#dialogurileBusinessMark. Andreea Voinea, BCR: „Atunci când cultura organizațională este recunoscută și însușită de toți colegii, lucrurile merg de la sine chiar și remote”

În această perioadă, ne dorim să ramânem conectați atât cu dumneavoastră, cât și cu publicul interesat de evenimentele BusinessMark, de-a lungul celor 7 ani de la înființarea companiei noastre. De aceea, în lipsa unor evenimente prin care să interacționăm direct și să dezbatem cele mai noi trenduri din domeniu, dorim să lansăm „Dialogurile BusinessMark”, ce va consta într-o serie de interviuri cu focus pe domenii precum: HR, tax & legal, food & agribusiness, real estate, retail & FMCG, supply chain & logistics etc.

Prin interviurile noastre, ce vor fi publicate pe BusinessMark Blog și promovate pe LinkedInFacebookInstagram și  în newsletterele săptămânale, dorim să construim o platformă de dialog care să îi aducă pe specialiștii din domeniu mai aproape de oameni și care să răspundă actualului context.


A doua invitată la #dialogurileBusinessMark este Andreea Voinea, Director Executiv Directia Resurse Umane, BCR


Cum a schimbat COVID-19 domeniul dvs. de lucru și cum vedeți evoluția acestuia în continuare? Ați fost nevoiți să anulați sau amânați proiecte din cauza pandemiei?

Andreea Voinea: „Schimbarea a venit, la propriu, peste toată lumea. A fost nevoie să ne adaptăm rapid, să ne schimbăm modul de lucru și să ne orientăm și mai mult spre utilizarea tehnologiei în viața profesională.

Activitatea nu a fost întreruptă nicio secundă și, din fericire, nu am fost nevoiți să amânăm proiecte. Însă, am modificat structura sau modul de implementare a unora dintre ele, în sensul că le-am mutat în mediul online. Și mă refer aici atât la modul cum interactionăm cu clienții externi, cât și la modul cum interacționăm cu clienții interni. În același timp, această schimbare ne-a încurajat să fim mai flexibili ca organizație și să găsim noi resurse, noi skill-uri extraordinare. Paradoxal, vremurile acestea ne dau răgaz să ne concentrăm asupra unor proiecte pe care le aveam de ceva timp în gânduri.”

Multe organizații au decis să ofere, pentru prima dată, majorității angajaților oportunitatea de a lucra de acasă. Care considerați că sunt cele mai mari provocări pentru companii în situația actuală, în care numeroși angajații lucrează remote? Dar oportunitățile? 

Andreea Voinea: „Izolarea vine într-o vreme în care avem cu toții acces la tehnologia care ne permite să comunicăm de oriunde. Chiar și așa, nu este ușor pentru toată lumea să lucreze remote, iar natura unor joburi chiar nu permite acest lucru.

În BCR aveam deja implementată politica de teleworking și cu această ocazie am extins considerabil infrastructura pentru ca un număr mult mai mare de colegi să poată lucra simultan de acasă.

Aceasta a fost una dintre provocările cu care ne-am confruntat: să ne asigurăm că sistemele funcționează optim și în siguranță pentru un număr atât de mare de colegi.  Suntem bucuroși ca echipele s-au mobilizat rapid și ne-au ajutat să menținem ritmul de lucru la un nivel eficient, astfel încât noi toți să continuăm să facem ceea ce știm mai bine: să oferim servicii de calitate clienților noștri.

Cumva, tot acest context a creat și oportunități, ne-a dat șansa de a ne depasi limitele si a capitaliza creativitatea oamenilor noștri, digitalizând procese și servicii care în alt context ar fi durat mult mai mult, explorând și implementând soluții non-standard în timp record. În plus, contextul actual ne-a dat oportunitatea de a ne intensifica eforturile de comunicare prin toate canalele și de a extinde utilizarea tehnologiei pe scare largă.”

Cum ne afectează munca remote productivitatea?

Andreea Voinea: „Teleworkingul nu este ceva nou pentru România. Majoritatea dintre noi am lucrat măcar câteva zile pe an remote. Sunt multe studii care sugerează că suntem mai productivi când lucrăm de acasă. Și din multe puncte de vedere este ușor de înțeles de ce: nu mai pierdem timpul în trafic, suntem în confortul casei, nu avem parte de factorii perturbatori care pot apărea la birou, mai ales atunci când lucrezi în open space.

Pe termen scurt, munca remote ne poate ajuta să fim chiar mai eficienți decât în unele zile obișnuite în care venim la birou. Cred totuși că nimic din munca de acasă nu poate compensa total o întâlnire face to face cu întreaga echipă.”

Care este ponderea angajaților care vin încă la birou? Ce măsuri ați luat pentru siguranța la birou?  

Andreea Voinea: „Peste noapte, a devenit imperios necesar să ne adaptăm modul de lucru, chiar și acolo unde digitalizarea totală este mai dificil de implementat. Din fericire, ne numărăm printre companiile care au făcut deja demersuri spre reinventarea bankingului prin urmărirea rapidă a transformării digitale.

Colegii care vin la birou în aceste zile sunt cei care trebuie să asigure continuitatea business-ului din locațiile noastre. În zona de headoffice, aprox. 85% din colegii nostri lucrează de acasă. În zona de rețea (branchuri), colegii care interactionează direct cu clienții noștri, lucrează în rotații de 2 săptămâni, 50% la birou și 50% de acasă.

Ei depun, în aceste momente, eforturi admirabile pentru a oferi sprijin clienților. Am asigurat dezinfectarea mediului de lucru și protecția oamenilor noștri, am distribuit echipamente de protectie (măști, măanuși, viziere, plexiglas) în toate unitățile și am implementat măsuri de distanțare, precum și noi fluxuri de lucru. În acest fel nu ne protejăm doar angajații, ci și clienții.”

În contexul lipsei de precedent, cum ați reușit să gestionați frica de necunoscut și incertitudine cu care se poate confrunta personalul?

Andreea Voinea: „Comunicarea proactivă este cuvântul de ordine în această perioadă. Echipele au nevoie de transparență și claritate din partea managerilor. Cu toate informațiile la îndemnă, fiecare coleg se simte mai responsabil și conștientizează mai mult încrederea care îi este acordată. De aceea, managerii din BCR au la dispoziție sprijinul colegilor din training și dezvoltare care le acordă suport sub formă de coaching, training și materiale care să îi ajute să eficientizeze modul de lucru și comunicarea cu echipa. Managerii BCR sunt încurajați să ghideze echipele și să le acorde încredere. La rândul lor, echipele au încredere că managementul băncii oferă informații la orice pas și că ia cele mai bune măsuri pentru siguranța lor și pentru continuarea activității în cele mai bune condiții.

Toți managerii din bancă comunică deschis și frecvent cu colegii. Săptămânal, atât CEO-ul cât și membrii Boardului, petrec  fiecare o oră și jumătate pentru discuții în open calls cu angajații.

De asemenea, 5 colegi cu background în psihologie fac sesiuni de coaching cu orice angajat din bancă care dorește acest lucru; asta pe lângă newsletter-ele informative și comunicarea de zi cu zi pe care o menținem pe platformele interne.”

Mai putem vorbi despre „employee experience” atunci când angajații lucrează de acasă? Ce se poate face pentru ca ei să simtă, în continuare, acea apartenență la cultura organizațională?

Andreea Voinea: „Da, cu siguranță putem vorbi în continuare despre acest lucru. „Employee experience” începe în momentul în care candidatul este contactat de HR și asta dacă trecem de prima impresie pe care o are acesta atunci când citește un anunț de angajare.

În BCR lucrează acum oameni recrutați integral online, prin video interviu. Pentru ca ei să simtă că fac parte din cultura BCR nu a fost nevoie să schimbăm foarte mult onboardingul: întâlnirea cu echipa, din prima zi, s-a mutat pe video conferință, sesiunea de induction se face online, managerii și colegii țin legătura între ei la fel de des ca de obicei, doar că prin mijloace electronice și am intensificat frecvența mesajelor generale de comunicare.

Feeback-ul primit de la colegii noi a fost pozitiv și asta demonstrează că atunci când cultura organizațională este recunoscută și însușită de toți colegii, lucrurile merg de la sine chiar și remote. ”

Ce pot face oamenii de HR și managerii pentru a ajuta angajații să rămână în continuare concentrați, motivați și fericiți, fie că lucrează în continuare de la birou sau că lucrează de acasă?

Andreea Voinea: „În primul rând, trebuie să ne asigurăm că oamenii noștri sunt protejați și că primesc frecvent informațiile de care au nevoie pentru a-și face jobul și a se simți într-un mediu de lucru optim.

Apoi, este vital să ne motivăm oamenii, să îi inspirăm și să îi încurajăm să fie creativi și flexibili. Rolul HR-ului este să fie alături de toți oamenii din organizație. Asta însemnă comunicare transparentă, suport psihologic pentru toată lumea și îndrumare pentru manageri. Distanțarea socială impune, într-un mod paradoxal, apropiere umană reală (chiar dacă doar online) și susținere emoțională.

De asemenea, rolul nostru este să le menținem oamenilor noștri sentimentul de incluziune reamintindu-le motivul pentru care lucrează alături de noi, care este misiunea noastră ca organizație. Implicarea noastră în comunitate, a fiecăruia dintre noi, dar și a companiei ca întreg, trezesc sentimentele de apartenență și mândrie și le reamintesc colegilor din BCR că, pentru noi, munca are un scop, dincolo de viața de zi cu zi de la birou, acela de contribui la binele societății românești.

Ce am observat în sutele de întâlniri online pe care managerii le au cu echipele lor și în open call-urile noastre este că oamenii sunt mai apropiați și mai implicați. Drept dovadă stau proiectele și ideile pe care le-au adus în business în ultimele săptămâni.”

Care sunt prioritățile actuale pentru divizia pe care o conduceți?

Andreea Voinea: „Ce ne preocupă, în primul rând, este să le oferim colegilor un mediul de lucru sigur și confortul emoțional. Ne implicăm în găsirea unor soluții realiste de rescriere a noii realități de după pandemie, pe care o construim împreuna cu business-ul dar ținând cont de necesitatea de a ne păstra angajații și clienții în siguranță fizică și emoțională. Concret, la acest moment explorăm care este cea mai bună soluție de revenire la birou pentru colegii nostri.

Luăm din această experiență și ideea de a capitaliza pe termen lung lucrurile bune pe care le facem în această perioada – folosirea într-o proporție mai mare a teleworkingului,  derularea unor procese de HR în online (gen recrutare, onboarding sau training), digitalizarea unui număr și mai mare de procese HR (mai ales că această criză ne-a prins în plină implementare de SAP și remaparare de procese de HR, având astfel o mare oportunitate să regândim procesele construind pe lucrurile pe care le-am facut diferit în această perioadă).

Nu în ultimul rand, suntem preocupați să susținem accelerat învățarea continuă și dezvoltarea atât a skill-urilor actuale, cât și a unora noi. Toate acestea ne vor ajuta să ne întoarcem la birou și mai buni.”

Ce lecții credeți că vor învăța organizațiile la finalul acestei pandemii?

Andreea Voinea: „Sunt multe lucruri pe care le-am învățat în această perioadă. Dacă ar fi să analizez din perspectiva experienței din BCR, lista ar conține:

  1. Lecția solidarității si încrederii, fără de care nu am fi putut lucra atât de bine în noile condiții; pentru că am învățat să cerem și să acordăm necondiționat ajutor si incredere;
  2. Lecția transparenței în comunicare;

și, poate cel mai important,

  1.    Lecția îndrăznelii de a da frâu liber creativității oamenilor noștri pentru a explora teritorii necunoscute, asumându-ne bineînteles riscuri măsurate. În această perioadă ne-am reamintit că oamenii noștri au un potențial incredibil de a ne reinventa și de a face lucrurile mai bine și mai eficient pentru noi și pentru clienții noștri.

Multe lucruri s-au schimbat în această perioadă și depinde de noi toți să menținem lucrurile bune pe care le-am dezvoltat și să le ducem mai departe.”

Ce calități ar trebui să aibă noii lideri pentru a se adapta instabilității vremurilor actuale?

Andreea Voinea: „Sunt calități despre care vorbim de multă vreme, dar care acum s-au dovedit și mai importante pentru că au trebuit și vor trebui în continuare să fie puse în practică.

Un lider al momentului trebuie să fie în mijlocul lucrurilor, să dea dovadă de capacitatea de a acționa, de a se adapta rapid și de a promova încrederea ca valoare esențială în echipă. Trebuie să fie în permanență conectat cu echipele și cu realitatea prin propriile experiențe. Asta dă credibilitate și forța de a motiva și de a duce cu sine întreaga organizație, susținând solidaritatea oamenilor. Și bineînțeles, să comunice transparent, indiferent cât de dificile sunt deciziile pe care le ia. ”


Ați ratat primul articol din seria „Dialogurile BusinessMark”? Îl puteți citi aici: 

#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/