#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”

În această perioadă, ne dorim să ramânem conectați atât cu dumneavoastră, cât și cu publicul interesat de evenimentele BusinessMark, de-a lungul celor 7 ani de la înființarea companiei noastre. De aceea, în lipsa unor evenimente prin care să interacționăm direct și să dezbatem cele mai noi trenduri din domeniu, dorim să lansăm „Dialogurile BusinessMark”, ce va consta într-o serie de interviuri cu focus pe domenii precum: HR, tax & legal, food & agribusiness, real estate, retail & FMCG, supply chain & logistics etc.

Prin interviurile noastre, ce vor fi publicate pe BusinessMark Blog și promovate pe LinkedInFacebookInstagram și  în newsletterele săptămânale, dorim să construim o platformă de dialog care să îi aducă pe specialiștii din domeniu mai aproape de oameni și care să răspundă actualului context.


Prima invitată la #dialogurileBusinessMark este Florentina Greger, Head of Human Resources, Zitec


Puterea de adaptare e probabil cel mai important soft skill în acest moment. Care a fost primul răspuns al departamentului dvs. în contextul acestei pandemii?

Florentina Greger: „Răspunsul la contextul în care ne aflăm a fost unul extrem de rapid. Ne-am gândit în primul rând la siguranța și sănătatea colegilor noștri și am început să lucrăm de acasă cu toții cu cateva zile înainte de declararea stării de urgență de către autorități. Astfel, ne-am asigurat că reducem riscurile, atât cât stă în puterea noastră ca organizație. Am comunicat constant și transparent cu colegii și le-am oferit suportul necesar pentru a se adapta la lucrul de acasă. Noi în Zitec aveam posibilitatea de a lucra de acasă nelimitat, de aceea ne-a fost relativ ușor din punct de vedere operațional să ne adaptăm. În ceea ce privește instrumentele online pe zona de resurse umane, avem la dispoziție produsul nostru propriu Mirro.io – instrument care ne ajută să gestionăm performanța echipelor și programul de lucru remote.”

Cum a schimbat COVID-19 domeniul dvs. de lucru și cum vedeți evoluția acestuia  în continuare? Ați anulat sau amânat proiecte din cauza pandemiei?

Florentina Greger: „În primul rând, ne-am asigurat că menținem o comunicare constantă cu partenerii noștri de business, astfel încât să putem evalua corect impactul crizei asupra business-urilor și planurilor lor de dezvoltare. În prezent, nu avem motive să credem că, pe proiectele la care lucrăm, sunt riscuri majore. Toate proiectele pe care le aveam în plan și-au continuat cursul până acum, iar pe termen mediu de timp ne așteptăm la rezultate foarte bune pentru echipa Zitec, așa cum arată deja trendurile din martie și aprilie.

Percepem contextul COVID-19 ca fiind unul propice pentru a genera schimbare și adaptare din punct de vedere al proceselor de digitalizare, atât la nivel privat, cât și public, la care și noi ca firmă contribuim în mod activ prin activitatea noastră, iar pentru perioada următoare, ne așteptam ca piața de IT să crească în continuare.”

Ați recrutat personal în această perioadă? Dacă da, ne puteți spune cum s-a schimbat comportamentul candidaților?  Ce caută în prezent candidații? Mai reprezintă pachetul de beneficii o prioritate în alegerea unui nou loc de muncă?

Florentina Greger: „Am recrutat pentru rolurile pe care le aveam disponibile și am deschis proiecte noi în strânsă corelație cu nevoia de a acoperi nevoile de business, atât pentru roluri tehnice specifice, cât și strategice sau de suport.

Din interacțiunea noastră cu candidații, putem spune că stabilitatea este un aspect important de care țin cont în această perioadă. Candidații sunt mai atenți la alegerile pe care le fac și își asumă riscurile unei schimbări după o analiză mai detaliată a angajatorului și a oportunității de dezvoltare oferite. În domeniul IT software, în care Zitec activează, și care este unul extrem de competitiv, observăm că există încă un grad ridicat de mobilitate al specialiștilor pe piața de recrutare, însă cu o intensitate mai scazută decât înainte, cel mai probabil cauzată de incertitudinea specifică acestei perioade.”

Cum pot fi ajutați angajații care nu au mai lucrat remote să se adapteze noului proces de muncă?

Florentina Greger: „Noi, în Zitec, aveam posibilitatea de a lucra de acasă oricand și oricât timp avem nevoie, există foarte multă flexibilitate. De aceea, ne-a fost relativ ușor din punct de vedere operațional să ne adaptăm.

Avem, bineînțeles, colegi care nu au folosit opțiunea de lucru de acasă prea mult până acum deoarece preferă interacțiunea față în față cu colegii și cărora le-a fost mai dificil să se adapteze. Am încercat să-i ajutăm cu resurse de învățare pe care le pot accesa pentru a-și stabili un mod de lucru adecvat, care să-i ajute să-și mențină ritmul de muncă în același timp cu echilibrul între cele două planuri (profesional și personal). De asemenea, le oferim colegilor suport emoțional prin organizarea unor întâlniri online de tip grup de suport, facilitate de o persoană specializată.  În cadrul acestora, ei identifică moduri prin care pot gestiona mai ușor această perioadă care ne afectează pe toți, nu doar din punct de vedere business, cât și emoțional. Periodic, echipa de HR discută individual cu membrii echipei pentru a le oferi spațiul în care pot interacționa direct și solicită suport.”

Mai putem vorbi despre „employee experience” atunci când angajații lucrează de acasă? Ce se poate face pentru ca ei să simtă, în continuare, acea apartenență la cultura organizațională?

Florentina Greger: „Cu atât mai mult în această perioadă putem vorbi despre “employee experience”. Este momentul în care organizațiile ar trebui să dea dovadă de empatie și să se concentreze pe nevoile actuale ale membrilor echipei. Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități. Noi încurajăm în continuare colegii să relaționeze, atât la nivel de grupuri cu interese și hobby-uri comune, cât și la nivel de echipă mare. De aceea, la scurt timp după ce am inceput să lucrăm exclusiv de acasă, am organizat prima petrecere virtuală. Am creat în Google Meet o cafeterie digitală în care ne-am adunat cu toții, dupa ce în prealabil fiecare participant a primit un kit de petrecere.”

Ce pot face liderii pentru a-și conduce cât mai eficient echipele și pentru a crea o cultură sănătoasă a muncii de acasă? Cum putem suplini lipsa legăturii cu colegii de birou?

Florentina Greger: „Este esențial să ținem focus pe oameni, în special în perioada aceasta, să comunicăm permanent cu ei, poate mai mult decât o făceam înainte, să-i asigurăm că suntem acolo dacă au nevoie de orice, să discutăm deschis despre provocări, dar și despre oportunități. Este foarte important să arătăm empatie, încredere în oameni și disponibilitatea de a le fi alături indiferent de situație. Orice problemă are o rezolvare, iar dacă fiecare din noi este responsabil în ceea ce face în fiecare zi, vom depăși cu bine perioada prin care trecem și ne vom adapta mai ușor la noua “normalitate”. Experiența de lucru la distanță de până acum ne-a arătat că putem fi flexibili, că ne putem adapta la schimbare – care a devenit o constantă – și că putem menține conexiunea cu ceilalți, indiferent unde ne aflăm fiecare, dacă scopul este unul comun.”

Ce pot face oamenii de HR și managerii pentru a ajuta angajații să aibă o stare emoțională cât mai bună în această perioadă, fie că lucrează în continuare de la birou sau că lucrează de acasă?

Florentina Greger: „Este important să reușim să le oferim cadrul în care să-și poată exprima emoții, trăiri, gânduri, astfel încât să accepte mai ușor ceea ce se întâmplă. Este important ca oamenii să resimtă stabilitate și siguranță, astfel încat să-și poată continua activitatea de zi cu zi în condiții bune. Comunicarea, interacțiunea directă și consolidarea relațiilor cu oamenii sunt esentiale în această perioadă.”

Cum putem ține angajații motivați când lucrează remote?

Florentina Greger: „Sunt de părere că motivația nu are o legatură directă cu modul de lucru remote. Este esențial să  îti placă ceea ce faci și să ai la dispoziție resursele de care ai nevoie: resurse materiale, feedback continuu, recunoaștere, autonomie, posibilitate de dezvoltare profesională și personală, sprijin din partea colegilor (inclusiv emoțional) etc. Modul în care se desfășoara activitatea (la birou sau remote) este doar un detaliu care poate varia și care nu ar trebui sa influențeze motivația, care, să nu uităm că este intrinsecă și nu poate fi crescută de către altcineva. Liderii și organizațiile au responsabilitatea de a asigura un context potrivit nevoilor individuale pentru a-i ajuta pe oameni să-și mențină motivația de care fiecare dintre noi are nevoie.”

Credeți că această criză sanitară va schimba procesele și procedurile de muncă? Dar interacțiunile dintre angajați?

Florentina Greger: „Din punct de vedere al contextului de sănătate, sunt de parere că vor exista niște reguli și norme de igienă aplicate cu mai multă responsabilitate, mai ales în domeniile în care oamenii sunt expuși mai mult la riscuri. Până la depășirea acestei pandemii care se întrevede a dura destul de multă vreme, ma aștept ca oamenii să fie mai rezervați în interacțiunile cu ceilalti și mai precauți în a se expune în grupuri mai mari. Inevitabil, va crește suspiciunea privind relaționarea cu oameni necunoscuți până ce nu vom mai percepe acest lucru ca fiind o amenințare.”

Ce lecții credeți că vor învăța organizațiile la finalul acestei pandemii?

Florentina Greger: „Din perspectivă de business, sunt de părere că este un moment bun pentru ca organizațiile să-și îndrepte atenția la principiile după care se ghidează și să valorifice agilitatea, flexibilitatea și capacitatea de adaptare care s-au dezvoltat rapid în urma acestei pandemii, iar dacă situația economică o cere, sa se reinventeze pentru a corespunde cerințelor pieței.

Din punct de vedere uman, cred că vom învăța să ne prețuim mai mult unii pe ceilalti, să fim mai flexibili și să îmbrățișăm cu mai multă deschidere schimbarea, să ne bazăm pe efortul colectiv și să dobândim încredere că împreună putem face față oricărei situații. În același timp, această pandemie ne ajută să conștientizăm că fiecare din noi are impact și poate influența binele comun.”


Florentina are o experiență de peste 13 ani în domeniul resurselor umane, dintre care 10 ani în industria software, în cadrul Zitec. A dezvoltat departamentul de HR din cadrul Zitec, a asistat compania în procesul de creștere și a oferit suport în consolidarea echipei.

Este un profesionist dedicat resurselor umane, cu un puternic impuls de a ajuta oamenii și organizațiile să își atingă potențialul. Crede în oameni și îi susține să crească și să devină membri ai echipei apreciați. Interesată de experiența talentului, îi place să vorbească despre idei și să găsească noi modalități de îmbunătățire a acesteia în cadrul organizației.


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/