Supply Chain & Logistics Forum & Expo 2021: Digitalizarea este iminentă, dar rolul omului este încă extrem de important

Lumea se schimbă iar odată cu ea consumatorul, preferințele și așteptările sale. Companiile investesc în digitalizare și automatizare, dar când vine vorba de resursele umane încă foarte necesare, lipsa forței de muncă este o problemă ce nu poate fi ignorată.  Departamentele de Supply&Chain și Logistică sunt tot mai mult în lumina reflectoarelor, iar rolul acestora este tot mai des privit ca unul strategic. Provocările pe care specialiștii le întâmpină, însă, sunt numeroase, iar presiunea exercitată asupra departamentelor este una mare. Am discutat în detaliu despre toate acestea la prima ediție organizată în regim hibrid a evenimentului Supply Chain & Logistics Forum & Expo ce a avut loc pe 17 septembrie 2021.

 

COSMIN BĂROIU, General Manager, Mantis România a deschis evenimentul aducând în discuție importanța tehnologizării pentru a crește productivitatea. Importantă este, însă, personalizarea soluțiilor pentru o eficientă optimizare: ”Numărul mare de comenzi a dus la niște blocaje, se întârziau comenzile, nu se livrau comenzile. Așa că am făcut 6 luni de analiză a datelor istorice, aspect care ne-a ajutat să creăm diverse variante de soluții. Soluția implementată e o combinație de hardware și software livrată de Mantis. Soluția a condus la deblocarea acestui business, la o creștere de peste 250% a productivității, fără a crește resursele umane, la o reducere substanțială a gradului de eroare. Apoi am extins proiectul și la o altă zonă și vom continua să extindem implementarea soluției.”

CĂTĂLIN CÎRNARU, Supply Chain Manager, Flanco a vorbit despre soluțiile găsite în cadrul companiei sale, printre care construirea unei structuri de supply chain foarte customer centric unde clientul are variante de livrare, de retur, de traking. Accentuând importanța opțiunilor de retur în decizia de cumpărare, acesta a menționat: ”Opțiunea de a face retur determină comportamentul clientului în relație cu tine. Nouă din zece clienți verifică condițiile de retur înainte de a apăsa butonul de cumpărare. Șase din zece vor sa facă retur fără să fie întrebati de ce. În urma unui retur, clienții își doresc un produs nou sau banii înapoi. Clienții își doresc să aibă variante de retur exact ca la livrare – coletul să îi fie ridicat de acasă sau de la o adresă convenabilă. Clientul vrea să îi fie ușor, vrea ca lucrurile să fie simple, colantarea să fie simplă, formularele să fie foarte simple.”

Nu ar trebui să privim digitalizarea nu ca pe un cost, a atras atenția ANDREEA ANTON, Commercial Director, DocProcess. ”Este o investiție, iar ROI se face într-un termen foarte scurt. Perioada de amortizare cu siguranță nu este mare” a completat aceasta. De asemenea, aceasta a vorbit despre cum întârzierile din lanțul de aprovizionare au impact asupra relației cu clientul: ”Provocările neadresate nu vor duce la nimic bun. Există riscul de a pierde clienți, ceea ce este foarte costisitor. Întârzierile din lanțul de aprovizionare au un impact foarte mare asupra relației cu clientul: control dificil al clauzelor contractuale/ prețurilor/ comenzilor; lipsă de vizibilitate asupra stocurilor și comenzilor; comenzi eronate și procese lente cauzate de documentele pe hârtie; erori și neconcordanțe între comenzi și bunurile livrate; lipsa documentelor care permit recepția; numărul mare de resurse implicate în proces.”

Este important să îți cunoști clientul, să faci o planificare corectă și un forecast bun, a menționat CRISTI PETCU, Director General Adjunct, Alka. Altfel, efectul este unul de domino: ”Dacă forecast nu este corect sunt cateva tipuri de impact, multe cu efect de domino. De exemplu, scade nivelul de serviciu către clienți. Blochezi bani în stocuri.  Cel mai rău, însă, este să lași raftul gol, clientul să vrea să cumpere, să meargă altundeva să caute și să îl pierzi. Apar costuri suplimentare cu achiziții ineficiente sau discounturi nejustificate. Ca să putem să facem lucrurile corect trebuie să reușim să avem o planificare bună, un forecast corect și mai ales să înțelegem bine clientul.” Referitor la procesele din cadrul companiei, acest atarge atenția asupra rolului omului: ”Plecăm de la un forecast anual. Transpunem forecast-ul într-un plan de producție anual. Acolo unde nu avem suficiente capacități, determinăm necesitatea de investiție. Apoi, încheiem contracte cadru de aprovizionare. De anul acesta deja pentru anul următor. După care armonizăm producția și capacitățile de depozitare. Devine artă acest lucru. Chiar dacă există sisteme care calculează, rolul omului este încă foarte important. După aceea elaborăm variante de cash flow și validăm procesul.”

Rolul omului este încă foarte important, dar lipsa forței de muncă ridică multe probleme, a avertizat și  VICTOR DĂNILĂ, Supply Chain Manager, ORKLA Foods Romania: ”Cea mai mare preocupare în acest moment în domeniul nostru și nu numai e cea legată de lipsa resursei umane. E o nevoie acută de oameni. Mai mult, costul forței de muncă a crescut exponential- în ultimii 10 ani cu aproape 90%. De ce am ajuns aici? Companiile au neglijat funcțiunea de supply chain, considerând-o mai puțin importantă, iar cei care o consideră importantă, în niciun caz nu o consider strategică. Apoi, apare concurența cu domenii precum constructiile. De asemenea, oamenii intră în această profesie mai degrabă din întâmplare, iar generația actuală este greu de motivat să se angajeze sau să rămână în supply chain.”

Este deja un lucru cunoscut faptul că segmentul de e-commerce este în creștere, dar DANIEL NICOLAE, Co-Founder & Managing Partner, Innoship a adus în discuție presiunea ce astfel se creează asupra livrărilor. Cum ții sub controlul și calitatea? – “E-commerce creste accelerat de la an la an. În Romania 2020, doar 10% din retail se desfășoară prin e-commerce. Prognoza pentru 2030 arată o creștere de până la de 3 ori a acestei piețe. Pe plan local putem identifica aprox 15 jucători importanți în zona serviciilor de curierat, care livrează 1.300 colete/ minut. La nivel European sunt apox. 150 de jucători care livrează 80.000 colete/ minut. Cred că vom asista în viitor o specializare a companiilor de curierat. Un retailer care are peste 50 de comenzi pe zi trebuie să facă față unor probleme de tipul: lucrând cu mai multe companii de curierat, cum pot face comparație între performanța acestora? Cum ții sub control costul și calitatea? De asemenea, integrarea unor noi parteneri din rândul companiilor de curierat este dificilă. Aici intervenim noi, prin platforma noastră de gestiune a livrărilor.”

DANIEL ENACHE, Supply Chain Global Access Range Manager, Dacia a vorbit despre evoluția locală a departamentului de supply chain: ”Acum 15 ani erau 5-6 oameni de supply chain în România, acum suntem peste 300. Asta arată capacitatea de evoluție și dezvoltare. Asta e specific nouă, românilor. Știm să ne dezvoltăm, să ne adaptăm, să evoluăm.  Iar Dacia este o marcă românească. Am mai auzit spunându-se că Dacia nu mai este românească. Dacia este concepută, desenată și produsă în România. La Pitești producem 1400 de vehicule pe zi. O mașină la 56 de secunde, ceea ce este o performanță. Iar presiunea pe supply chain este foarte mare.”

În finalul evenimentului, EMILIAN DINICĂ, Production Manager, Fabrica de Băuturi PepsiCo România a discutat despre procesele de automatizare și digitalizare desfășurate în compania sa- ” Acum 3 ani PepsiCo și-a dat seama că trebuie să accelereze procesul de automatizare”. Printre provocările pe care le remarcă acesta se află forța de muncă: ”Piața forței de muncă e influențată de fenomene sociale precum migrarea forței de muncă, raritatea forței de muncă specializate, urbanizarea și dezvoltarea industrială, dar și fenomenele demografice, precum reducerea populației și îmbătrânirea populației.” Referitor la implicarea în educație și specializarea forței de muncă, Emilian menționează: ”Investiția este mai degrabă în timp, nu este atât de mare în bani. Facem training specializat cu oameni din cadrul companiei, dar încercăm să ne adresăm cât mai mult posibililor angajați. Susțin parteneriatele cu liceele. Cunosc grupuri de copii foarte pasionați de automatizare și robotică. Asta ne dorim să atragem. Dacă nu, în foarte scurt timp va trebui să aducem forță de muncă din alte țări.”

 

Evenimentul Supply Chain & Logistics Forum & Expo este organizat de BusinessMark

Partenerii ediției 2021 au fost: Mantis, DocProcess, Innoship Consulting

Eveniemntul s-a bucurat de susținerea: Arilog