Când activitatea economică va fi reluată, o provocare în plus pentru companii este evaluarea clienților

COVID-19: Atât în prezent cât și atunci când activitatea economică va fi reluată, o provocare în plus pentru companii este evaluarea clienților și recuperarea datoriilor neîncasate. 

Potrivit economiștilor, în situația actuală, criza COVID-19 va duce la o recesiune în jur de 10% din PIB-ul mondial. Pentru a combate riscurile recesiunii, băncile centrale facilitează accesul la lichidități iar politicile bugetare ale guvernului ar trebui să fie foarte generoase pentru a compensa și pentru a restabili declinul puternic. Totuși nu trebuie să fii economist ca să-ți dai seama că firmele și antreprenorii vor suferi dacă nu vor primi compensații financiare de la Guvern, în condițiile în care magazinele sunt închise, prestatorilor de servicii, precum frizerii, chelnerii etc, le este imposibil să-și practice meseria.

Din păcate, această situație tragică va da startul unui efect de domino pentru restul economiei.

Cum visatul este încă un drept, putem spera că personalul medical va fi bine plătit și apreciat, că educația va fi o prioritate și că va scădea corupția. Visatul nu costă nimic. Când companiile își vor relua activitatea, vor trebui să se asigure că pot încasa de la clienți și că furnizorii pot livra.

Este de așteptat ca nivelul de risc al companiilor (rating-ul) să se deterioreze, afacerile care în trecut erau puternice din punct de vedere financiar, vor înregistra o deteriorare a indicatorilor financiari și este foarte probabil ca firmele care se aflau în dificultate înainte de criză să nu-și mai poată continua activitatea.

Această deteriorare va fi diferită de la industrie la industrie. Activitățile care presupun mișcarea si interacțiunea oamenilor (turism, săli de antrenament, retail non-alimentar etc) vor suferi cel mai mult.

Ajutorul public, situația financiară solidă și capacitatea de adaptare vor ajuta companiile să supraviețuiască acestei crize. Dar investițiile și achizițiile majore vor fi amânate, afectând și mai mult producătorii de bunuri (vehicule, echipamente) și piața imobiliară. Atunci, consumatorii ar putea adopta un comportament prudent, ceea ce ar duce la deflație, respectiv depresiune economică, adică o criză adâncită pe termen lung.

Sectoare, precum cel digital, ar trebui să resimtă mai puțin consecințele crizei în cazul în care numărul clienților potențiali nu scade foarte mult.

În această perioadă de izolare, livrările la domiciliu, jocurile, inclusiv cazinourile online, producătorii de fitness la domiciliu și cu siguranță producătorii de alimente (Danone, Nestle, …) ar trebui să înregistreze creșteri ale afacerilor. Pentru producătorii de echipamente medicale și companiile farmaceutice se preconizează creșteri ale vânzărilor.

În concluzie, evoluția riscurilor companiei va fi diferită în funcție de sectorul de activitate și doar companiile pregătite vor fi reziliente.

 

Din perspectiva informațiilor de afaceri și colectării creanțelor, vă propunem 3 recomandări de minimizare a consecințelor acestei crize:

  1. ANALIZA PARTENERILOR DE AFACERI

Analizați-vă clienții și clasificați-i în 5 niveluri de risc (de la foarte riscant la foarte puțin riscant) în funcție de datele financiare la 2019 și presupuneți o deteriorare a acestor niveluri. Similar, evaluați-vă furnizorii pentru a-i identifica pe aceia care nu vor putea livra produsele sau serviciile uzuale, în mod special dacă acești furnizori sunt critici activității companiei.

2: “CASH IS KING” 

Pe timp de criză, este obligatoriu pentru companie să evalueze nivelul fluxului de numerar pe care se poate baza în săptămânile următoare. De acum înainte, companiile trebuie să-și analizeze debitorii și capacitatea acestora de a-și plăti datoriile, total sau parțial. În orice caz, este esențial de obținut promisiunea plăților amânate și de a păstra contactul regulat cu debitorul pentru a fi plătit primul atunci când situația se va îmbunătăți.

3: PROCEDURI NOI

Modelele vechi nu se mai aplică situației actuale și companiile trebuie să aplice noi metodologii pentru analiza partenerilor de afaceri și a modului de încasare a facturilor neplătite. De exemplu, cum datele financiare ale majorității companiilor se vor deteriora, companiile care fac afaceri doar cu firme cu un rating foarte bun, nu mai au clientiPentru a continua activitatea cu clienții cu o situație financiară deteriorată, companiile vor trebui sa verifice clientii si sectoarele de activitate, sa inteleaga evlolutia industriei si să solicite suficiente garanții.


Karim Kheirat

Autor: Karim Kheirat, Managing Partner, OPERANDI


Citește și:

7 provocări de marketing și vânzări în economia post-COVID

Cum să lupți cu coronavirusul în spațiile de birouri, de producție și logistice

Ce măsuri au început să ia țările pe perioada crizei Covid-19

Importul, producția și distribuția de alcool sanitar – ce implică din perspectiva accizelor?

Cum putem limita expunerea personalului implicat în operațiuni vamale în contextul crizei COVID-19?

COVID-19 propagă virulent munca de acasă

Munca la distanță în contextul epidemiei Covid-19. Ce măsuri pot lua angajatorii în această perioadă?

Ajutoare de stat pentru sprijinirea economiei Statelor Membre, în contextul focarului de infecție cu COVID-19

Economia colaborativă – evoluție și tendințe


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/