#dialogurileBusinessMark. Lăcrămioara Dărăban, Continental Sibiu: „Cred că această criză a pus în evidență încă o dată importanța flexibilității și a adaptabilității unei companii”

Lăcrămioara Dărăban, Head of Human Relations la Continental Sibiu, a fost invitata noastră la #DialogurileBusinessMark. Ea ne-a vorbit despre munca de acasă, recrutarea în perioada pandemiei, proceduri interne pentru motivarea angajaților, Employee Advocay, plimbări și cafele „virtuale” între colegi și multe altele, pe care le puteți afla din interviul de mai jos.


Cum a schimbat noul coronavirus domeniul dvs. de lucru? Care ați spune că sunt cele mai importante măsuri pe care le-ați luat de la începutul epidemiei? Dar cele mai dificile? Ați anulat sau amânat proiecte din cauza pandemiei?

Lăcrimioara Dărăban: „Coronavirusul, așa cum știți, a avut un impact major asupra business-ului de automotive la nivel mondial, pe care l-am resimti și noi la Sibiu. Vânzările au scăzut, acest fapt influențând volumele de producție. Marile fabrici producătoare de mașini au închis sau și-au redus activitatea și, bineînțeles că și noi am fost afectați.

Acest context ne-a determinat și mai mult să optimizăm, să digitalizăm, deși eram deja foarte avansați în acest domeniu.

Majoritatea dintre angajații care ocupă funcții globale, funcții centrale, administrative, precum și o foarte mare parte din inginerii, programatorii din centrul de cercetare și dezvoltare, precum și inginerii care lucrează în funcțiile de manufacturing, acolo unde activitatea o permite, au posibilitatea de a lucra de acasă pentru o perioadă extinsă de timp.

Strategia noastră a fost să solicităm angajaților să lucreze de acasă, pentru a minimiza contactul cu alte persoane. În prezent, peste 80% la sută dintre angajații Continental, al căror loc de muncă le permite să lucreze de acasă, fac acest lucru.

Sănătatea și siguranța angajaților noștri sunt prioritare și, în consecință, am implementat măsuri foarte restrictive, aliniate cu direcțiile impuse de autorități și de corporație. Pot menționa ca măsuri speciale faptul că fiecare angajat primește măști de protecție înainte de a intra în locație, izolarea schimburilor sau închiderea sălii de mese.

De asemenea, la intrarea în locație au fost instalate sisteme automate de măsurare a temperaturii, cu cameră. Acestea verifică atât temperatura, cât și dacă angajatul poartă corespunzător masca. Aceste sisteme au fost dezvoltate intern, de către colegii noștri din echipa de Industrial Engineering.

În plus, ne-am alăturat campaniei de testare serologică în masă desfășurată de Rețeaua Privată de Sănătate  Regina Maria,  prin care toți angajații Continental se vor putea testa aici, onsite, dacă doresc. Este vorba de teste serologice prin metoda imunoenzimatică care măsoară nivelul anticorpilor IgM și IgG produși de organism atunci când este expus la infecția COVID-19. Continental suportă parțial costurile campaniei. În următoarele zile, vom pune de asemenea la dispoziție angajaților, voluntar, opțiunea de a face testarea PCR aici în locație.

Odată cu pandemia, Continental a redus din costuri și a optimizat capitalul de lucru. Am amânat proiectele și investițiile care nu necesitau soluționare imediată. Pe linile de producție activitatea au fost adaptate la volumele și comenzile existente în această perioadă.”

Care sunt prioritățile actuale pentru divizia pe care o conduceți?

Lăcrămioara Dărăban: „Pentru Continental, în acest moment, mai mult decât oricând, sănătatea și siguranța angajaților noștri este un punct foarte important. De aceea, ne asigurăm că am luat și vom lua în continuare toate măsurile de prevenție necesare.

De asemenea, am stabilit un plan de revenire la birou, un plan de ramp-up al activițătii onsite, unde treptat și nu foarte repede, pe un interval de câteva luni, dorim să reluăm activitatea în birouri.

Ne focusăm foarte mult pe a deveni și mai digitaliși mai pregătiți pentru virtual, online, e-format în toate zonele de activitate. Nu în ultimul rând, ne focusăm pe adaptarea activității și, implicit, a costurilor la contextul de business.”

Cum s-a schimbat comportamentul și productivitatea angajaților din compania dvs. de la debutul situației de urgență?

Lăcrămioara Dărăban: Deși mare parte din angajați lucrează acum de acasă, nu am văzut efecte negative în productivitatea angajaților noștri.”

Ce măsuri pot fi luate pentru a contribui la nivelul de employee engagement și la o stare de spirit cât mai bună a angajaților? Ce se poate face pentru angajații care lucrează remote să simtă, în continuare, acea apartenență la cultura organizațională?

Lăcrămioara Dărăban:De la o cafea virtuală, la plimbări virtuale. Angajații sunt foarte inventivi și nu a durat mult până când am auzit de activități de echipă, virtuale. Am lăsat echipele să își inoveze modul de a relaționa. Nu am venit cu soluții. Rutinele organizaționale de tipul mitingurilor regulate au continuat, mediul virtual aducând și multe îmbunătățiri de genul: rata de întârziere mai mică, mai multă disciplină în comunicare.

Am descoperit ce ușor este să comunici cu sute de leaderi sau de angajați folosind mediul virtual și ne-am folosit de acest avantaj.

Am intensificat programele de Employee Advocacy, mărind grupul de „Conti Influencers”, am comunicat și foarte multe lucruri „normale” din organizație, mai ales despre activitățile strategice, pe care am încercat sa le menționăm si despre activitățile și platformele noi de lucru.

Am promovat  un wave pozitiv legat de tehnologia nouă de comunicare, iar acesta ne-a ținut aproape și ne-a permis încă odată să ne identificăm cu faptul că noi, Continental, suntem o companie a viitorului. O idee foarte drăguță a fost să instalăm în Teams ca  „background effect” imagini din Piața Mare a orașului Sibiu. Noi toți iubim Piața Mare a orașului Sibiu și cafeaua băută la teresele de acolo, așa că acum, în Teams, angajații Conti „se așează” la terasă în timpul conferințelor, simulând un Mobile Work cu… „arome de cafea în Piața Mare”.”

Se mai pune problema recrutării de personal în perioada pandemiei? Dacă da, ne puteți spune ce caută în prezent candidații? Mai reprezintă pachetul de beneficii o prioritate în alegerea unui nou loc de muncă?

Lăcrămioara Dărăban: „Angajările continuă! Căutăm atât ingineri, programatori, cât și tehnicieni specializați în instalații, elecotrotehnică și chiar recrutăm pentru o brigadă de pompieri a Continental Sibiu. Bineînțeles, procesul de recrutare a fost adaptat circumstanțelor și interviurile se desfășoară strict online. Posibilitățile de dezvoltare profesională în cadrul companiei continuă.”

Acolo unde specificul actrivității permite, multe companii au decis să le ofere angajaților șansa de a lucra remote. Cum pot fi ajutați angajații care nu au mai lucrat remote să se adapteze acestei forme de muncă?

Lăcrămioara Dărăban: În Continental Sibiu, Mobile Work era deja o modalitate normală  de a-ți desfășura activitatea, încă de acum 3-4 ani oferind angajaților altenativa de a lucra remote, toate sistemele noastre fiind deja adaptate. Aș menționa aici că serviciile HR sunt deja de câțiva ani extrem de digitalizate, automate, self -managed, în formate e-learnings sau virtuale. Deci nu a reprezentat o noutate în sine. Doar durata extinsă a perioadei reprezintă un aspect mai deosebit. 

În această perioadă, peste 1500 de ingineri / programatori / specialiști în diverse domenii din locația Sibiu, lucrează remote.”

În contexul lipsei de precedent, cum ați reușit să gestionați frica de necunoscut și incertitudine cu care se poate confrunta personalul? Ce tip de comunicare ar trebui folosită cu angajații pentru a nu amplifica panica în rândul echipelor?

Lăcrămioara Dărăban: „Nu am avut o retețetă perfectă sau predefinită. Am mers pas cu pas, adaptându-ne de la o zi la alta, urmărind evoluția situației. Am stat aproape de angajați, am informat, am răspuns la întrebări, am oferit modalități de prevenție. A contat foarte multe precedentul de încredere în echipa managerială și încrederea câștigată pas cu pas în acest context, pe baza acțiunilor luate. Am fost foarte rapizi în decizii și reacții, iar personal cred că aceasta a ajutat foarte mult, nelăsând prea mult spațiu îngrijorărilor și întrebărilor de tip: „oare cum o să …”, reducând la nivel intern incertitudinea. În context de criză, comunicarea trebuie sa fie scurtă, precisă și, în același timp, fără echivoc. În același timp, pentru reflecțiile personale care joacă un rol foarte important în acest tip de context, Continental a pus la dispoziție angajaților un hotline.”

Credeți că această criză sanitară va schimba procesele și procedurile de muncă? Dar interacțiunile dintre angajați?

Lăcrămioara Dărăban: Da, și sperăm că unele dintre ele vor rămâne definitiv, nu doar temporar. Interacțiunile între angajați se fac după un plan de intrare și de ieșire din schimb, în așa fel încât să existe cât mai puțin contact între colegi. Pentru angajații care lucrează în schimburi, accesul la porțile de intrare și ieșire este strict, se urmează un interval orar fix pentru a evita posibile aglomerări.”

Ce lecții credeți că vor învăța organizațiile la finalul acestei pandemii? Care este cel mai important lucru învățat din experiența ultimelor două luni?

Lăcrămioara Dărăban: „Cred că această criză a pus în evidență încă o dată importanța flexibilității și a adaptabilității unei companii. Robustețea proceselor și a procedurilor, a rutinelor organizationale este foarte importantă, dar în egală măsură, capacitatea de schimbare rapidă a acestora. De asemenea, importanța capacității de a lua decizii într-un context foarte ambiguu, volatil, nesigur. Am experimentat cu toții că atunci când există un risc major, rezistențele la schimbare scad foarte mult. În această perioadă, atât în domeniul privat, cât și bugetar, s-au implementat foarte multe măsuri de digitalizare care, în mod normal, ar fi luat ani și multă „rezistențe” de depășit.”

Care ați spune că sunt calitățile de care trebuie să dea dovadă un lider în vremuri de criză?

Lăcrămioara Dărăban: Liderii transformaționali capabili să genereze schimbarea și, în egală măsură, care au trăit autentic schimbarea au reușit să fie un model de schimbare pentru cei din jur. Ei sunt cei care au condus organizațiile în această perioadă.

Leaderii inspiraționali care au facilitat inovarea, generând noi modalități de a face lucrurile în aceste timpuri, sunt cei care au generat progres în organizație, chiar și în aceste timpuri de regres.

Leaderii comunicatori, empatici, care au reușit să comunice cu angajații, să transmită angajaților grija față de ei și să le ofere suport au fost cei apreciați de către angajați.”


Despre Lăcrămioara Dărăban:

Lăcrămioara, fascinată de natura umană și-a început studiile în Psihologie la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj. De pe băncile facultății s-a îndreptat către domeniul Resurse Umane sau, cum îi place să spună, Relații Umane. Curiozitatea către nou și dorința de a face carieră au adus-o la Sibiu și, mai exact, la Continental Automotive Systems, unde din 2004 a început o nouă aventură plină de lecții, reușite și descoperiri.

Călătoria ei în domeniul Relațiilor Umane o aduce într-o poziție de management și, mai exact, în cea de Head of Human Relations în cadrul Continental Automotive Systems Sibiu. Focus-ul este îndreptat spre toți colegii ei, încercând mereu să găsească cele mai bune opțiuni pentru aceștia. Pe lângă toate acestea, aportul adus în comunitate evidențiază dorința Lăcrămioarei pentru un viitor în care să existe o forță de muncă mai pregătită, deschisă, proactivă, care să iasă din zona de confort și să accepte provocările care vin.


Ați ratat primele articole din seria „Dialogurile BusinessMark”? Le puteți citi aici: 

#dialogurileBusinessMark. Lavinia Răducu, Philip Morris Romania: „Coronavirusul este un profesor dur, de la care învățăm despre noi, despre compania în care lucrăm, despre cultura organizațională și despre oameni și omenire, în general”

#dialogurileBusinessMark. Ramona Puia, IKEA România: „Liderii trebuie să îşi cultive şi să îşi dezvolte agilitatea emoţională şi de afaceri pentru a putea conduce în vremuri nesigure”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Van den Bosch, Bombardier Transportation Romania: „Este important ca liderii să rămână la fel de aproape de echipele lor, ca atunci cand erau la birou. Să nu cadă în capcana micro-managementului”

#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Voinea, BCR: „Atunci când cultura organizațională este recunoscută și însușită de toți colegii, lucrurile merg de la sine chiar și remote”

#dialogurileBusinessMark. Anca Grezov, Danone: „Nevoia de relaționare se resimte pe parcursul tuturor etapelor emoționale prin care trecem în munca de acasă”


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/