Florentina Șușnea, PKF Finconta: Care este impactul liderului în procesul de transformare

Pentru a ține pasul cu oportunitățile din noul mediu de afaceri, dar și pentru a putea face față cu succes provocărilor, companiile au nevoie de o capacitate foarte mare de implementare a schimbării. Fie că este una care are ca scop adaptarea, sau că aduce inovație și deschide drumuri noi, schimbarea produce mereu un anumit nivel de rezistență în organizație.

De aceea nu este ușor să faci schimbarea în interiorul unei companii, mai ales când ești cel care își asumă conducerea acestui proces. Trebuie să ai competențe multiple. În primul rând trebuie să ai experiență profesională ca șansele transformării companiei să crească semnificativ. În al doilea rând trebuie să poți să  inspiri echipa pentru a-și dori schimbarea și să fii un lider care să încurajeze și să dea încredere oamenilor. În al treilea rând trebuie să ai capacitatea de a găsi echilibrul între penalizare și recompensă, pentru a te asigura că managerii își asumă schimbarea și pentru a te asigura că obțin rezultate. Aceste trei aspecte configurează modul de gândire privind alocarea resurselor, adesea limitate, către prioritățile de transformare ale companiei.

Mobilizarea echipei de management pentru schimbare

Ca lider care conduci transformarea companiei nu trebuie să te lași urmărit de deciziile din trecut, în deciziile pe care le iei în prezent. Trebuie să ai experiență de lucru în medii turbulente și trebuie să te bucuri de sprijinul echipei de management. Este nevoie să definești un mandat clar ce dă responsabilitatea tuturor părților interesate de a se asigura că țintele schimbării companiei sunt sistematic atinse. Transformarea companiei trebuie să fie definită SMART în echipa de conducere, iar remunerarea managerilor trebuie să fie legată de realizarea pașilor de implementare a schimbării. Ca lider devii astfel dirijorul unui proces complex care implică numeroase inițiative pe care managerii sunt chemați să le implementeze. Din acest rol tu dai tonul schimbării, stimulezi entuziasmul echipei și provoci regândirea proceselor. În acest parcurs te bazezi pe fapte și pui preț pe analizele independente.

Abordarea integrativă a procesului de schimbare

Prin diferență cu expertiza de nișă a specialistului, ca lider cu viziunea schimbării companiei trebuie să ai o perspectivă transversală a procesului; trebuie să fi văzut și trăit o mulțime de situații și provocări de afaceri diferite în timpul carierei pentru a putea ghida procesul spre sinergie și integrare. Numai cu această experiență vei ști când să încurajezi oamenii și când să presezi pentru a obține transformarea.

Și totuși, sunt situații în care transformarea poate eșua. Puterea, focusul și capacitatea ta de a face lucrurile să se întâmple durata transformării poate varia. Orice subminează procesul de schimbare subminează poziția liderului de transformare. Dacă managerii și angajații nu reușesc să recunoască nevoia urgentă de schimbare, misiunea ta ca lider ce conduce procesul de transformare va fi probabil foarte dificilă. Mentalitățile și comportamentele negative, propagă în companie demobilizare, de aceea rolul tău este să le demontezi printr-o comunicare clară, deschisă, dar și cu fermitate.

Atunci când viitorul companiei este în joc, timpul pierdut în dezbateri inutile și birocrație este un semn că organizația nu susține pe deplin procesul și instrumentele transformării și că mesajul tău cu privire la oportunitatea schimbării nu-și atinge scopul. De aceea este nevoie să comunici cu oamenii în contexte formale și informale pentru a le arăta în mod repetat beneficiile pe care firecare dintre ei le va avea de pe urma schimbării. Numai prin această declinare în comunicare a părții pozitive a schimbării pentru fiecare departament, echipă, om din companie vei asigura rezultatul pozitiv al procesului de transformare. 

În concluzie

Misiunea liderului în procesul de transformare a companiei nu este deloc ușoară. El trebuie să aibă susținerea oamenilor pentru viziunea viitoare, să schimbe modul de lucru, să-i ghideze pe cei din echipa de management pentru realizarea transformării, să facă o hartă a procesului de schimbare care să genereze valoare, să înțeleagă cum să transforme cultura companiei de la ce este spre ceea ce este relevant să fie pentru transformare. Transformările de succes ale companiilor sunt rezultatul inspirației liderilor, valorificării talentelor individuale ale membrilor echipei, dar și recunoașterii și recompensării performanței în implementarea procesului de schimbare.


 

 

 

 

 

Autor: Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta


Citește și:

Florentina Șușnea, PKF Finconta: Cum ratează companiile obiectivul de a fi agile?

Răzvan Ungureanu, EY România: Impozitul pe profit 2022, trei beneficii pentru companii

Analiză Deloitte: Utilizarea energiei electrice în industrie, construcții și transporturi poate contribui la atingerea obiectivului zero emisii nete de gaze cu efect de seră

Mihai Petre, EY România: Taxa pe carbon, o nouă taxă propusă de Comisia Europeană asupra importurilor

Studiu EY: Exigențele clienților plasează securitatea și sustenabilitatea pe radarul riscurilor din sectorul de telecomunicații

Opinie Deloitte: Strategia ANAF în plină criză sanitară – transformările așteptate în privința inspecțiilor fiscale

Studiu EY: Europa de Est își intensifică eforturile în atingerea țintei de emisii „net zero”. România ocupă primul loc în energie regenerabilă

Opinie Deloitte România: Fiscalitatea internațională, adaptată la era digitală

Raport EY: Activitatea IPO globală din primele trei trimestre ale anului depășește numărul și valoarea tranzacțiilor din întregul an 2020


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/


FotoPexels.com