#dialogurileBusinessMark. Andreea Van den Bosch, Bombardier Transportation Romania: „Este important ca liderii să rămână la fel de aproape de echipele lor, ca atunci cand erau la birou. Să nu cadă în capcana micro-managementului”

În această perioadă, ne dorim să ramânem conectați atât cu dumneavoastră, cât și cu publicul interesat de evenimentele BusinessMark, de-a lungul celor 7 ani de la înființarea companiei noastre. De aceea, în lipsa unor evenimente prin care să interacționăm direct și să dezbatem cele mai noi trenduri din domeniu, dorim să lansăm „Dialogurile BusinessMark”, ce va consta într-o serie de interviuri cu focus pe domenii precum: HR, tax & legal, food & agribusiness, real estate, retail & FMCG, supply chain & logistics etc.

Prin interviurile noastre, ce vor fi publicate pe BusinessMark Blog și promovate pe LinkedInFacebookInstagram și  în newsletterele săptămânale, dorim să construim o platformă de dialog care să îi aducă pe specialiștii din domeniu mai aproape de oameni și care să răspundă actualului context.


A patra invitată la #dialogurileBusinessMark este Andreea Van den Bosch, Head of Human Resources Operations Europe & Global / Managing Director, Bombardier Transportation Romania.


Cum a schimbat COVID-19 domeniul dvs. de lucru?

Andreea Van den Bosch: S-a schimbat mediul mai degrabă decât domeniul și, mai concret, mediul nostru de muncă a intrat în casele noastre și e în plină desfășurare, alături de elementele vieții personale, ceea ce a dus la o nevoie de upskilling/remodelare a fiecăruia dintre noi pentru a răspunde cu brio noului context.”

Care a fost primul răspuns al organizației dvs. în contextul acestei pandemii?                               

Andreea Van den Bosch: Adaptare și învățare din mers, pentru că este un context cu totul nou, care a escaladat repede. Aplicarea procedurilor interne de business continuity ne-au permis să facem trecerea la noul mod de muncă în mai puțin de o săptămână și să continuăm să livrăm serviciile la același nivel de performanță.”

Care sunt prioritățile actuale pentru organizația pe care o conduceți?                                           

Andreea Van den Bosch „Prioritățile au rămas aceleași în sfera de performanță organizațională și de continuă creștere a angajamentului colegilor noștri, însă a fost nevoie de o adaptare la noul setup de telemuncă și la forme inedite de colaborare în mediul virtual.”

Care estimați că va fi impactul pe termen scurt al epidemiei de COVID-19 asupra organizației dvs.? Au fost schimbări și ajustări la nivel de strategie de business?

Andreea Van den Bosch: „Impactul imediat l-am resimțit în zona de interacțiune socială la birou, care ne aducea un plus de valoare din perspectiva colaborării. Însă am reușit destul de rapid să ne repoziționăm, prin implementarea unor soluții de colaborare remote care iau deja amploare în cadrul organizației.

 Strategia de business a rămas aceeași, cu mici ajustări și anume: focus crescut pe livrarea rezultatelor de business, în paralel cu adaptarea sistemelor de lucru și a resurselor aferente la mediul virtual.”

Multe companii au decis să le ofere angajaților șansa de a lucra remote. Cum pot fi ajutați angajații care nu au mai lucrat de acasă să se adapteze la această nouă realitate?                  

Andreea Van den Bosch: Munca de acasă nu este o noutate în cadrul companiei noastre, așa că acest exercițiu a fost făcut de fiecare dintre noi, în prealabil, cu mult înainte de contextul COVID-19. Munca de acasă impusă și pe o perioadă nedefinită este o noutate, dar care  poate deveni chiar un mediu mai productiv atunci când este însoțit de disciplină, dar pentru asta nu este suficient să presupunem ca oamenii știu cum să facă față. Noi, ca angajator, trebuie să ne asigurăm că le punem la dispoziție în mod constant resurse valide și diverse, care îi învață cum să se adapteze.

În cazul nostru, le-am pus la dispoziție resurse de learning online prin intermediul cărora să se familiarizeze atât cu beneficiile lucrului de acasă, cât și să învețe cum să abordeze anumite dificultăți ale acestui context. Mai mult decât atât, ne asigurăm că păstrăm contactul direct cât mai frecvent astfel încat să contrabalansăm lipsa de interacțiune socială care ne impactează pe majoritatea în momentul de față.

 Care considerați că sunt provocările și oportunitățile pentru companii în situația actuală, în care numeroși angajații lucrează remote?

Andreea Van den Bosch: „Provocarea principală este lipsa micilor interacțiuni care se generează neplanificat și natural în mediul de la birou și care duce la nașterea acelui sentiment de apartenență la o echipă, la un grup de prieteni. Oportunitatea majoră este acest context comun pentru toți și felul în care putem relaționa pe baza lui: cu mai multă empatie. Mă aștept să existe o apreciere crescută atât față de colegi, mentori, prieteni cât și față de anumite instanțe, lucruri pe care le considerăm ca fiindu-ne îndreptățite (for granted) înainte.”

Mai putem vorbi despre „employee experience” atunci când angajații lucrează de acasă?

Andreea Van den Bosch: „Cu siguranță și poate cu atât mai mult ținând cont de contextul global al lipsei de proxitimitate spațială. Gandiți-vă că avem angajați noi care n-au petrecut o singură zi la birou cu echipa lor și-au început să lucreze remote din prima zi. Crearea în echipe a acestui „Employee Experience” chiar și „virtual” este esențial pentru a integra noii colegi și pentru a menține coeziunea echipei deja formate.”

Ce se poate face pentru ca ei să simtă, în continuare, acea apartenență la cultura organizațională?

Andreea Van den Bosch: „Să asigurăm în continuare o comunicare cât mai directă, transparentă și în timp real și să ne asigurăm că transpunem în mediul online și virtual cât mai multe din inițiativele și activitățile care se întâmplau la birou, cu ajutorul tehnologiei.”

 În contexul lipsei de precedent, cum ați reușit să gestionați frica de necunoscut și incertitudine cu care se poate confrunta personalul?

Andreea Van den Bosch: „Asigurând un forum safe/mediu sigur în care lumea să își poate adresa direct și asumat sau anonim preocupările, iar acestea sa fie adresate live, în timp real.”

Ce tip de comunicare ar trebui folosită cu angajații pentru a nu amplifica teama în rândul echipelor?

Andreea Van den Bosch: O communicare ’’live și F2F’’ prin intermediul aplicațiilor disponibile, unde mesajele sunt transmise de mai mulți reprezentanți ai businessului și unde și oamenii pot participa activ, adică nu sunt doar ascultători și receptori a ceea ce se transmite. Noi ne-am asigurat că păstrăm aceeași interactivitate pe care o aveam și înainte la birou și acest lucru a fost apreciat de colegi.”

Se spune că o companie e pe atât de puternică pe cât este echipa sa. Ce pot face liderii organizației pentru a ajuta angajații să rămână în continuare concentrați, motivați și fericiți, fie că lucrează în continuare de la birou sau că lucrează de acasă? 

Andreea Van den Bosch: Este important ca liderii să rămână la fel de aproape de echipele lor ca și atunci cand erau la birou; nu mai mult – pentru că nu am vrea sa cadă în capcană micro-managementului, dar nici mai puțin – astfel încât să dezvolte în continuare relațiile create. Leaderii vor trebui să găsească metode și indicii care să le arate lucrurile care de la birou sunt mai ușor și direct observabile – eg. dacă cineva este prea încărcat pe plan personal sau profesional. În mediul virtual, acestea sunt mai greu de identificat la timp, dar ramân la fel de importante pentru ca ele pot impacta performanță și motivarea angajatilor.”

Cum monitorizăm indicii de performanță de acasă? Cum monitorizezi angajații care lucrează de la distanță?

Andreea Van den Bosch: „Indicatorii de performanță au rămas aceeași și pentru munca de acasă. Folosim aceleași sisteme de măsurare transparență a performanței individuale și a echipelor și  care cuantifica mai degrabă output-ul livrat decât inputul de timp pentru a livra.

Cultura noastră organizațională a fost întotdeauna bazată pe recompensarea celor care identifica deficiente în procese și propun soluții. Nu vrem să ne îndreptăm spre o zonă punitivă sau de micro-management. În contexte ca cel de față, ne bazăm pe încredere, fiindcă aceasta, la rândul ei, implică și responsabilizarea colegilor, o valoare care ne definește.”

 Credeți că această criză sanitară va schimba procesele și procedurile de muncă? Dar interacțiunile dintre angajați?

Andreea Van den Bosch: „Cu siguranță contactul direct, F2F și proximitatea fizică vor arăta foarte diferit atunci când vom reveni la birou, la fel și organizarea spațială – sunt aspecte care fac parte din adaptarea la acest context și sunt dorite pentru ca sunt necesare. Cu toate astea obiectul muncii noastre rămâne același și nu înseamnă că munca noastra se schimbă, se schimbă doar felul în care operăm.”

 Ce lecții credeți că vor învăța organizațiile la finalul acestei pandemii?

Andreea Van den Bosch: „Cred că lecțiile cele mai importante vor fi despre flexibilitate – până la urmă munca de acasă asta înseamnă; și vor fi și despre adaptabilitate – cât de repede și cât de bine putem opera mai departe în condiții noi și incerte.”

Ce calități ar trebui să aibă liderii pentru a se adapta instabilității vremurilor actuale?

Andreea Van den Bosch: „Nu există o rețetă  de calității standard sau calități noi, mai bune care ar garanta leadership de succes în acest context. Cred cu tărie că absolut cu toții ne putem folosi de calitățile pe care deja le avem, important este să o facem într-un mod mai activ și conștient astfel încât să ne creștem competențele deja existente cu un nivel sau doua. Asta s-ar rezuma, din punctul meu de vedere la împingerea limitelor și ieșirea din zona de confort în mai toate aspectele vieții profesionale.”


Despre Andreea:

Andreea Van den Bosch este Director Operațiuni Resurse Umane și Managing Director la Centrul Operațional, Bombardier Transportation, Cluj Napoca.

Cu o experiență de peste 13 ani în medii SSO și BPO, Andreea Van den Bosch este Director Operațiuni Resurse Umane și Managing Director la Centrul Operațional, Bombardier Transportation, Cluj Napoca.

Cu multiple roluri în carieră, de la Customer Service până la Financiar, HR Business Partnering și Operațiuni HR, Andreea s-a dezvoltat în cadrul Bombardier în ultimii 6 ani, iar acum coordonează întreaga gamă de operațiuni HR, de la achiziția și dezvoltarea talentelor, gestionarea performanței, până la dezvoltarea organizațională pentru întreaga regiune EMEA region.

Conducerea unuia dintre cele mai mari Centre Operaționale din țară, cu acoperire și impact global, face ca experiența angajaților, sustenabilitatea afacerilor și atenția la piață  să se situeze în centrul operațiunilor, fiind principalii indicatori de perfomanță. Bombardier crește odată cu piața locală din Cluj, care a influențat substanțial selectarea candidaților, ca și procesele interne ale companiei, țintite spre dezvoltarea profesională.


Ați ratat primele articole din seria „Dialogurile BusinessMark”? Le puteți citi aici: 

#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Voinea, BCR: „Atunci când cultura organizațională este recunoscută și însușită de toți colegii, lucrurile merg de la sine chiar și remote”

#dialogurileBusinessMark. Anca Grezov, Danone: „Nevoia de relaționare se resimte pe parcursul tuturor etapelor emoționale prin care trecem în munca de acasă”


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/