănescu, HR Director River Development: „Locul de muncă este s

trâns legat de echilibrul dintre viața personală și cea profesională și reflectă nevoile și tendințele de consum ale prezentului. Așa cum procesul de alegere a unui job a ajuns să atașeze la grila de criterii de selecție tot mai multe elemente emoționale, așa și locul de muncă (workplace) se transformă treptat într-un spațiu care trebuie să răspundă și altor nevoi decât cele strict funcționale. Astfel, nu vorbim doar despre o apropiere superficială între workplace și wellbeing, ci chiar de o nouă disciplină care analizează impactul spațiului de lucru asupra productivității și stării de bine a celor care îl populează – work well-being.

Această nouă disciplină a devenit complementară industriei de dezvoltare imobiliară și are potențialul ca în viitor să fie la fel de valoroasă ca expertiza de inginerie, arhitectură și design în dezvoltarea clădirilor de birouri.

Vorbim deja despre studii care analizează concepte precum proxemics (distanțele ideale la care trebuie așezate birourile într-un spațiu comun în funcție de specificul afacerii și personalitatea participanților la acel spațiu) sau despre cât de important este mixul între elementele care organizează mintea (flipcharts, dashboards etc.) și zonele de relaxare și de socializare. Am depășit etapa în care ne uitam doar la standardele de siguranță, ergonomia birourilor sau lumină naturală. Industria de real-estate integrează deja un alt grad de sofisticare care îmbină elementele de arhitectură și design cu aspecte care țin de psihologia individuală și colectivă sau inteligență emoțională.

În cazul nostru, al River Development, proiectele pe care le dezvoltăm au o componentă care iau în calcul tocmai echilibrul dintre workplace și wellbeing. Suntem implicați în două proiecte imobiliare cu un plan de dezvoltare pe termen mediu și lung – Sema Parc și The Light. Ambele sunt proiecte mixed-use care au funcțiuni multiple – office, rezidențial, retail – tocmai pentru a veni în întâmpinarea nevoilor consumatorului modern, oferind soluția completă, un mix variat de facilități, reducând la minim timpul petrecut în trafic.”

Î: Pe fondul raportului dezechilibrat dintre cerere și ofertă la nivelul forței de muncă, dar și având în vedere caracteristicile și preferințele noilor generații de angajați, preocuparea companiilor în ceea ce privește atragerea și retenția angajaților a crescut. Ce rol joacă spațiul de lucru în acest sens și ce influență a avut asupra evoluției pieței de real estate, segmentul office?

Daniela Gănescu, HR Director River Development: „Într-adevăr, indiferent de industrie, resimțim la nivel local o competiție în creștere pentru noi talente care vine la pachet cu înțelegerea unui nou set de valori și motivații care fac diferența între angajatori și între niște pachete de beneficii oarecum similare. Spațiul de lucru capătă în acest mix o importanță crescută datorită impactului pe care îl are în cultura organizațională.

Noi, ca dezvoltatori imobiliari, devenim nu doar furnizori de spații, ci parteneri de business ai chiriașilor noștri, furnizând ceea ce ține de specificul domeniului nostru pentru atragerea/ retenția de personal.”

Î: Ce avantaje concrete, practice poate aduce un spațiu de lucru și cum influențează concentrarea, eficiența și succesul angajaților?

Daniela Gănescu, HR Director River Development: „Există deja studii care demonstrează statistic impactul și importanța spațiului de lucru pentru succesul unei afaceri. În primul rând, spațiul de lucru trebuie conectat direct la valorile companiei și la cultura organizațională a acesteia. Spațiul devine el însuși un facilitator pentru consolidarea comunității interne și oferă cadrul de dezvoltare și schimbul de idei în funcție cu promisiunea fiecărei companii.

Un alt element care ține de identitatea companiei și de cultura ei organizațională este clădirea în care își desfășoară activitatea. Sediul companiei acționează ca o carte de vizită pentru aceasta, fiind un sentiment de apartenență și de mândrie atunci când activezi într-o clădire-reper din oraș. De exemplu, în cazul dezvoltărilor noastre recente, clădirea The Light One de pe bulevardul Iuliu Maniu reconfigurează reperele zonei, fiind o clădire cu o vizibilitate foarte bună, precum și cu un diferențiator unic în România – primul ecran LED transparent pe fațada unei clădiri de birouri. Astfel, pe fațadă rulează conținut media, clădirea fiind ușor de reperat, în timp ce activitatea celor care activează la interior nu este deloc obstrucționată, LED-ul având o transparență de 85%.

Analize din domeniul work well-being arată, de asemenea, că nu există rețete universale pentru mixul între spațiile deschise (open space) și spațiile individuale care să permită un grad mai ridicat de concentrare. Astfel, în funcție de specificul companiei și personalitatea angajaților, se poate stabili și proporția care să dea rezultatele dorite. Rolul nostru, ca dezvoltatori de spații de birouri, este să punem la dispoziția companiilor aceste spații, în linie cu nevoile lor, dar să și avem flexibilitatea de a oferi chiriașilor opțiuni de extindere/ restrângere a spațiului de-a lungul colaborării noastre, în funcție de cum evoluează business-ul acestora.”

Î: Preocuparea companiilor pentru spațiul de lucru indică, de asemenea, și un interes acordat angajatului, lucru esențial pentru generațiile tinere ce acordă foarte mare importanță culturii organizaționale a angajatorului, atitudinii acestuia față de anagajați și, în general față de societate. Care sunt principalele cerințe/preferințe pe care le-ați identificat în piață atunci când vine vorba de clienții corporate și cum considerați că reflectă acestea viziunea companiilor la acest nivel?

Companiile devin din ce în ce mai interesate de starea de bine a angajaților săi și de aceea încearcă să identifice lucrurile care sunt importante pentru aceștia pentru a le implementa în spațiile de lucru. Tocmai pentru că petrecem mai mult de jumătate din zi la birou, angajatorii încearcă să integreze elemente de lifestyle din universul comun al angajaților pentru a crea un mediu în care ei să se regăsească și să se simtă confortabil.

De aceea, spațiile de birouri au devenit mai informale prin spații comune care încurajează chiar joaca la birou sau zone de relaxare care să permită un re-focus scurt după o întâlnire de status sau un briefing pentru un nou proiect.

De asemenea, tehnologia este un alt element des folosit de companii pentru a îmbunătăți experiența de la locul de muncă. Tehnologia conectează oamenii cu spațiile în care lucrează: de la rezervarea sălii de meeting, accesul în clădire sau chiar rezervarea locului de parcare, toate acestea pot fi controlate cu ajutorul telefonului mobil și a unor aplicații personalizate. ”

Î: Care sunt principalele industrii din care fac parte clienții dumneavoastră? Considerați că această preocupare pentru concepte precum workplace este mai degrabă specifică unor industrii ”în dezvoltare” sau discutăm deja despre un fenomen generalizat?

Daniela Gănescu, HR Director River Development: „Clienții noștri operează în domenii doarte diferite, dar cel puțin în complexul mixed-used Sema Parc o mare pondere îl reprezintă domeniul IT&C. Cu toate acestea, indiferent de specificul afacerilor, preocuparea pentru spațiul de lucru crește și datorită cerințelor care vin din partea noilor generații.

Trendul este cel mai rapid preluat de companiile care activează în domenii cu un ritm accelerat de dezvoltare, în special companii din industrii creative și care fac dezvoltare de produse/ servicii, pentru care atragerea/ retenția de personal este foarte importantă, cum este cazul companiilor din IT&C, dar, treptat, tot mai multe companii și din alte arii de activitate își întorc atenția spre acest subiect.”      

Î: Prima impresie a unui candidat despre o companie este formată, printre altele, de ceea ce spațiul de lucru reușește să îi transmită. Pentru a atrage candidații valoroși, cât de important este, conform noilor tendințe, ca acesta să fie inovator în termeni arhitecturali? Ce înseamnă, concret, inovație atunci când discutăm despre workplace?

Daniela Gănescu, HR Director River Development: „Într-adevăr, prima impresie contează. Dacă înainte la interviul de angajare erau definitorii aspecte precum cel financiar sau chimia cu intervievatorul, acum candidații țin cont și de alte aspecte precum cel vizual (elemente de design ale birourilor), localizare (distanța de acasă până la birou) și, nu în ultimul rând, de experiențele pe care le promit companiile.

Inovația în workplace se poate traduce printr-o mulțime de lucruri și depinde foarte mult de importanța pe care acest element îl deține în filosofia unei companii. Putem vorbi de inovații punctuale care țin de smart office, de exemplu, până la transformarea întregului spațiu de lucru într-o mare experiență.”

Î: Cum credeți că va evolua piața de office real estate în București, având în vedere tendințele despre care am discutat și ce potențial de creștere considerați că există în marile orașe, cele cu mediu de afaceri dezvoltat?

Daniela Gănescu, HR Director River Development: „Suntem martorii maturizării pieței de real estate din perspectiva clienților care știu exact ce nevoie au, sunt extrem de atenți la tendințe și sunt bine informați. În ceea ce privește segmentul office, angajatorii înțeleg mult mai bine nevoile angajaților de a avea mai mult decât un simplu birou și încearcă să ofere experiențe complete cum ar fi: facilități conexe pentru socializare, zone speciale de luat masa, spații de relaxare și promenadă, dar și spații verzi sau zone dedicate pentru retail sau wellbeing. Observăm o mare efervescență în marile orașe din România unde proiectele capătă un grad de complexitate și sofisticare tot mai avansat, în oglindă cu cererea pieței.

lecție importantă de care noi, ca dezvoltatori, ar trebui să ținem cont este să ridicăm privirea din proiectele pe care le construim, să ne uităm la nevoile pieței și să dezvoltăm cu gândul la ele.”