De la employer branding la employee branding. Strategia care asigură atractivitatea unei companii în ochii candidaților

Trăim într-o economie competitivă. De aceea, companiile ce își doresc să aibă succes trebuie să atragă, motiveze și rețină cei mai buni angajați. În acest context, departamentul de HR joacă un rol strategic pentru a aduce oamenii potriviți în organzație, însă strategiile tradiționale nu mai sunt suficiente. Astfel, este necesar ca organizațiile să acorde mai multă atenție factorului uman. Astfel, aici intervin două concepte chieie: employer branding și employee branding.

 „Cum se comunică Employer Brandingul? 67% din companiile mari au dificultăți în recrutare. Este o realitate că avem din ce în ce mai puțini candidați. Când vorbim de numere, vorbim și de calitate. Toți angajații și toți colegii cu care am lucrat strălucesc atunci când lucrează cu specialiști lăsați să își facă treaba. Ne interesează foarte mult că 67% din consumatori ar renunța la un produs dacă procesul de recrutare a fost neplăcut. Dacă ne uităm la Employer Branding, mi se pare interesant cum devine o organizație în interiorul organizației. Generațiile tăcute nu vor fi vocale, nu vom ști ce își doresc”, este de părere Crina Frățean, Employer Branding Lead, Kellogg, invitată la Cluj-Napoca HR VIBES, eveniment organizat de BusinessMark.

Employee branding este o abordare relativ recentă, împrumutată din marketing și constituie esența HR Maketingului. Dacă employer branding se referă la a promova „esența” organizației într-un mod care poate atrage talente, employee brandingul ajută organizațiile să își consolideze poziția pe piața forței de muncă, explică Dr. D.K. Gosh și Shweta S. Kulshrestha într-un articol publicat în „International Journal of Science and Research”.

 „Employee branding reprezintă imaginea proiectată de angajați prin intermediul comportamentelor, atitudinilor și acțiunilor lor. Această imagine e afectată de atitudinea și implicarea angajaților față de imaginea de brand promovată de angajator prin intermediul culturii organizaționale”, notează autorii articolului.

Employee Branding este strategia folosită de companii pentru a fi cât mai „atrăgătoare”, atât pentru actualii, cât și pentru viitorii angajați. În alte cuvinte, reprezintă convingerea că „cei ce contează în organizație sunt angajații”.

Conceptul de employee branding ar putea fi înțeles ca procesul de promovare a imaginii angajatorului prin intermediul angajaților săi. Astfel,  employee branding este considerată „noua mantră pentru construirea loialității față de brand”. În alte cuvinte, această strategie este caracterizată de felul în care un angajat proiectează în exterior imaginea organizației din care face parte, devenind un ambasador de brand.

 „Ce îmi place la employee experience e că nu se termină când angajatul pleacă din companie. Vorbim despre foști angajați care împărtășesc experiențe, își aduc aminte de lucruri, timp, companie. E foarte importantă această comunitate; cu cât e mai mare, cu atât e mai importantă. Acești oameni lucrează în foarte multe companii, acel former employee penetrează o piață la care tu, ca angajator, e foarte greu să ajungi. Dacă acest grup este bine conturat, ei nu sunt doar former employee, ci și angajați. Într-o piață atât de limitată, ei nu pot fi ingnorați, mai ales ca viitori angajați, dar și ca sursă de penetrare a pieței. Ei vând cel mai bine compania în mijlocul altor companii. Nu reușești să fii the best în toate compartimentele, dar să îți alegi câteva care să devină parte din brandul tău, din cultura organizațională”, a explicat și Lăcrimioara Dărăban, Head of Human Relations, Continental Sibi, invitată la evenimentul HR VIBES SIBIU.

Factori precum: dorința de a face parte din organizație, dorința de a rămâne cât mai mult în organizație, entuziasmul față de îndeplinirea rolurilor și responsabilităților, importanța ideilor angajatului la nivel organizațional, păstrarea eticii de muncă, contribuie la definirea a ceea ce presupune employee branding,

De ce este nevoie de employee branding?

Pentru că ajută la atragerea de noi angajați în companie și poate contribui la păstrarea celor ce lucrează deja aici, ceea ce duce la rezultate excelente pentru organizație, notează autorii articolului.

O organizație cu o strategie slabă de employee branding va trebui să depună mai multe eforturi pentru a atrage și reține talente. În acest context, organizația poate profita de această ocazie pentru a transforma mediul de muncă într-unul mult mai prietenos și care încurajează dezvoltarea angajaților. Mai mult de atât, o organizație cu o strategie solidă are o reputație mai bună, cât și angajați mai motivați și mai dedicați.

Scopul este să simplifice procesul prin care o organizație poate atrage angajați calificați și dedicați, pe o piață de muncă competitivă. În contextul în care China, Rusia, India și Brazilia devin puteri economice tot mai semnificative la nivel global, iar populația din Statele Unite, Uniunea Europeană și Japonia se confruntă cu problema îmbătrânirii populației, competiția pentru forță de muncă calificată va fi tot mai acerbă.

Despre aceste concepte a vorbit și Anca Păun, Cluster Talent & OE Manager, British American Tobacco, invitată la evenimentele de HR organzate de BusinessMark.

„Employee Advocacy este despre a-ți face angajații să promoveze brandul. De ce e nevoie să vorbim despre Employee Advocacy? În contextul actual de recrutare, e foarte greu să ajungi la oamenii buni și competenți. Acesta este al cinclea motor. Aceasta este o strategie de Employer Branding prin care îți încurajezi angajații, în mod sustenabil, să ducă mai departe cultura și obiectivele, în mod organic. În medie, un angajat obișnuit e de două ori mai „crezut” decât CEO-ul companiei. 70% dintre oameni cred mai mult într-un om decât într-o companie. La 1.000 de angajați activi, într-un an poți avea beneficii, în medie, de două milioane de dolari”, a explicat Anca Păun.

Mai mult de atât, un angajator „atractiv” în ochii angajaților îi oferă organizației mai multă putere de negociere, întrucât candidații își vor dori să facă parte din respectiva organizație, nu dintr-o alta concurentă.

Cum se poate implementa într-o organizație? Prin recrutare selectivă, comunicarea viziunii și misiunii, cât și valorilor organizației către angajați, prin programe de training eficiente. Dacă angajații înțeleg brandul și obiectivele sale, vor putea să își asume rolul de ambasadori de brand.

„Brandul de angajator atrage de două ori mai mulți angajați decât brandul de companie. Cei mai buni ambasadori de brand sunt angajații. Dacă angajații sunt nemulțumiți făcând jobul pe care îl fac, credeți că mai recomandă produsele? Încercăm să facem oamenii fericiți la lucru, pentru că suntem diverși, suntem flexibili și suntem agili. Suntem foarte deschiși la noile generați, fără a le uita pe celelalte. Încercăm să facem totul cu agilitate”, a punctat și Cristina Ionescu, HR Manager South Central Europe, Mondelez, la HR Uncovered 2019.


 


Dacă vă doriți să aflați mai multe despre employer și employee branding, dar și despre trendurile și provocările cu care se confruntă piața forței de muncă, vă așteptăm să fiți alături de noi la Tomorrow@Work, eveniment ce va avea loc pe 17 – 18 martie 2020, la Hotel Radisson Blu din București. Mai multe detalii despre agendă, invitați și modalitatea de participare aici.


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/