#dialogurileBusinessMark. Simona Șunel, Tremend: „E un moment bun ca managerii să reducă pe cât posibil nivelul de micromanagement toxic – acela care sufocă echipa și creativitatea”

Simona Șunel, HR Director în cadrul Tremend, a fost invitata noastră la #dialogurileBusinessMark. Ea ne-a vorbit despre munca remote în perioada pandemiei, comunicarea dintre organizație și echipe, productivitatea angajaților și multe altele, pe care le puteți descoperi în interviul următor.

Cum a schimbat COVID-19 domeniul dvs. de lucru? Care ați spune că sunt cele mai importante măsuri luate de la debutul acestei pandemii?

Simona Șunel: „Suntem atât de obișnuiți să planificăm, să prevedem totul, să nu ne lăsăm surprinși de nimic… Mă întreb dacă mai are cineva curaj să pună sau să răspundă la întrebarea unde te vezi peste 5 ani?! De schimbare poți fi surprins numai dacă ești captiv într-o lipsa de flexibilitate și nu-ți dai ocazia să dai vălul la o parte.

Tremend a fost dintotdeauna genul de firmă cu un grad de agilitate ridicat, astfel că toți colegii noștri sunt obișnuiți cu un ritm alert și cu mare deschidere la schimbare. Este drept ca IT-ul, domeniul în care lucrăm, este unul care presupune schimbare permanentă și adaptare. Pandemia este până la urmă o încercare ca multe altele așa că am decis să o tratăm exact așa cum merită: cu respect, dar și cu soluții care să asigure continuitatea business-ului. Spun cu respect pentru că nu trebuie să minimizezi efecte pe care nu le cunoști și nu le poți intui măcar. Procesul de cunoaștere al unui fenomen trebuie făcut cu răbdare, fără panică și cu seriozitate. Pe de altă parte, ca să asigurăm continuitatea businessului am vrut sa oferim colegilor siguranța că totul este sub control și ca pot să aibă încredere. Acest lucru se aplică fie că vorbim despre bunul mers al proiectelor, de interacțiunea la distanță a echipelor sau de socializarea care se supune altor reguli decât cele cu care eram obișnuiți. Astfel, planul nostru s-a concentrat într-o singură deviză: deși la distanță, rămânem atât de împreună!”

Se mai pune problema recrutării de personal în perioada pandemiei? Dacă da, ne puteți spune ce caută în prezent candidații? Mai reprezintă pachetul de beneficii o prioritate în alegerea unui nou loc de muncă?

Simona Șunel: „Ne așteptam ca majoritatea candidaților să intre într-un fel de „conservare”, sa nu fie prea ușor de atras într-o discuție despre schimbare de job. Ei bine, surpriză! Oamenii sunt mai deschiși ca oricând către opțiuni noi. M-am tot gândit care să fi fie motivul. Poate faptul că își pot programa interviurile mai ușor și nu mai trebuie sa fugă în pauza de masă ori după program să ajungă la sediul nostru. Sau poate pur și simplu faptul că o schimbare o atrage pe alta și te gândești că nu mai contează atât de mult lucrurile pe care cândva le considerai importante: cum arată sediul, care este locația.

Pe de altă parte, și setul de beneficii s-a adaptat noului mod de lucru, însă tinde să nu mai aibă aceeași greutate pe care o avea în trecut. Cu toții încercăm să atragem candidații prin aspectul și dotarea sediilor, prin facilitățile pe care le oferim la birou, prin activitățile de socializare de toate felurile, acces la săli de sport, masaj la birou… Ei, ce să vezi, n-aș ști să spun dacă pentru o vreme sau pe termen lung, toate acestea, dintr-o dată, au fost înlocuite cu alte lucruri de interes: zile extra de concediu, workshop-uri din cele mai diverse (toate în mediul online), susținere pentru a obține certificări, bugete pentru birou sau calculatorul de acasă.”

În contexul lipsei de precedent, cum ați reușit să gestionați frica de necunoscut și incertitudine cu care se poate confrunta personalul? Ce tip de comunicare ar trebui folosită cu angajații pentru a nu amplifica panica în rândul echipelor?

Simona Șunel: „Nimeni și nimic nu te antrenează pentru necunoscut și imprevizibil decât deschiderea permanentă către atâtea și atâtea răspunsuri la întrebarea „ce-ar fi dacă?” Dacă prin structura ta ești dispus să încerci lucruri pe care nu le-ai mai făcut, fără teama de a greși, atunci ai parcurs o bună parte din training. Asta, evident, ne duce în locul despre care cu toții discutăm, dar prea puțini avem curajul să ne apropiem cu adevărat: către cultura organizației. Dacă nu ai un mediu care să te susțină și care să te încurajeze, degeaba vrei și ești dispus să încerci.

Vă spuneam că în Tremend dorința și imboldul de a încerca sunt parte din „fișa postului”. Recunosc, uneori mi se părea prea mult modul în care colegii din upper management insistau pe ideea de a explora, îndemnându-i și pe ceilalți să ajungă dincolo de limitele proprii. Acum îmi dau seama cât de mult ne-a ajutat această abordare. Așa că, noua stare de fapt pe noi ne-a îngrijorat mai mult la nivel de impact asupra sănătății noastre și a celor de lângă noi. Ca model de business, am primit-o ca pe o altă provocare din atatea care vin și trec. Inclusiv la nivel de comunicare, nu am făcut altceva decât să continuăm ceea ce exista la nivel de cultură. Empatia a rămas o constantă, am continuat să oferim colegilor deschidere și transparență față de tot ceea ce se întamplă. Cum? Prin toate mijloacele pe care le mai avem la îndemână: mesaje, sesiuni de all-hands, mutarea și adaptarea 100% în mediul online a tuturor evenimentelor pe care le aveam planificate. Până la urmă, oamenii au nevoie să știe că este cineva care are grijă, că este cineva căruia îi pasă și că atunci când au o problemă, au la cine veni. Despre asta este vorba.”

Cum a schimbat COVID-19 domeniul dvs. de lucru și cum vedeți evoluția acestuia în continuare? Ați fost nevoiți să anulați sau amânați proiecte din cauza pandemiei?

Simona Șunel: „HR-ul cred ca a fost departamentul care a avut cel mai mult de lucru, adaptându-se noii situații de muncă la distanță. Eu eram obișnuită ca, de câteva ori pe oră, sa mă întrebe cineva dacă am 2 minute să discutăm. Îmi imaginam că acest lucru va dispărea odată cu plecarea de la birou, însă nici vorbă de așa ceva. S-a schimbat doar numărul minutelor: ai 10 minute să vorbim? Întotdeauna răspunsul este da, pentru că menirea HR-ului este să poată ajuta echipa, să le fie aproape atunci când colegii au nevoie. Aș spune că și asta este parte din cultură – dintr-o cultură a încrederii și a disponibilității de a ajuta.

Nici interviurile online nu au fost o surpriză prea mare pentru noi. Colegele mele erau obișnuite să discute cu candidați din toate colțurile țării sau din alte țări, așa că totul a fost firesc. Este cumva diferit modul în care vorbești online față de chimia care se întâmplă când vezi omul în fața ta, dar aceste luni ne-au scăzut considerabil și această temere. Numărul ridicat al colegilor care ni s-au alăturat ne arată că dacă ești profesionist cu adevărat, un interviu online nu te poate păcăli.

Cum va continua este doar o chestiune de alegere pentru fiecare dintre noi. Avem un „training” de calitate făcut de Covid și o „certificare” dată prin niște luni de lucru de la distanță. Așa că putem lucra oricum vom gândi că este potrivit. Suntem pregătiți.”

Există și personal care nu își poate îndeplini atribuțiile de acasă. Ce măsuri ați luat pentru siguranța acestor angajați dar și pentru cei care au revenit la birou?

Simona Șunel: „În afara doamnelor care ne ajută la curățenie, toată echipa Tremend își poate desfășura fără probleme activitatea de acasă. A fost măsura pe care am luat-o imediat, fără sa oprim deloc activitatea. Totuși, îndată ce a trecut starea de urgență, ne-am trezit cu solicitări tot mai multe legate de revenirea la birou. Nu, nu din partea managerilor, cum poate v-ați aștepta, ci a colegilor care pur și simplu voiau sa revină și să lucreze împreună cu echipa. Evident că, în aceste condiții, am adaptat întregul spațiu de birouri (care este oricum foarte generos), astfel încât să asigurăm toate măsurile de distanțare fizică recomandate: începând cu poziționarea birourilor la 1,5 m distanță, cu căi de acces pe câte un singur sens, cu dezinfectant și măști de protecție, cu acces restricționat în funcție de numărul de persoane care poate intra într-o sală de ședințe (3 într-o sală de 8) și așa mai departe. În sfârșit, cred că pentru orice firmă responsabilă cel mai important lucru este siguranța oamenilor.”

Cum s-a schimbat comportamentul și productivitatea angajaților din compania dvs.?

Simona Șunel: „Ce nu te doboară te face mai puternic. Este o vorbă care își capătă tot mai mult sensul în această perioadă. Nouă nu ne-a lipsit exercițiul lucrului de acasă, însă cu trecerea timpului ne dăm seama cât de mult ne dorim, fiecare dintre noi, să revenim la sediu și să ne revedem… așa cum te-ai revedea cu cei apropiați de care trebuie să stai la distanță în perioada aceasta. Ne e dor să ne dăm bună dimineața, să ne așteptam rândul la cafea, povestind câte și mai câte, să vorbim fără să ni se spună „vezi că ești pe mute” sau fără să avem ecouri stranii în vocea online. Ne e dor să ne întindem mâna și să ne luăm în brațe atunci când suntem fericiți sau triști. Munca merge, proiectele vin și se derulează la fel de bine ca și înainte, clienții ne laudă și sunt mulțumiți de câte facem, însă rămâne dorul de echipă, dincolo de cafeaua sau vinul băute online.

Ca să răspund la întrebare: nu, noi nu ne-am schimbat și nici productivitatea nu a scăzut. Avem doar răbdare și așteptăm ziua în care vom reveni toți la sediu, cu lacrimi de bucurie în ochi, și când munca de acasă va rămâne doar un beneficiu, nu o constrângere de context.”

Ce lecții credeți că vor învăța organizațiile la finalul acestei pandemii? Care este cel mai important lucru învățat din experiența ultimelor cinci luni?

Simona Șunel: „Vedeți dumneavoastră, este foarte important cât de mult crezi în profesorul care îți predă o lecție. Dacă nu crezi în el și nu îl respecți, vei uita îndată tot ce te-a învățat. Cam așa cred că va fi și acum: cei care am învățat că purtarea măștii este un semn de respect și de protecție față de noi și de ceilalți, vom păstra ideea de respect și protecție. Cei care am înțeles că munca de la distanță nu este un mijloc de a fenta programul de lucru sau de a o lasa mai ușor, că tot nu ne vede nimeni, vom lua cu noi lecția încrederii. Cei care au înțeles că echipa este acolo unde se întâlnește efortul tuturor și dacă tu o lași mai ușor, cineva trebuie să ducă povara absenței tale, va lua cu sine un spirit de echipă mai bine legat. Cei care nu au înțeles nimic din toate astea aș spune ca e păcat pentru că lecția asta a fost predată de un profesor grozav de bun, cum numai o dată la o mie de ani poți întâlni.”

Ce calități ar trebui să aibă liderii pentru a se adapta instabilității vremurilor actuale?

Simona Șunel: „Sunt atâtea articole care dau rețete pentru manageri de succes… Eu o să vă spun care sunt lucrurile în care cred și pe care le-am pus în practică. Cred ca este un moment foarte bun ca liderii să înceapă să asculte. Să se oprească din a da directive și să-și asculte oamenii. Pur și simplu. Să-i asculte și să-i înțeleagă. Să aibă încredere în echipă și să reducă pe cât posibil nivelul de micromanagement toxic, acela care sufocă echipa și creativitatea. Fiți prezenți, fiți acolo, însă amintiți-vă de ce ați angajat acei oamenii din echipa voastră! Ca să crească, au nevoie de autonomie și de încredere.

Pe de altă parte, și managerii tot oameni sunt, oameni care au temerile și slăbiciunile lor. Poate că este momentul să învețe să fie vulnerabili, cu măsură, dar vulnerabili. Sigur că nimănui nu-i place să aibă un șef care să se plângă non-stop, însă oricine preferă un manager care admite că a greșit sau că are nevoie de ajutor. Învățați și nu uitați să spuneți „Te rog, am nevoie de ajutor!”.

O vorbă de apreciere poate face diferența dintre un proiect dus la capăt cu succes de o echipa unită și angajați răpuși de burnout din dorința de a-și vedea șeful mulțumit. „Bravo! Mulțumesc!” sunt cuvinte care, prin prezența lor, pot da aripi, iar prin absență le pot tăia pentru totdeauna.”

Mai putem vorbi despre „employee experience” atunci când angajații lucrează de acasă? Ce se poate face pentru ca ei să simtă, în continuare, acea apartenență la cultura organizațională?

Simona Șunel:Employee experience” nu ține doar de locul în care lucrezi, așa cum cultura unei companii nu stă doar în experiența pe care o oferă sediul sau prezența în aceeași sală de ședințe a întregii echipe. Cultura se construiește în timp și, dacă este una solidă, nu dispare la prima încercare. În plus, dacă organizația își cunoaște valorile, în momentele dificile este cel mai bine să le demonstreze validitatea.

  • Dacă spui că prețuiești oamenii și munca în echipă, atunci demonstrează asta, dându-le încredere colegilor din echipă! Lasă-i să crească, luând singuri decizii și asumându-și rezultatele!
  • Celebrează și oferă credit celor care au dus cu bine la capăt un proiect, dacă spui că pui preț pe munca bine făcută! Oamenilor le place să vadă rezultatul muncii lor, însă aduce un plus de valoare dacă acesta este validat de manager și prețuit de colegi.
  • Dacă echipa ta are drept valoare „having fun together”, nu lăsa distanțarea fizică să fie un prag de Trimite-le colegilor o glumă cu care să-și înceapă ziua, propune o zi sau două măcar, pe săptămână, în care să vă beți cafeaua împreună sau un pahar de vin după program. Vino cu un joc online care sa îi prindă pe cât mai mulți dintre ei sau poate un workshop cu teme diferite de cele legate de muncă.

Toate acestea vor arăta că valorile voastre nu sunt doar vorbe scrise pe un perete (fie el fizic sau virtual), ci sunt adânc înțelese și însușite de echipa din care faceți parte.

Nu considerați pandemia o scuză, ci o provocare de a demonstra că tot ce funcționează în timp normal, poate funcționa și acum. Și până la urmă… ce este acela un „timp normal”? Mereu avem provocări care ne distorsionează sau ne mută atenția. Ceea ce ne ține împreună, ceea ce ne face mai puternici, este dincolo de toate astea, este cultura pe care o creștem zi de zi și o sădim în noi cu fiecare cuvânt și cu fiecare gest.”


Despre Simona:

În peste 20 de ani de activitate în managementul resurselor umane în domeniul IT, Simona a construit echipe solide, cu performanțe și culturi organizaționale puternice. Odată ce s-a alăturat echipei Tremend, a integrat cu succes viziunea sa inovatoare, abilitățile de lider inspirațional și expertiza extinsă dobândită în strategia de dezvoltare a companiei. Rezultatele obținute ca urmare a orientării către oameni sunt vizibile la nivelul extinderii rapide a organizației și în modul în care s-a transformat experiența generala a angajaților.


Ați ratat primele articole din seria „Dialogurile BusinessMark”? Le puteți citi aici: 

#dialogurileBusinessMark. Diana Năstase, FLEX: „Mulți sceptici au învățat că telemunca e posibilă și în domenii atipice pentru acest model de lucru. Pe termen lung vor realiza că acest model poate fi mai economic”

#dialogurileBusinessMark. Roxana Abrașu, NNDKP: „Efectele pandemiei încep să se resimtă destul de puternic, întrucât în ultima perioadă solicitările privind reorganizarea activității și închiderea unor prezențe locale au fost preponderente”

#dialogurileBusinessMark. Gyöngyi Hunyadi, VCST Automotive Production: „Am comunicat permanent, onest și deschis cu angajații, iar ei au înțeles măsurile luate”

#dialogurileBusinessMark. Ramona Bosînceanu, Eaton: „Când oamenii se simt mai în siguranță la locul de muncă decât în orice altă parte, înseamnă că toate eforturile noastre nu au fost în van”

#dialogurileBusinessMark. Luiza Müller, Orange România: „Acum, mai mult ca oricând, liderii trebuie să dea dovadă de reziliență, de empatie, de optimism pe care să îl insufle și echipelor lor”

#dialogurileBusinessMark. Ristena Sirboiu, Litens Automotive Eastern Europe: „Oamenii vor răspunde întotdeauna pozitiv atunci când există grijă, comunicare transparentă și avantaje reciproce”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Mihnea, First Bank: „Organizațiile au învățat că este esențial să mențină un parteneriat cu oamenii și o comunicare reală cu emoția din spatele acestor”

#dialogurileBusinessMark. Mirela Stere, Macromex: „Organizațiile sunt organisme vii, vulnerabile și oricât de bine ar fi procedurizate și monitorizate, angajații vor rămâne ca oxigenul pentru plămâni”

#dialogurileBusinessMark. Ana Krasovschi, Carrefour România: „În acest context dinamic, corporațiile deștepte, liderii deștepți vor fi cei care vor face lucrurile împreună cu oamenii, fără să le impună”

#dialogurileBusinessMark. Ruxandra Caraivan, DB Global Technology: „Modalitatea în care companiile vor gestiona această criză va avea o contribuție importantă la sentimentul de apartenență la cultura organizațională”

#dialogurileBusinessMark. Cristina Ionescu, Mondelēz International: „În aceste momente excepționale avem o oportunitate unică de a arăta compasiune, înțelegere și un pic de vulnerabilitate”

#dialogurileBusinessMark. Radu Manoliu, Mondelēz International: „Lanțul de aprovizionare trebuie să se adapteze, să fie mai eficient, să descopere rute alternative de distribuție și să fie mai optimizat”

#dialogurileBusinessMark. Lăcrămioara Dărăban, Continental Sibiu: „Cred că această criză a pus în evidență încă o dată importanța flexibilității și a adaptabilității unei companii”

#dialogurileBusinessMark. Lavinia Răducu, Philip Morris Romania: „Coronavirusul este un profesor dur, de la care învățăm despre noi, despre compania în care lucrăm, despre cultura organizațională și despre oameni și omenire, în general”

#dialogurileBusinessMark. Ramona Puia, IKEA România: „Liderii trebuie să îşi cultive şi să îşi dezvolte agilitatea emoţională şi de afaceri pentru a putea conduce în vremuri nesigure”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Van den Bosch, Bombardier Transportation Romania: „Este important ca liderii să rămână la fel de aproape de echipele lor, ca atunci cand erau la birou. Să nu cadă în capcana micro-managementului”

#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Voinea, BCR: „Atunci când cultura organizațională este recunoscută și însușită de toți colegii, lucrurile merg de la sine chiar și remote”

#dialogurileBusinessMark. Anca Grezov, Danone: „Nevoia de relaționare se resimte pe parcursul tuturor etapelor emoționale prin care trecem în munca de acasă”


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/